۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۳۰۹۰۳۸
استاد حوزه علمیه کرمان:

کار پژوهشی باید متناسب با نیاز روز و فضای جامعه باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه کرمان با بیان این که کار پژوهشی باید متناسب با نیاز روز و فضای جامعه باشد، گفت: پژوهش به معنای گردآوری و گزینش اطلاعات نیست، بلکه پژوهشگر کسی است که با مطالعه گسترده و مداوم به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازد و تولید علم کند.
مقاله نويسي

حجت الاسلام محمد زمان زندنا، استاد حوزه علمیه کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به آیه نفر، گفت: خداوند متعال در آیه نفر به پیامبر دستور می دهند که تمام مسلمانان به جهاد و جنگ نروند و برخی از آن ها امر تفقه در دین و آموزش دین را بر عهده گیرند.

 

وی با اشاره به معنای تفقه، افزود: تفقه به معنای شناخت سطحی و عامیانه دین نیست، بلکه تفقه به معنای شناخت عمیق و محققانه دین است.

 

این کارشناس علوم اسلامی با اشاره به مفهوم این آیه، تاکید کرد: این آیه طلاب علوم دینی را به تحقیق و پژوهش در معارف اسلامی و مباحث دینی دعوت می کند.

 

استاد حوزه علمیه کرمان تاکید کرد: پژوهش و تحقیق در محتوای دین مفهوم این آیه است.

 

وی به تعریف کار پژوهشی اشاره داشت و گفت: پژوهش به معنای گرد آوری و گزینش اطلاعات نیست، بلکه پژوهش گر کسی است که با مطالعه گسترده و مداوم به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازد و تولید علم کند.

 

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به روایات اهل بیت، گفت: در دیدگاه اهل بیت عصمت و طهارت فهم قرآن دارای چهار بطن عبارات، اشارات، لطائف و حقایق است.

 

استاد حوزه علمیه کرمان تاکید کرد: این حدیث و مانند آن به ما می فهمانند که باید در فهم اساسی و عمیق دین پژوهش و تحقیق کرد و بدون زحمت و تلاش نمی توان به نکات و حقایق دین دست یافت.

 

وی با بیان سخنانی از علامه طباطبایی (ره)، اظهار کرد: بر اساس بیان علامه طباطبایی رستگاری و سعادت جامعه در گرو سه گروه است؛ گروه اول علمایی هستند که با تفقه و پژوهش در متون دین، لطایف و حقایق آن را استنباط می کنند.

 

این کار شناس مسایل مذهبی با اشاره به گروه دوم و سوم، تشریح کرد: گروه دوم مبلغانی هستند که با ورود در عرصه تبلیغ و با وعظ و اندرز، مردم را به تقوای الهی و معارف دینی آشنا می کنند و گروه سوم مردمی هستند که با بهره گیری از منبر ها و یادگیری سبک زندگی اسلامی، به دنبال اجرایی کردن دین در تمام ابعاد زندگی هستند.

 

وی تاکید کرد: این سه گروه با تکمیل یک دیگر، سعادت جامعه را رقم خواهند زد و سبب تعالی دین در جامعه خواهند شد.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به نکته مهمی، تاکید کرد: کار پژوهشی باید متناسب با نیاز روز، فضای جامعه و روحیات مردم باشد و بیگانگی تلاش های علمی از این امور سبب نا کارآمدی مقالات پژوهشی  و تلف شدن فرصت ها خواهد شد.

 

حجت الاسلام زندنا با اشاره به یکی از مشکلات جامعه امروز، تاکید کرد: اقتصاد و امور مالی سایه سنگینی بر بسیاری از امور اجتماعی دارد؛ به عنوان مثال، مسائلی مانند تسهیل ازدواج جوانان، رشد جمعیت و پیشرفت کشور در دیدگاه عرف جامعه تضاد جدی با امور مالی و اقتصادی دارند و حال آن در متون دینی خداوند متکفل تامین روزی انسان ها است.

 

وی افزود: کار پژوهش گر این است که باور به خدا را در این فضا برای مردم اثبات کند، ارتباط بین رزق و روزی و حاکمیت خدا را تبیین و عوامل جلب رزق و روزی را از متون دین استنباط کند./9701/302/ب1

ارسال نظرات