۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۳۱۷۱۴۰
آیت الله عالمی:

رسالت اصلی خبرگان رهبری حمایت از ولایت فقیه است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که رسالت اصلی خبرگان رهبری حمایت از ولایت فقیه است، گفت: جایگاه ولایت فقیه منصوب نبی اسلام نیست اما در حقیقت منصوب حجت خداوند است.
آيت‌الله عالمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله عالمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در جمع طلاب، اساتید مدرسه علمیه عالی نواب به جایگاه خبرگان رهبری پرداخت و افزود: سلسه ولایت امری است که اصولا در بینش توحیدی از ابتدای امر وجود داشته است.


وی با بیان اینکه روایات فراوانی در اصول کافی در بحث امامت و ولایت وجود دارد؛ خاطر نشان کرد: داده روایات این است که هیچ زمانی دنیا از امام خالی نبوده است.


آیت الله عالمی در ادامه با اشاره به اینکه اولین بشری که پا در عرصه جهان گذاشته است با مسند و مقام ولایت در جهان آمده است؛ گفت: جناب آدم ابوالبشر آمدنش به این جهان و آغاز زندگی اش با منصب نبوت و به تعبیر کلی همان جایگاه امامت بوده است.

 

وی تصریح کرد: روایاتی در اصول کافی آمده است که آخرین روزی که از عمر دنیا بماند که در این دنیا دو شخص بیش نباشد یکی از آن دو شخص امام است و آن که دیرتر از اولی این جهان را ترک کند امام است.


نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خداوند عالم هرگز راضی نیست که جهان خالی از رهبر و امامت و ولایت، نه در آغاز و نه در پایان و نه در اعصار باشد؛ خاطرنشان کرد: این یک مبحث کلامی و اعتقادی است که اصول فراوانی در این مبحث اعتقادی وجود دارد که در این بین محققانی وجود دارد که تحقیقات و پژوهش هایشان گواه این مطلب است.


وی در ادامه سه مرحله رهبری و امامت و ولایت را در قالب نبوت دانست و اظهار کرد: در مبحث کلامی سه مرحله می توان تعریف کرد: مرحله نبوت که انتخاب مستقیم توسط ذات باری تعالی است و مرحله وصایت که انتخاب به امر خدای متعال و با مباشرت و اقدام نبی صورت می گیرد مثل آنچه که در جریان غدیر اتفاق افتاد و مرحله بعدی جایی است که دسترسی به امام معصوم مقدور نیست که این جریان منتصب به ولایت فقیه است.


آیت الله عالمی با بیان اینکه در جهان اثبات شده است که وقتی عمر حکومت طولانی می شود، مردم از حکومت فاصله می گیرند خاطر نشان کرد: در ایران اسلامی فاصله مردم از حکومت کمتر شده است و این به علت وجود اعتقادات و باورهای قوی مردم به ولایت فقیه است که هر موقع رهبری از مردم دعوت به حضور می نمایند، مردم حضور پیدا می کنند.


نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه جایگاه ولایت فقیه منصوب نبی اسلام نیست اما در حقیقت منصوب حجت خداوند است؛ ابراز کرد: آن چیزی که وظیفه خبرگان رهبری است این است که حامی ولایت فقیه باشند و با تمام باور اصل ولایت فقیه را پذیرفته باشند و نسبت به آن اقبال داشته باشند.

 

آیت الله عالمی در ادامه حضرت امام خمینی را مصداق بارزی برای مسأله اقبال دانست و افزود: آنچه که امام قبل از انقلاب به وجود آورد و قوت گرفت این بود که دشمن نتوانست در کشور بماند که این نتیجه اقبال مردمی بود.


وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از وظایف مجلس خبرگان رهبری، تعیین رهبری در شرایطی که برای رهبر فعلی مشکلی ایجاد شود، می باشد که این قضیه در زمان فوت امام و قبل از آنیکه امام تدفین شود در کشور اتفاق افتاد./859/202/ب2

ارسال نظرات