۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۳
کد خبر: ۳۰۳۷۰۹
با سخنرانی آیت الله سبحانی؛

دوازدهمین همایش اساتید تفسیر به کار خود پایان داد

خبرگزاری رسا ـ دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم، پس از سه روز با سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی و تقدیر از بیوت آیات خزعلی و مؤیدی قمی به کار خود پایان داد.
اختتاميه همايش تفسير قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم، پس از سه روز با سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی و تقدیر از بیوت آیات خزعلی و مؤیدی قمی به کار خود پایان داد.

 

بر اساس این گزارش، در این مراسم اختتامیه آیت الله حسن ممدوحی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره علامه طباطبایی به تبیین شخصیت علمی، عرفانی و اخلاقی این عالم وارسته پرداخت.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که علامه طباطبایی با وجود زندگی فقیرانه ای که داشت همواره با عزت و بزرگواری زندگی کرد، گفت: وجود علامه طباطبایی چیزی جز خیر نبود، هر اندازه از این عالم عامل علم تراوش می کرد به همان اندازه نیز خضوع و خشوع در ایشان افزایش پیدا می کرد.

 

وی عنوان کرد: علامه طباطبایی در ایام نظام علمی خود آسیب های بسیاری را متحمل شدند، ایشان با وجود زندگی فقیرانه ای که داشت همواره با عزت و بزرگواری زندگی کرده و هیچ کدام از گرفتاری های خود را به دیگران منتقل نمی کرد.

 

آیت الله ممدوحی با بیان این که علامه طباطبایی در نجف در فقر مالی شدید قرار گرفته بود، ابراز داشت: ایشان در سخت ترین شرایط در نجف از تلاش خود برای تحصیل و کسب علم کم نکرد، این عالم وارسته بسیار پیگیر بود و در بدترین شرایط نیز کار خود را به پیش می برد.

 

همچنین در این مراسم از بیوت مرحوم آیات ابوالقاسم خزعلی و مؤیدی قمی به پاس سال ها تلاش در عرصه تفسیر قرآن، تربیت شاگردان بسیار و ترویج معارف ناب قرآنی تقدیر به عمل آمد.

 

در ادامه حجت الاسلام سید مرتضی میرکتولی دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه با بیان این که در شب نخست برنامه امسال اساتید سطوح متوسط حوزه و لایه های میانی از 38 مدرسه علمیه دعوت شدند، ابراز داشت: در شب های دوم و سوم این برنامه اساتید سطوح عالی و خارج حضور پیدا کردند.

 

وی عنوان کرد: در پایان سال گذشته آمار درس های قرآنی و تفسیر در حوزه علمیه قم به 405 درس رسیده که نشانگر روند تحول مثبت در حوزه علمیه است، ما با حمایت و هدایت مراجع تقلید و تلاش های دست اندرکاران مجمع عالی تفسیر توانستیم بهترین نشست ها را برگزار کنیم.

 

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم با بیان این که امسال با کمک سازمان تبلیغات اسلامی 30 مفسر به 30 استان اعزام شدند، خاطرنشان کرد: این اساتید توان بالایی برای انتقال آسان مفاهیم قرآنی دارند، از این اساتید حمایت های مادی و معنوی نیز صورت می گیرد.

 

وی اضافه کرد: این اساتید در برنامه های هفتگی تفسیری در استان ها نیز شرکت می کنند، در آینده ای نزدیک درصدد هستیم تا به ازای هر استان 3 مفسر اعزام کنیم، وجود 400 کرسی درس تفسیر آغاز راه بوده و این تعداد حداقل باید به اندازه کلاس های کفایه باشد؛ قرآن سلطان صحف آسمانی بوده که نباید از آن غفلت کرد.

 

سپس حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر این که هر ملتی که درمیان آن ها عدالت بوده، دزدی نباشد و صادقانه رفتار کنند مسلما سرفراز هستند، ابراز داشت: ملتی که در آن دزدی و کم فروشی باشد به یقین ملتی فلک زده خواهد بود، تأویل در این جا به معنای تکوینی است.

 

وی اضافه کرد: باید متشابهات را به محکمات ارجاع داد تا معانی آن ها مشخص شود تنها در این مورد تأویل جنبه تشریعی و لفظی دارد، قرآن می فرماید« وَالسَّمَاءَ بَنَیْنَاهَا بِأَیْدٍ» اما خداوند ید و دست ندارد از این رو باید قرائن را مشاهده کرد و این آیه را از حالت مشابه به محکم برگرداند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که آیه اخیر در برابر مشرکان است، گفت: مشرکان معتقد بودند که مسأله خلقت دیگری غیر از خدا مدخلیت داشته است و قائل به شرکت در خالقیت بودند، قرآن می فرماید ما به دست خود این آسمان را ساختیم یعنی دیگری در این کار مدخلیت نداشته است؛ این مسأله تعبیری عرفی است.

 

وی افزود: برخی آیات متشابه را همانند ما معنا نمی کنند و می گویند متشابه چیزی است که از حس انسان دوری دارد، باید پاسخ داد این مسائلی که برخی مطرح می کنند همانند برزخ و جهنم، آیات نبوده بلکه مفردات هستند؛ آیات متشابه باید فتنه انگیز باشند.

 

این مرجع تقلید با بیان این که در طول زمان با آیات متشابه فتنه گری کردند، اظهار داشت: مجسمه ها«قائلان به جسمیت خداوند» که الان داعش و وهابیت همگی دنبال آن ها هستند با همین آیات فتنه گری کردند، این افراد خدا را در عرش و بر روی تختی تصور می کنند.

 

وی ادامه داد: آیات مشابه با کار مسیحیان تفاوت دارد، مسیحیان صریح را عوض می کنند اما ما صریح را تغییر نمی دهیم بلکه آیات غیر مسقر را به آیات محکم ارجاع می دهیم؛ در تفسیر فخر زاری تأکید بر جبر دیده می شود؛ آیات متشابه را می توان به وسیله محکمات به حالت مستحکم رساند.

 

گفتنی است، در این دوره از همایش اساتید تفسیر حضرات آیات حسین نوری همدانی و عبدالله جوادی آملی، آیت الله حسینی بوشهری، حجت الاسلام والمسلمین مسعودی خمینی، حجت الاسلام فرخ فال، حجت الاسلام خزائلی و مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی به ایراد سخن پرداختند./1323/پ203/ف2

ارسال نظرات