۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۳۰۹۱۳۵
غرضی:

نمی توان کشور را شورایی اداره کرد

خبرگزاری رسا ـ سید محمد غرضی گفت: مدیریت تقسیم پذیر نیست، اگر بخواهید این نظارت را تبدیل به دخالت در مدیریت کنید درست نیست؛ مسأله امروز ما این است که یک عده دخالت را به مفهوم نظارت تعبیر می‌کنند.
محمد غرضي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید محمد غرضی امروز اول دی ماه در همایش «انقلاب اسلامی و افق‌های پیش رو» در مجتمع علوم انسانی دانشگاه آزاد مشهد به بیان دستاوردهای نسل گذشته و تأثیرگذاری آنان در منطقه و جهان پرداخت.

 

 وی با بیان این که نسل ما پنج کار طاقت فرسا از جمله جریان  15 خرداد و 22 بهمن را انجام داد، گفت: اولین حرکت نسل ما پیروزی انقلاب اسلامی و رأی 98 درصدی مردم به جمهوری اسلامی ایران بود واز طرفی نسل من در زمان جنگ با توجه به عقبه مهمی که داشت ایستاد و هزینه داد و هیچ بخشی از کشور را به دست دشمن نداد.

 

وی به تعداد شهدا در دوران هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: در دوران جنگ تحمیلی، 245 هزار شهید و 700 هزار مجروح داشتیم که با تمام این هزینه‌ها در دوران جنگ تحمیلی همین نسل سازندگی را ایجاد کرد.

 

استاندار خوزستان در دوران جنگ تحمیلی با اشاره به این مطلب که امروز ایران 25 میلیون مشترک گاز دارد، تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که دارای مشترکان گازی است و این مسئله در سایه تکیه به مردم حاصل شده و هیچ‌گونه مدیریت و هزینه خارجی در این رابطه دخیل نبوده است.

 

در حال حاضر ایران بزرگترین قدرت سیاسی غرب آسیا است

غرضی به جایگاه قدرت سیاسی کشور اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر ایران بزرگترین قدرت سیاسی غرب آسیا است و توانسته‌ایم همه قدرت‌های سیاسی را به چالش بکشیم و به گونه‌ای کشورهای بزرگ به پای میز مذاکره آمدند.

 

وی با تاکید بر این که مسائل سیاسی منطقه تنها با تکیه بر قدرت سیاسی کشور قابل حل است چرا که نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی پایدار است، اظهار کرد: در حال حاضر بدون تکیه به داخل حل مشکلات غیر ممکن است ما توانایی نگهداری این قدرت و ایستادگی را داریم و مسائل داخلی فقط با همت مردم حل شدنی است.

 

مسائل و مشکلات کشور با بخشی نگاه کردن برطرف نمی‌شود

وی با اشاره به این مطلب که  مردم همواره پشتیبان نظام هستند،گفت: مسائل داخلی کشور با همت مردم قابل حل است چرا که مردم هیچگاه کشور را رها نمی‌کنند.

 

غرضی با بیان این که هر کس بخواهد کشور را به صورت بخشی اداره کند با شکست رو به رو خواهد شد چرا که مسائل و مشکلات کشور با بخشی نگاه کردن برطرف نمی‌شود، بیان داشت: مدیریت کشور زمانی موفق است که دارای عقبه اجتماعی باشد چرا که اگر چنین عقبه‌ای نداشته باشد حذف می‌شود.

 

وی با بیان این که جریان اجتماعی جریانی پایدار است و اگر در جریان  اجتماعی بخواهیم عنوان و شخص را مطرح کنیم، بازنده هستیم، اظهار کرد:صرف نظر از  قدرت سیاسی عقبه اجتماعی انقلاب اسلامی ایران سبب ماندگاری و پایداری انقلاب اسلامی است چرا که هیچ طلبی بدون حامی اجتماعی وصول نمی‌شود.

 

قدرت سیاسی ایران نباید صرف هزینه تعامل با آمریکا و روسیه شود

غرضی در رابطه با ارتباط  کشور با روسیه گفت: شعار ما در اوایل انقلاب اسلامی که بسیار مورد حمایت امام خمینی(ره) نیز قرار گرفت شعار«نه شرقی، نه غربی جمهوری اسلامی» بود که  این شعار نیز به عنوان  یک اصل در نظام  قرار داده شده است و قدرت سیاسی ایران نباید صرف هزینه تعامل با آمریکا و روسیه شود.

