۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۳۰۶۳۷۵
زاکانی در مشهد:

برجام پله ای برای پیگیری اهداف دیگر دشمن است/ برای تشخیص سره از ناسره باید گوش به فرمایشات رهبری داشت

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: جریان دانشجویی اگر علاوه بر صیانت، مطالبه گری کند راهی برای نفوذ باقی نمی ماند.
عليرضا زاکاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد «همایش بصیرتی رسالت دانشجوی امروز در مقابله با نفوذ» از سوی بسیج دانشجویی شهید شهریاری موسسه آموزش عالی خاوران با حضور اعضای هیأت علمی موسسه آموزش عالی خاوران و دانشجویان، با سخنرانی علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شب گذشته برگزار شد.

 

زاکانی با بیان این که این روز ها مصادف با 16 آذر امکانی فراهم کرده تا دقتی به قضیه نفوذ و جنبش دانشجویی داشته باشیم اظهار کرد: جنبش دانشجویی مثل موجود زنده ای است که دوره تولد، حیات پویا و افول را تجربه می کند. با انقلاب اسلامی جنبش دانشجویی حیات جدیدی یافت. هر چقدر به سال 57 نزدیک می شویم رنگ جنبش دانشجویی رنگ مذهبی تری دارد.

 

وی در ادامه افزود: بعد از سال 42 جریانات مذهبی و متأثر از اندیشه امام خمینی (ره) را می توان در جریان دانشجویی دید که نقش اساسی و تعیین کننده ای داشته است. بعد از انقلاب، جریان دانشجویی فراز و فرود مختلفی داشت و تا به امروز هم در خدمت انقلاب بوده و در برخی مواقع نیز به عنوان ابزار استفاده شده و به جامعه آسیب وارد کرده است.

 

تجربه ها در گذشته سرمایه گرانقدر امروز ماست
رییس کمیسیون برجام به کالبد شکافی افت و خیزهای جریان دانشجویی پرداخت و تصریج کرد: اگر جریان دانشجویی وارد مقوله جدی و تهدید کننده شود باید کالبد شکافی شود و جهت جریان را بررسی کرد. دو قله مؤثر در جنبش دانشجویی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب وجود دارد، 16 آذر 1332 و 13  آبان 1358 که اشتراکات و اختلافاتی دارند. اشتراکات این دو جنبش ضدیت با نظام سلطه و استکبار است.

 

وی به تشریح اختلافات و اشتراکات پرداخت و خاطر نشان  کرد: سال 1332 در اعتراض به ورود نیکسون به ایران و اهدای مدال و مدرک دکترا به وی انجام شد و سال 1358اعتراض دانشجویان در پذیرش شاه توسط آمریکا صورت گرفت. ولی اختلاف این دو جریان؛ در سال 1332 حرکت ضد استکباری ضد حاکمیت وقت بود ولی در سال 58 حرکت ضد استکباری در جهت و تقویت حاکمیت انجام گرفت و امام خمینی (ره) آن را تأیید و انقلاب دوم نامید و بزرگ تر از انقلاب اول دانست. جنبش دانشجویی کارهای مؤثر، بزرگ و به موقعی انجام داده است.

 

زاکانی به اتفاقات دهه 70 اشاره و گفت: دهه 70 به بعد جریانی مرموزانه تلاش کرد تا به جریان دانشجویی نفوذ کند تا ضد حاکمیت بودن را اولویت جریان دانشجویی قرار دهد. خودشان دچار آفت شدند و جریان دانشجویی را نیز دچار انحراف کردند. دهه 70 هزینه سنگینی به کشور وارد کرد که ماحصل آن فروریختگی جریان دانشجویی در ابتدای دهه 80 بود.

