۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۳۱۴۹۳۰
مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی:

تبرّی و تولّی ایدئولوژی اسلام در مقابل نفوذ است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که تبرّی و تولّی ایدئولوژی اسلام در مقابل نفوذ است، گفت: سوء‌استفاده‌های دشمنان از این فریضه با اهرم برخی از به ظاهر مسلمانان صورت می‌گیرد.
حجت الاسلام ثنايي رييس مرکز آموزش هاي فرهنگي کاربردي دفتر تبليغات اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی اصغر ثنایی، قبل از ظهر امروز در مراسم سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه که در شبستان بزرگ نجمه خاتون(س) برگزار شد به بررسی مفهوم تبری در فروع دین پرداخت و اظهار کرد: تبری در حقیقت غیر از دشنام است و با نام لعن در ادبیات دینی مشاهده می‌شود؛ بنابراین در سیره اهل بیت(ع) و رسول خدا(ص) که در منابع دینی آمده است نمی‌توان یک عبارت دشنام از سوی ائمه اطهار پیدا کنیم.

 

مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی مفهوم لعن را موضوع متفاوتی در مبانی اسلامی عنوان کرد و گفت: تبری به معنای دوری جستن است؛ بنابراین تبری در حقیقت بیزاری جستن از دشمنان خدا به خاطر خداوند متعال است.

 

وی ادامه داد: یکی از مصادیق بیزاری لعن فرستادن است لعنت کردن نوعی اعلان بیزاری جستن است.

 

حجت‌الاسلام ثنایی با اشاره به اینکه اگر کسی که خدا و رسول خدا را اذیت کند از مصادیق افرادی است که قرآن لعن بر آنان را واجب دانسته است، اظهار کرد: اذیت کردن خدا در دنیا از مصادیق دنیوی نیست؛ بنابراین به معنای کج کردن مسیر تبلیغ دین حق است و ممانعت از احیای امر الهی در مفاهیم دین بشمار می آید.

 

مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه کسی که پیامبر خدا را اذیت کند یعنی خدا را اذیت کرده است، گفت: کسی که این گناه کبیره را مرتکب شود خداوند متعال در دنیا و آخرت لعنتش می‌کند؛ بنابراین لعنت اگر در جایگاه خودش قرار بگیرد جایز است.

 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به متن آیه 159 سوره بقره اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه می فرماید«إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَیِّنَاتِ وَالْهُدَى مِن بَعْدِ مَا بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتَابِ أُولَـئِکَ یَلعَنُهُمُ اللّهُ وَیَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ یعنی همانا کسانى که آنچه را ما نازل کردیم از دلایل روشن و راهنمایى‏‌ها درباره نبوت کتاب حق قرآن پس از آنکه همه را براى مردم در کتاب تورات و انجیل روشن کرده‌‏ایم، پنهان مى‏‌کنند آنانند که خداوند لعنت‌شان مى‏کند و لعنت‌‏کنندگان نیز لعنت‌شان مى‏‌کنند».

 

حجت‌السلام ثنایی در ادامه به بیان روایتی دیگر از حضرت علی(ع) پرداخت و گفت: امیر‌مؤمنان(ع) در این روایت تاریخی می فرمایند«لَا یَجْتَمِعُ حُبُّنَا وَ حُبُّ عَدُوِّنَا فِی جَوْفِ إِنْسَانٍ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفه یعنی دوستی ما و دوستی دشمن ما در دل انسان در کنار هم جا نمی گیرد».

 

وی ادامه داد: حضرت در ادامه این روایت بر اساس آیات قرآن که می‌فرماید:«خداوند در درون هیچ مردی دو قلب ننهاده است» تبری و تولی جستن را به مسلمانان آموزش داده است.

 

وی در ادامه به تبیین تفاوت این دو فریضه با بی‌حرمتی و فحاشی پرداخت و گفت:تبری در کنار تولی و تولی در کنار تبری است و این دو هر کدام بدون یکدیگر ارزشی ندارد؛ بنابراین اگر قصد تبری داریم باید حدود آن رعایت شود بنابراین دشمن از این موضوع به نفع خود استفاده می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه قم به بیان برخی از سوء‌استفاده های دشمنان از این فریضه با اهرم برخی از به ظاهر مسلمانان پرداخت و گفت:به اسم تبری دشنام می‌دهند این درحالی است که دشنام را اهل بیت منع کرده‌اند؛ بنابراین نباید از ولایت پیشی گرفت باید به خاطر داشته باشیم که روایات از لغاتی همچون مخفیانه استفاده شده است.

 

وی افزود : نباید به اسم ائمه برخی از خطوط را بشکنیم؛ اما باید در فضای فعلی عالم به زمان عمل کرد یعنی بشناسیم شرایط زمانی خود را و بدانیم که در دل نسبت به دشمنان خدا بغض و تبری داشتن در اولویت جریانات امروزی است./837/پ202/ی

ارسال نظرات