 

وزیر دولت سازندگی افزود: پس از جریان جنگ در کشور افغانستان، عراق، سرنگونی دولت لیبی و پس از آن بیداری اسلامی در کشورهای عربی قدرت سیاسی و قدرت سربازگیری ایران برای کشور روسیه و آمریکا محرز شد.

 

این فعال سیاسی در پاسخ به این سؤال که شما برای خبرگان رهبری کاندید شدید، در حالی که لباس روحانیت ندارید، بیان داشت: من پرس و جو کردم که آیا باید در مجلس خبرگان روحانی باشی که گفتند خیر.

 

 غرضی افزود: بیش از 60 سال به فقه عمل کردم و غیر از این زبان به زبان دیگری صحبت نکردم، مباحثی که در تلویزیون در زمان انتخابات ریاست جمهوری مطرح کردم بر مبنای فقه بود.

 

وی ادامه داد: جامعیت فقه از جامعیت سیاسی قوی‌تر است و شورای نگهبان نیز دستگاهی عریض و طویل است بنابراین با پرسش‌هایی که در این رابطه انجام دادم مطرح شد که لباس، شرط برای ثبت نام در خبرگان نیست.

 

کاندای یازدهمین دوره ریاست جمهوری بیان داشت: شورای نگهبان دستگاه فقه است و این افتخاری است که دستگاه فقهی به لباس امتیاز نمی‌دهد.

غرضی در خصوص این مسئله که مدیریت کشور باید شخصی باشد یا شورایی؟ گفت: شورا در مورد قانونگذاری است؛ ولی اداره کشور به این گونه غیر ممکن است.

 

 وی افزود: اگر فقر را در کشور اداره نکنید شورش می‌کنند و اگر کشور را اداره نکنید دشمن نیز برای شما نقشه می‌کشد، حال فرض کنید مدیریت شورایی باشد هر کسی نظر خودش را مطرح می‌کند و ما نمونه‌هایی از مدیریت شورایی را در زمان مشروطه، مصدق و کاشانی داشتیم که موفق نبودند.

 

مدیریت تقسیم پذیر نیست/ نمی شود کشور را شورایی اداره کرد

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: مدیریت تقسیم پذیر نیست، اگر بخواهید این نظارت را تبدیل به دخالت در مدیریت کنید درست نیست؛ اما اگر نظارت به مفهوم گسترش باشد اشکالی ندارد، مسئله امروز ما این است که یک عده دخالت را به مفهوم نظارت تعبیر می‌کنند.

 

غرضی در خصوص فعالیت‌های سیاسی گفت: اگر فعالیت‌ها، جریان اجتماعی داشته باشد پایدار است، در جریان سال 88 به موسوی پیام فرستادند که آدم‌های داخل خیابان سربازان شما نیستند چون جریان اجتماعی نیستند و عقبه پایداری نخواهند داشت.

 

 نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی از عقبه اجتماعی قوی برخوردار است به همین دلیل پایدار مانده است.

 

غرضی در پاسخ به این پرسش در خصوص رابطه نرم با آمریکا بیان داشت: جمهوری اسلامی به عنوان قدرت سیاسی ظهور کرد و نه شرقی و نه غربی را اصل قرار داد و بر آن ایستاد و بر اساس آن عمل کرد چرا که هر تعاملی را بدون قدرت انجام دهیم می‌بازیم؛ ما امروز در خاورمیانه محکم ایستاده‌ایم، ترکیه، عربستان و امارات قبل از انقلاب فقیرترین کشورهای جهان بودند؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشاوران آمریکایی گفتند برای جلوگیری از ایران باید آنها را تقویت کنیم.

 

وی افزود: اگر امروز آمریکا حمایت خود را از این کشورها بردارد آنها فرو می‌ریزند، این کشورها درست است که از نظر اقتصادی خوب‌اند؛ اما از نظر سیاسی باخته‌اند و تجربه نشان داده باخت سیاسی بدتر از باخت اقتصادی است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که واکنش شورای نگهیان به ثبت نام شما و چند نفر از خانم‌ها در خبرگان چه است؟ بیان داشت: فقاهت هنرش به این است که توانایی تغییر براساس موازین شرعی را دارد.