 

جریان دانشجویی باید از خودش محافظت کند چون اثرگذار و مهم است
وی به بیان اولویت هایی برای جلوگیری از نفوذ در جریان دانشجویی اشاره و تصریح کرد: سه اولویت را باید در نظر گرفت؛ اولویت اول جریان دانشجویی باید از خود صیانت کند چون مؤثر و مهم است و مورد طمع واقع می شود. اولویت دوم صیانت از محیط دانشگاه ها است. اگر در صیانت از دانشگاهها دقت نشود بذری آفت زا خواهد بود و جنبش دانشجویی را مبتلا خواهد کرد. اولویت سوم جریان دانشجویی باید از حصار دانشگاه خارج شده و وارد جامعه شود تا نگاه عمیقی به مردم و جامعه داشته  ومردم را معرفت و بصیرت بخشد.

 

برای تشخیص سره از ناسره باید گوش به فرمایشات رهبر انقلاب داشت
نماینده مجلس شورای اسلامی سه گام برای تشخیص سره از ناسره توسط جریان دانشجویی در نظر گرفت و تشریح کرد: گام اول توجه به فرمایشات رهبر انقلاب و فرایند سازی درست در متن جامعه است. اگر دانشجو توانست پا به عرصه ی اجتماع بگذارد چراغ هدایت خواهد شد که به یکی از وظایفش عمل خواهد کرد.

 

وی در ادامه به گام دوم اشاره و افزود: گام دوم توجه به بازیگران صحنه ی اجتماع است. دانشجو چشم تیز بین است و صیانت و هدایتگری جامعه را برعهده دارد و باید به بازیگران در صحنه دقت کند تا سره را از ناسره تشخیص دهد. با شناخت بازیگران در صحنه و رصد آنان اجازه ایجاد آسیب به جامعه را نمی دهد.

 

رییس کمیسیون برجام اظهار کرد: بین مسؤولان سه دسته عنصر نفوذی وجود دارند دسته اول عواملی که در محاسبات اشتباه می کنند و اطلاعات و محاسبات غلط را به مسؤول داده و او هم براساس داده های غلط تصمیم گیری می کند. دسته دوم عناصری که تصمیم سازند و تصمیمات غلط می گیرند و براساس آن مسؤول نیز تصمیم غلط می گیرد. دسته سوم مسؤولینی که از طریق انتخابات وارد عرصه شده که خود عامل نفوذی است و خودش تصمیم می گیرد تا اولویت های جامعه را تغییر دهد. جریان دانشجویی باید در رویکردها و اتفاقات جامعه دقت کند، بحث افراد و گروهها نیست، بحث اولویت هاست.

 

وی به بیان مثالی در خصوص تغییر اولویت ها در جامعه پرداخت و تصریح کرد: در مجلس ششم جامعه دچار مشکلات مختلف و طالب کار اقتصادی بود ولی توجه آنان به امور سیاسی بود.

 

زاکانی گام سوم را عنایت و توجه به اولویت های جامعه و مطالبه اولویت ها از مسؤولان دانست و خاطر نشان کرد: رهبر انقلاب در اردیبهشت 1380 در طی نامه ای مبارزه با مفاسد اقتصادی را به سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه تأکید فراوانی کردند. امری که تاکنون بر زمین مانده است و ضریب اولویت دار ندادند. در پایان سال 1380 رهبر انقلاب به سران سه قوه اعتراض کردند که بسنده به شعار نکنید.

 

وی در ادامه اضافه کرد: رهبرانقلاب فرمودند «اگر با فساد برخورد نشود با زمزمه، فریاد و نعره مواجه خواهید شد» ولی حتی زمزمه ای از سمت مردم به پا نشد. دولت وقت و دستگاه قضا کارگروه مشترک تشکیل دادند و نامه ای به رهبر انقلاب نوشتند و در جواب نامه ایشان؛ نامه ی 8 بندی رهبری صادر شد که تا آبان 81 اتفاقی نیفتاد.

 

اگر دانشجویان فعالانه عمل کرده و مسؤول زیر ذره بین باشد دیگر خطا نمی کند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به نامه رهبر انقلاب به جریان دانشجویی اشاره و گفت: رهبر انقلاب از دانشجویان در طی نامه ای خواستند تا اگر اولویتی مورد توجه قرار نگرفت باید مورد مطالبه دانشجویان قرار گیرد. جریان دانشجویی اگر علاوه بر صیانت، مطالبه گری کند راهی برای نفوذ باقی نمی ماند.

