۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۳۰۴۳۵۰
مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی راه حق:

شناخت و معرفت به اهل بیت سبب افزایش محبت به ایشان می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی راه حق با بیان این که شناخت و معرفت به اهل بیت(ع) سبب افزایش محبت به ایشان می‌شود، گفت: آیاتی که اشاره مستقیم به ائمه(ع) دارند و دلایل عقلی که شأن اهل بیت(ع) را به طور مستقیم معرفی می کند باید به عنوان پایه و بنیان اعتقادی قرار گیرد چرا که به میزان ادراک و معرفت، عشق و علاقه شدّت پیدا می کند.
نخاولي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی نخاولی، مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی راه حق در نخستین جلسه از دوره امام‌شناسی که پیش از ظهر امروز در مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی صدف عفاف نور برگزار شد با بیان این که ایمان تمامیت طلب است، اظهار کرد: ایمان باید کلی باشد و شخص نمی تواند گزینشی عمل کند بلکه باید یا تمام آن را بپذیرد یا هیچ کدام را قبول نکند به ویژه این که در آیه 67 سوره مائده، خداوند حجت را بر اهل ایمان تمام کرده است.

 

وی با یادآور شدن این که باید در راه شناخت و کیفیت قطع، انسان قطع منطقی پیدا کند به برخی از راه های شناخت امام اشاره و تصریح کرد: راه و دلیل عقلی امامت که دارای برهان و منطقی باشد و نتوان آن را ردّ کرد و این راه، افزون بر اثبات اهل بیت(ع) باعث شناخت ویژگی های ائمه(ع) نیز می شود، همچون عصمت و علم که می توان باعقل و منطق به آن رسید و برهان ارائه داد.

 

مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی راه حق در ادامه سه راه قرآنی برای شناخت ائمه(ع) معرفی کرد و افزود: اولین راه قرآنی این است که در قرآن به سراغ آیاتی رفته که به صورت مستقیم درخصوص اهل بیت(ع) نازل شده است از جمله سوره های کوثر،ضحی و انسان و آیه هایی همچون تطهیر، مودت و ولایت که این گونه آیات را از طریق خود این آیات و دلالت درونی قرآن و نیز روایات و احادیثی که توضیح دهنده چنین آیاتی اند، می توان بررسی کرد که به این وسیله مهم ترین باب معرفت به سوی اهل بیت(ع) باز می شود ولی باید ابتدا حق آیات را ادا کنیم و بفهمیم سپس به احادیث رجوع کرد.

 

محقق و پژوهشگر علوم قرآنی با اشاره به آیه تطهیر و این که خداوند در آن ائمه(ع) را از برترین مؤمنین معرفی می فرماید، اظهار کرد: راه دوم، آیاتی است که درخصوص صفات و مدح مؤمنین آمده از جمله سوره مؤمنون و احزاب، درواقع اهل بیت(ع) اتم و اکمل مجموعه این صفات هستند و از جهت این که ایشان برترین مؤمنان اند، می توان راه کمال و شناخت اشان را از این طریق یافت.

 

حجت الاسلام نخاولی با اشاره به سومین راهکار قرآنی برای امام شناسی، بیان کرد: با مطالعه و فهم شخصیت انبیا و اولیا به وسیله انبیا و اولیایی که در قرآن مشخص شده اند، می توان امام شناسی رسید چرا که آن ها درواقع شاگردان و ترشحات وجودی اهل بیت(ع) و نشان دهنده جایگاه ملکوتی استاد خویش(ائمه) هستند.

 

وی خاطر نشان کرد: از طریق آیاتی که اشاره مستقیم به ائمه(ع) دارند و دلایل عقلی که شأن اهل بیت(ع) را به طور مستقیم معرفی می کند، می توان با اهل تسنن درخصوص امام شناسی بحث کرد و البته پایه و بنیان اعتقادی خود را نیز باید این گونه شکل دهیم چرا که به میزان ادراک و معرفت، عشق و علاقه شدّت پیدا می کند.

 

مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی راه حق افزود: شناخت و معرفت به ائمه(ع) سبب محبت و علاقه به ایشان افزوده می شود؛ هیچ کس بیشتر از رسول خدا(ص) به امام علی(ع) علاقه نداشتند چون نسبت به ایشان معرفت کامل داشتند و البته هیچ شخصی هم بیش از امام علی(ع) به پیامبر(ص) محبت و علاقه نداشتند./844/202/ب2

ارسال نظرات