۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۳۰۵۳۳۵
مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه الزهرا:

مدیریت مصرف و جلوگیری از اسراف از مصادیق اقتصاد مقاومتی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: مدیریت مصرف به معنای تعادل در مصرف و جلوگیری از اسراف و تبذیر از مصادیق اقتصاد مقاومتی و نقش آفرینی مردم برای تحقق این هدف مهم است.
اقتصاد مقاومتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، معصومه شاهدی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی و مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه الزهرا(س)، امروز در گفتمان دینی که با موضوع «اقتصاد مقاومتی و آثار زیان بار اسراف و زیاده روی در اقتصاد خانواده» با حضور هنرجویان در هنرستان ثمین بجنورد برگزار شد، با تشریح اقتصاد مقاومتی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این زمینه، اظهار کرد: همان گونه که رهبری نیز بارها تأکید کرده اند اقتصاد مقاومتی در واقع تشخیص حوزه های فشار در زمینه مسائل اقتصادی، کوشش برای کنترل و بی اثر کردن این تأثیرها و فشارها بر اقتصاد داخلی و تبدیل این فشارها به فرصت است.

 

وی با یادآوری اینکه پس از تشدید تحریم های ظالمانه علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته، رهبر معظم انقلاب بار دیگر اجرای اقتصاد مقاومتی را مورد تأکید قرار دادند، افزود: تبلیغ و ترویج اقتصاد مقاومتی در کشور با این هدف انجام می شود که با تحقق این مهم، وابستگی های اقتصادی کشور به خارج کاهش یابد تا با تنش های احتمالی، وضعیت اقتصاد مردم تغییر چندانی را متحمل نشود.

 

شاهدی خاطرنشان کرد: در اقتصاد مقاومتی می بایست با کاهش وابستگی های خارجی، مقاومت داخلی در برابر تحریم های اقتصادی افزایش یابد که تحقق این مهم در گرو تقویت تولید داخلی و استفاده بیشتر از توان درونی نیروها و ظرفیت های موجود در کشور است.

 

این استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به جایگاه اقتصاد مقاومتی در قرآن و آموزه های اسلامی، اظهار کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی در قرآن کریم دارای پنج محور منابع، برنامه ریزی و تولید، توزیع، رشد و مصرف است.

 

 

وی با قرائت آیه 60 سوره انفال، افزود: خداوند در این آیه می فرماید: «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّهٍ» و با تشویق و تأکید به مسلمانان برای افزایش توان و قدرت، از آنها می خواهد تا زمینه های مقاومت و استعداد را در جامعه دینی خود ایجاد کنند.

 

شاهدی با بیان اینکه این آیه قرآنی سرلوحه اقتصاد مقاومتی در جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: در آموزه های قرآنی و تعالیم دینی موارد متعددی از تأکید و توصیه به جهاد اقتصادی وجود دارد که در همه آنها عزت اسلام و مسلمانان موضوع و هدف محوری است.

 

وی با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی افزود: رهبری اقتصاد مقاومتی را معنا و مفهومی از کارآفرینی دانسته و آن را دوای درد اقتصاد کشور می دانند.

 

شاهدی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیاز مبرم کشور به کارآفرینی در قالب اقتصاد مقاومتی را به دلیل فشار اقتصادی دشمنان و آمادگی کشور برای جهش در تولید و توسعه توصیه می کنند، اضافه کرد: اگر به موضوع اقتصاد مقاومتی در کشور توجه عملی شده و از مرحله شعار عبور کنیم بدون شک کشور و نظام ما در آینده از نظر اقتصادی بیمه می شود.

 

وی در ادامه با اشاره به نقش مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه جامعه و مردم یکی از وجوه اصلی تحقق این مهم هستند، اضافه کرد: مدیریت مصرف به معنای تعادل در مصرف و جلوگیری از اسراف و تبذیر از مصادیق اقتصاد مقاومتی و نقش آفرینی مردم برای تحقق این هدف مهم است.

 

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: مردم باید درک مناسبی از مشکلات و راهکارهای اقتصادی داشته باشند و با آموزش و توجیه شدن در مورد نحوه مصرف، همگام با اصول اقتصاد مقاومتی حرکت کنند.

 

شاهدی با بیان اینکه هر اندازه آگاهی و دانش مردم نسبت به این مسائل بیشتر شده و درک اقتصادی آنها افزایش یابد به همان میزان در زمینه مصرف حساس تر می شوند، اضافه کرد: در چنین شرایطی اقتصاد مقاومتی در جامعه پیاده سازی می شود که یکی از مصادیق آن نیز ترجیح کالاهای داخلی به خارجی از سوی مردم خواهد بود./9314/202/ب1

ارسال نظرات