۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۳۰۵۴۷۸
آیت الله حائری شیرازی:

برای هر وزارتخانه ای نیاز به یک رساله عملیه مخصوص داریم

خبر گزاری رسا ـ آیت الله حائری شیرازی با بیان این که رساله عملیه مربوط به همه وزارتخانه ها نوشته شود، گفت: اگر مارساله های مربوطه را ننویسیم به رساله های دیگری که در بیرون قرار دارند مانند علمای یهود و نصاری عمل خواهند کرد.
آيت الله حائري شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محی الدین حائری شیرازی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری پیش از ظهر امروز در سلسله جلسات «اخلاق در رسانه» که در سالن همایش های دانشکده صدا وسیما قم برگزار شد، با اشاره به خبرهای مهم و غیرمهم، بیان داشت: در مراسم اربعین توسط صدا وسیما تعداد افراد شرکت کننده در مراسم اربعین نمایش داده می شوند در حالی که مهم این است که این حرکت چه پیامی دارد.
وی ادامه داد: گاهی یک خبر کوتاه اما دارای پیام مهمی است؛ خداوند نیز در قرآن کریم یک خبر کوچک را به عنوان یک پیام مهم نقل می کند؛ مانند داستان کلاغ در ماجرای هابیل و قابیل که به واسطه چال کردن لاشه کلاغ دیگری روش دفن کردن را به هابیل می آموزد و کاری را که کلاغ در اینجا انجام داده از زوایای مختلف بسیار مهم است که مصداقش را می توان در خبرها یافت.
استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 31 سوره مائده گفت: این آیه دارای زوایای فراوانی است؛ نخست آن که معلم بشر در علوم تجربی جانوران بوده اند و بشر از جانوران آموخته است که چگونه خانه بسازد و یا از خود دفاع کند؛ جریان دوم فرزند حضرت آدم(ع) مهم است زیرا تلقین در عالم نبوده است و علوم تجربی در ماجرای قابیل و علوم انسانی در ماجرای هابیل دیده می شود.
وی ادامه داد: حقوق یکی از رشته های علوم انسانی است که اگر یک انسان تهدید شد تکلیف چیست و متکفل این سؤال علم حقوق است و در زمینه علوم تجربی نیز این سؤال مطرح می شود که اگر شخصی فوت کرد تکلیف چیست.
آیت الله حائری شیرازی با طرح سؤالی مبنی بر این که انسان حق دارد از هر موردی سؤال کند یا خیر؟ اظهارداشت: قرآن کریم می گوید اگر از روشن شدن چیزی ناراحت می شوید بهتر است سؤال نکنید و قبل از شما کسانی سؤال کرده اند که به واسطه جوابی که داده شده است کافر شده اند.
وی با بیان ماجرای هابیل و قابیل اظهار داشت: هابیل بعد از این که قابیل او را تهدید به قتل کرد گفت اگر به سوی من دست دراز کنی من به سوی تو دست درازی نمی کنم که سؤال در اینجا مطرح می شود آیا از نظر حقوقی باید این گونه گفت و اگر شروری یک فرد عادل را تهدید کرد وظیفه فرد عادل چیست.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: قابیل برای کشتن هابیل با یک مشکل مواجه بود که در صورت دفاع کردن هابیل مشخص نیست چه مشکلاتی پیش خواهد آمد اما با اظهارات قابیل این مشکل برطرف شد و قابیل اطمینان حاصل کرد که هابیل از خودش دفاع نخواهد کرد در نتیجه او را به قتل رساند.
وی با اشاره به آیات سوره مائده گفت: بیشتر مفسران می گویند این آیه برای تأیید هابیل است اما شیخ محمد عبده می گوید این آیه برای تعریض هابیل است و او یک عمل اشتباه انجام داده است منتهی همان گونه که برادرش نمی دانست که با جنازه چه کند او هم نمی دانست که چه کاری باید انجام دهد؛ البته به دلیل این که از مسائل علوم انسانی است کلاغ نمی توانست به او راه را بیاموزد.
آیت الله حائری شیرازی ادامه داد: خداوند در این چند آیه علوم انسانی، علوم تجربی، ناقص بودن انسان در هردو علم و این که چه کسی معلم انسان در علوم تجربی و انسانی است را بیان کرده و در آخر می گوید اگر فردی فرد دیگر را به غیر از قصاص بکشد مانند آن است که همه را کشته است و اگر کسی را زنده کند مانند این است که همه را زنده کرده است.
وی خاطرنشان کرد: هنگامی که قرآن می گوید همه را، به معنای این است که تمام انسان های گذشته، حال و آینده را شامل می شود و این سخن به دلیل این است که امنیت غیر قابل تقسیم است و یک مساوی است با همه و هنگامی که امنیت یک جامعه از بین برود دیگر هیچ فردی امنیت ندارد.
استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: قرآن کتاب علوم انسانی است و در رابطه دزدی بیان می کند که دست دزد را قطع کنید و اگر این گونه عمل شود امنیت به جامعه باز می گردد اما غرب با دید دیگری به این موضوع نگاه می کند و می گوید شخصی که دزدی کرده به دلیل مشکلات مالی این عمل را انجام داده است و مقداری او را در زندان نگه می دارند که اکنون سیصد سال است چنین کاری انجام می دهند چه مقدار توانسته اند از دزدی جلوگیری کنند.
وی در پایان خاطرنشان ساخت: امروزه باید رساله عملیه اقتصاد، وزارت دادگستری، فرهنگ و ارشاد، و هر وزارت خانه دیگر نوشته شود و اگر ما ننویسیم به رساله های دیگری که در بیرون قرار دارند مانند علمای یهود و نصاری عمل خواهند کرد و امام صادق(ع) بیان می کند در آخر الزمان مسلمانان احکام دین خود را از علمای دین یهود و نصاری دریافت خواهند کرد./1324/پ202/ج
ارسال نظرات