 

وی ادامه داد: در بین فقها اختلافاتی در خصوص حضور زنان و غیر معمم‌ها در خبرگان وجود دارد؛ اما بالاخره زنان 50 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و بسیاری از آنان توانایی بالایی دارند مسائل این قشر جامعه با قانون مجلس حل نمی‌شود باید آنان در صحنه حضور داشته باشند تا مشکلاتشان را خودشان حل کنند.

 

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران زن دارای حق رأی است و در این رابطه برخی علما کاندیدا شدن زن برای مجلس خبرگان را بلامانع می‌داند البته در این رابطه اختلاف نظر بین فقها وجود دارد.

 

این فعال سیاسی در خصوص حل مشکلات عمرانی و ساختمانی گفت: اداره کردن کشور به صورت بخشی با شکست مواجه می‌شود و ما نیازمند یک مدیریت واحد در همه بخش‌ها هستیم که متأسفانه در دولت‌های مختلف این گونه نبود.

 

این فعال سیاسی در خصوص حصر از فتنه گران و اینکه روحانی در زمان انتخابات چنین وعده‌ای داده بود، بیان داشت: یک عده از میر حسین موسوی سوال کردند اگر شما آزاد شوید چه کاری می‌کنید و او ساکت ماند و پاسخی نداد و عده‌ای دیگر این استنباط را کردند که اگر موسوی آزاد شود جریان خیابانی را راه می‌‌اندازد.

 

وی در خصوص این که چرا برخوردی با سران فتنه نمی‌شود، گفت: در کشور دو نوع تفکر در برخورد با این گونه جریانات وجود دارد برخی به اقدام فیزیکی معتقدند؛ اما عده‌ای دیگر معتقدند باید آنان را به جریان اجتماعی واگذار کنید و شما باید این سؤال را از کسانی بپرسید که دارای تفکر دوم هستند و هزینه اجتماعی آن را کمتر می‌دانند.

 

این فعال سیاسی در خصوص اختلاف نظرش با هاشمی رفسنجانی گفت: من با هاشمی رفسنجانی همکاری داشتم؛ اما درگیری‌های مفصلی نیز با او در مسائل مختلف داشته‌ام. من به فقه خود عمل کرده و با همه کار کرده‌ام.

 

وزیر دولت سازندگی به کاندیدا شدن حجت‌الاسلام سید حسن خمینی اشاره کرد و افزود: قضاوت و نظر دادن در رابطه با فردی که تاکنون مسؤولیتی نداشته و امتحانی پس نداده کار صحیحی نیست.

 

این فعال سیاسی به بیکاری جوانان اشاره کرد و با بیان اینکه دولت‌های گذشته حتی قبل از انقلاب نیز واردات را به صادرات ترجیح می‌دادند، گفت: این امر باعث از بین رفتن اشتغال می‌شود و برای حل این مسائل باید خط قرمز دولت راه‌اندازی تولید باشد.

 

آموزش ما براساس نیاز جامعه نیست /بدهی های دولت به دلیل نبودن تولید افزایش می یابد

وی با بیان این که ما در آموزش هم اشکال داریم، به این دلیل که آموزش ما براساس نیاز جامعه نیست، متذکر شد: برای اینکه دنبال مدل‌های اقتصادی مختلف نباشیم باید یک مدل اقتصادی ثابت داشته باشیم.

 

غرضی با بیان این که امروز دولت بدهکار است، خاطرنشان کرد: دولت اگر دو میلیون نفت هم بفروشد بدهی‌اش افزون می‌شود چون تولید نداریم. امروز به دلیل نبود تولید 25 میلیارد دلار کالا قاچاق می‌شود.

 

غرضی تصریح کرد: تولید در اعتبار بخشیدن به سیستم‌های خدماتی رونق می‌بخشد و تا زمانی که دولتی سرکار نیاید که  به اصل تولید توجه نداشته باشد نمی‌توان مسئله بیکاری و تورم را مهار کرد.

 

وی در رابطه با مسئله برجام گفت: مسئله برجام قدرت و توانایی سیاسی ایران را بیش از گذشته به ظهور رساند و این مسئله کمک شایانی به  اقتصاد کشور می‌کند./934/پ201/ج1

ارسال نظرات