۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۳۰۴۹۲۵
استاد دانشگاه امام رضا:

جمهوری اسلامی ایران قواعد ابرقدرت های جهانی را بر هم زد

خبرگزاری رساـ گفت: استاد دانشگاه امام رضا(ع) با بیان این که جمهوری اسلامی ایران قواعد ابرقدرت های جهانی را بر هم زد، گفت: در بحث هسته ای با تحریم آمریکا اجازه ورود دارو به بیمارهای سرطانی به کشور داده نشد و ما با استفاده از دانشمندان برجسته مانند شهریاری آن را در عرض 6 ماه ساختیم.
جمهوری اسلامی ایران قواعد ابرقدرت های جهانی را بر هم زد سعيد شعرباف، عضو هيئت علمي دانشگاه بين المللي امام رضا(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، کرسی آزاد اندیشی با موضوع «رابطه با آمریکا آری یا نه» امروز در دانشگاه امام رضا (ع) با حضور شعرباف از اساتید این دانشگاه برگزار شد.


در این مراسم تریبون در اختیار دانشجویان قرار گرفت و مخالفین و موافقین نظر خود را در خصوص رابطه با آمریکا بیان کردند که دیدگاه های موافق و مخالف بر این امر تأکید داشتند که آمریکا پیشینه خوبی ندارد و زمینه اعتماد را با توجه به سابقه تاریخی خود برای ما باقی نگذاشته است حتی بیشتر موافقین ارتباط با آمریکا  نیز بر ارتباط با آمریکا در عرصه های خاصی مثل تکنولوژی و علمی توافق داشتند.


شعرباف، استاد دانشگاه با اشاره به سابقه تلخ آمریکا در ارتباط با کشور، گفت: در کتاب تاریخ مستطاب آمریکا نوشته دکتر کوشکی تاریخ آمریکا از شروع تا امروز به شکل جذاب ارائه شده است.


وی با اشاره به این که آمریکا در 50 تا 100 سال اخیر به 42 درصد از کشورها را تحریم  کرده است، اظهار کرد: حدود 2 میلیارد و 400 هزار نفر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تحت تحریم آمریکا قرار گرفته اند و حتی کشورهایی که با آن ها رابطه ای خوب داشتند نیز در معرض تحریم های آمریکا قرار گرفتند.


شعرباف در ادامه به کشورهایی که رابطه دوستانه با آمریکا برقرار کرده بوند اشاره و بیان داشت: کشورهایی مانند ژاپن و یونان با آمریکا رابطه دوستانه داشته است اما آیا پیشرفت های اقتصادی به خاطر امریکا است یا تکیه بر توان داخلی؟


جمهوری اسلامی ایران قواعد ابرقدرت های جهانی را بر هم زد

استاد دانشگاه امام رضا(ع) به سخنان روزنامه نگار مصری در مقایسه انقلاب مصر با انقلاب اسلامی ایران در ارتباط با آمریکا  اشاره و بیان داشت: ایران و ما از نظر اقتصادی در یک سطح بودیم اما ما به تعامل با آمریکا فکر کرده و از امکانات مالی آن ها بهره می بریم اما ایران در برابر آن ها ایستاد و بر ایران تحریم و فشار اقتصادی بسیار وارد شد اما حال ایران از قدرت منطقه ای به قدرت جهانی تبدیل شده است و در عرصه های مختلف جزء 10 کشور برتر جهان شدند در حالی که ما برای تهیه یک قرص نان برای مردم مشکل داریم.»


وی به رفتار دوگانه آمریکا شاره و اظهار کرد: با همکاری عربستان شکستن قیمت نفت، بیمه نفت کش ها، ارسال پول های بلوکه شده از جمله مواردی است که ناظر بر عملکرد دوگانه غرب است.


شعرباف در جواب یکی از دانشجویان در این خصوص که از نظر فناوری در سطح پایین تر از کشورهای ابرقدرت دنیا قرار داشته و پیشرفتی در برابر آن ها نداریم، گفت: شتاب علمی  و پیشرفت در جمهوری اسلامی ایران بسیار است و کشوری که در سال 60 سیم خاردار را از دیگر کشورها وارد می کرد بعد از 20 سال موشک شهاب 3 می سازد که این شتاب برای ابرقدرت ها خطرناک است.


استاد دانشگاه امام رضا(ع) با بیان این که جمهوری اسلامی ایران قواعد ابرقدرت های جهانی را بر هم زد، خاطرنشان کرد: در بحث هسته ای با تحریم آمریکا اجازه ورود دارو به بیمارهای سرطانی به کشور داده نشد و ما با استفاده از دانشمندان برجسته مانند شهریاری آن را در عرض 6 ماه ساختیم در حالی که قرار بود 5 سال طول بکشد و بعد از این موضوع دانشمندان هسته ای تروز شدند.


وی به نکات مثبت تحریم ها اشاره و بیان داشت: از ابزار تحریم برای به وجود آمدن فرصت ها استفاده شد و فوایدی حاصل شد که حال که تحریم ها برداشته می شود مضراتی را برای کشور به همراه خواهد داشت از جمله این که با ورود قطعه فرانسوی به کشور پژوهشکده ها و صنعت ما دچار رکود و تعطیلی می شود./1310/پ202/ج1

ارسال نظرات