 

وی اضافه کرد: اگر جریان دانشجویی دچار رخوت شد هر رهزنی هر کاری می تواند می کند و شاید دیگر میدان داری نباشد؛ اگر جریان دانشجویی توانمندی و آگاهی لازم را داشته باشد هم امروز را در میابد و هم تربیت کننده باشد تا آینده را تضمین کند.

 

برجام پله ای است تا دشمن بتواند برای گام های دیگرش ظرفیت سازی کند
رییس کمیسیون برجام در ادامه به مسئله برجام پرداخت و تصریح کرد: برجام  پله ای برای ایجاد ظرفیت است تا گام های دیگرشان را بردارند. در برجام لوازمی وجود دارد تا ما به ازای این لوازم، گام های دیگری توسط استکبار برداشته شود. مثل محدودیت در توسعه دانش و همچنین آرام سازی انقلاب و همراه سازی در عرصه های منطقه و جهانی است.

 

وی تبیین کرد: ما گام به گام از شرایط فعال به شرایط خنثی رفته و باید مطابق خواست آنان باشیم؛ و ابزار فشار هم در سند تعبیه شده است. برجام را آن ها آماده کردند تا در میدان و خواستگاه خودشان بحث شود و ما نتوانیم گام های بعدی را برداریم.

 

زاکانی تأکید کرد: 9 بند نامه ی رهبری، 10نکته ی شورای امنیت ملی و 9 ماده مجلس جهت کاهش آسیب هاست چون سند اصلی صدمه زننده است.

 

بزرگترین وظیفه همه و جریان دانشجویی مطالبه جدی نامه رهبری به ریاست جمهوری است
وی بزرگترین وظیفه همه و جریان دانشجویی را مطالبه جدی نامه ی رهبری به ریاست جمهوری دانست و تشریح کرد: دولت علاقه ای به اجرای نامه رهبری ندارد. در نامه رییس جمهور به رهبری 4 بند ذکر شده که می گوید اجرا شده ولی اجرا نشده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: 20 دقیقه وقت برای کمیسیون برجام در مجلس خلاف آیین نامه است؛ که رعایت نشده است.

 

عدم رفع مشکلات اقتصادی، آسیب پذیری جامعه را افزایش می دهد
وی تصریح کرد: دولت کنونی تمام تلاش خود را معطوف به سیاست خارجی کرده است و سیاست خارجی مورد نظر و خواست خود را پیش می برد. رهبر انقلاب به دولت 4 مرتبه تذکر داده است که در جهت انجام اقتصاد مقاومتی فراتر از شعار توجه شود.

 

رییس کمیسیون برجام با بیان این که دو نگاه در بین مسؤولان وجود دارد تبیین کرد: اولین نگاه در بین مسؤولان این است که مشکلات موجود جامعه قابل حل است و توان رفع آن وجود دارد و راه حل آن توجه به ظرفیت های داخلی و دقت در ظرفیت های منطقه ای و جهانی است.

 

وی دومین نگاه در بین مسؤولان را این گونه بیان کرد: دومین نگاه این است که جز با گره گشایی ارتباط با آمریکا و اسرائیل مشکل اقتصادی قابل حل نیست. مشکلات داخلی کشور در خارج از کشور حل می شود. برخی مسؤولین در مبانی نظری برنامه چهارم به صراحت نوشتند که در تقابل با آمریکا و اسرائیل ایران با حالت انزوا نمی تواند مشکل تورم و بیکاری را حل کند.

 

زاکانی در پایان گفت: اگر نفوذی صورت گیرد با این نگاه وارد می شود. رهبر انقلاب فرمودند راه دوم را که امید به آمریکاست، آورده ای نخواهد داشت و آمریکا برای هیچ کشوری خیر نخواسته است. اسرائیل چون پاره تنش است از آن حمایت و صیانت می کند ولی در مورد کشورهای دیگر این گونه نیست مثل کشور مصر که انور سادات کشورش را تقدیم آمریکا کرد و اکنون  2/5 تا 3 میلیون نفر در خیابان ها و قبرستان ها می خوابند./861/پ201/ج

ارسال نظرات