۱۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۷۹۰۱۸۱
در جلسه مدیر بنیاد شیخ انصاری با دبیر حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه مطرح شد؛

طراحی الگوی بومی «حل مسئله» در بنیاد شیخ انصاری؛ گذر از پژوهش‌های نظری به عینیت

طراحی الگوی بومی «حل مسئله» در بنیاد شیخ انصاری؛ گذر از پژوهش‌های نظری به عینیت
در جلسه مدیر بنیاد شیخ انصاری با دبیر حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه، طراحی الگوی بومی «حل مسئله» در بنیاد شیخ انصاری مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، باهدف تبادل نظر و توسعه همکاری‌های مشترک، مسئول دبیرخانه حمایت از طرح‌های موردنیاز نظام در حوزه‌های علمیه با مدیر بنیاد شیخ انصاری دیدار کرد. 
 
در این جلسه مدیر بنیاد شیخ انصاری حجت‌الاسلام بهاری قراملکی، از طراحی الگوی بومی «حل مسئله» در سه مرحله «مسئله‌یابی»، «راه‌حل یابی» و «تحقق» خبر داد و بر لزوم عینی‌سازی پژوهش‌های حوزوی و جلوگیری از فعالیت‌های انتزاعی تأکید کرد.
 
در ابتدای جلسه مدیر بنیاد شیخ انصاری با اشاره به سابقه فعالیت طرح شهید بیاضی زاده در «دفتر نخبگان» و سپس تأسیس «بنیاد شیخ انصاری»، بر ضرورت تحول در روش‌های رایج پژوهشی حوزه‌های علمیه تأکید کرد.
 
وی با اشاره به خلأ موجود در الگوی مشخص برای حل مسئله در حوزه‌های علمیه، افزود: ذهنیت رایج، حل مسئله را معادل «کشف الحکم» می‌داند که برای امتداد اجتماعی کافی نیست. الگوی طراحی‌شده در این بنیاد، سه‌مرحله‌ای و کاملاً عینی است؛ از دریافت مشکلات واقعی جامعه آغاز و پس از کشف حکم فقهی و طراحی سازوکار اجرایی، به عینیت ختم می‌شود.
 
حجت‌الاسلام بهاری قراملکی دررابطه‌با الگوی حل مسئله بنیاد شیخ انصاری اظهار داشت: الگوی پیشنهادی این بنیاد، فرایند حل مسئله را از «عینیت» آغاز و به «عینیت» ختم می‌کند و شامل سه مرحله اصلی است:  
 
۱. مسئله‌یابی (دریافت مشکلات واقعی از جامعه و اولویت‌بندی آن‌ها)  
 
۲. راه‌حل یابی (کشف حکم فقهی و طراحی سازوکار اجرایی)  
 
۳. تحقق (اجرای راه‌حل در عینیت اجتماعی)
 
حجت‌الاسلام بهاری قراملکی دررابطه‌با طرح‌های ایجاد شده در بنیاد شیخ انصاری بیان داشت: 
 
- راه‌اندازی «مدرسه راهبری حل مسئله» با دوره آموزشی دو‌ساله برای طلاب سطوح عالی
 
- حمایت از تشکیل «هسته‌های حل مسئله (طرح شهید صدر)» مختص اساتید و فضلای درس خارج 
 
- برگزاری رویدادهای مسئله‌محور مانند شبیه‌ساز شورای نگهبان 
 
وی در پایان از برگزاری نشست‌های تخصصی با صاحب‌نظران حوزه حل مسئله برای نقد و جمع‌بندی نظرات خبر داد و افزود: این بنیاد آماده تعامل با همه نهادهای علمی و پژوهشی برای پیشبرد اهداف حوزه دررابطه‌با مسائل موردنیاز نظام و جامعه اسلامی است.
 
در ادامه جلسه حجت‌الاسلام اسحاقی مسئول حمایت از طرح‌های موردنیاز نظام در حوزه‌های علمیه ، با اشاره به چالش‌های موجود در فرایند پژوهش‌های حوزوی و دانشگاهی، بر ضرورت تبدیل «مشکل» به «مسئله» و ارائه راه‌حل‌های عملیاتی برای برون‌رفت از مسائل جامعه تأکید کرد و بر همکاری بیشتر با مراکزی مانند بنیاد شیخ انصاری برای تحقق این هدف تأکید کردند.
 
مسئول دبیرخانه حمایت از طرح‌های موردنیاز نظام در حوزه‌های علمیه ، با قدردانی از طراحی مدل سه‌مرحله‌ای حل مسئله ارائه‌شده توسط بنیاد شیخ انصاری، خاطرنشان کرد: «متأسفانه مبنای علوم چه در حوزه و چه در دانشگاه، بیشتر نظری و حافظه محور است و کاربست علم در صحنه عمل موردتوجه قرار نمی‌گیرد.»
 
وی با اشاره به معضل «تک‌روی» و «ناسیونالیسم اداری» در نهادهای علمی کشور افزود: «ما دچار حبس اطلاعات شده‌ایم. تا زمانی که نتوانیم هم‌افزایی کنیم و مانند یک دونده دوی امدادی عمل کنیم، موفق نخواهیم شد. باید مسیری که طی کرده‌ایم را در اختیار دیگران بگذاریم تا آن‌ها ادامه دهند.»
 
حجت الاسلام اسحاقی با اشاره به تجربه موفق «حوزه خواهران» در انجام پیمایش‌های میدانی، از وجود بیش از ۱۰۰ گروه در این حوزه خبر داد و گفت: «این گروه‌ها به میدان می‌روند و نیازهای استان‌ها را بررسی می‌کنند. حاشیه‌نشینی، طلاق و اعتیاد از جمله محورهای اصلی این پیمایش‌هاست.»
 
این مقام مسئول با اشاره به نبود «بانک اطلاعات نیازهای جوانان» به‌عنوان یک چالش ملی، پیشنهاد داد: «در کنار نیروهای مسئله‌یاب، باید تیم‌های پیمایشی تربیت کنیم. باید از فرصت‌ها استفاده کنیم و مسئله را به‌گونه‌ای حل کنیم که محصول نهایی به دست جامعه هدف برسد و قابل‌اجرا باشد.»
 
وی در پایان، با ابراز تمایل برای همکاری بیشتر با بنیاد شیخ انصاری بیان داشت: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک، می‌توان گام‌های مؤثری در جهت تقویت پژوهش‌های کاربردی و حل مسائل واقعی جامعه و نظام برداشت.
ارسال نظرات