۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۳۰۳۴۴۱
استاد حوزه علمیه:

قرآن بهترین محل برای تفسیر دین و فلسفه است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه فردوسی با بیان این که قرآن بهترین جا برای تفسیر دین و فلسفه است، گفت: یکی از کارهای دلنشین علامه طباطبایی در تفسیر قرآن صادر کردن حرکت فلسفی بود.
علامه طباطبايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جمشیدی و حجت الاسلام صدیق اورعی از اساتید دانشگاه فردوسی، بعد از ظهر امروز در دانشگاه فردوسی به بررسی و تبیین آثار علامه طباطبایی از نظر رویکردهای فلسفی و اجتماعی پرداختند.

 

حجت الاسلام جمشیدی، استاد دانشگاه فردوسی در این مراسم با اشاره به این که علامه طباطبایی فیلسوف و حکیم برزگی است، گفت: وی شاگردان بنام بسیاری دارد و بزرگ ترین اثر ایشان تفسیر المیزان است و کسی بود که بی صروصدا قرآن را در منظر ما قرار داد.

 

وی با بیان این که قرآن بهترین جا برای تفسیر دین و فلسفه است، گفت: یکی از کارهای دلنشین علامه طباطبایی در تفسیر قرآن صادر کردن حرکت فلسفی بود.

 

حجت الاسلام جمشیدی خاطرنشان کرد: از دیرباز این مسأله که دین با فلسفه سازگار است یا نه مطرح بوده است و افرادی مانند غزالی و مهدی اصفهانی بین آن ها سازگاری نمی دانند اما علامه طباطبایی بخش هایی را مطرح کرد که برای تفسیر قرآن اگر به رویکرد فلسفی توجه نشود، قادر به فهم آن نیستیم.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به نوآوری های علامه طباطبایی در بحث فلسفه، تصریح کرد: ابوعلی سینا و ملاصدرا بحث هایی را در این زمینه مطرح می کنند اما علامه طباطبایی بهترین برهان را مطرح می کند.

 

وی به برهان صدیقین که علامه طباطبایی مطرح می کند اشاره و اظهار کرد: واقعیت هستی بدون هیچ قید و شرطی واقعیت است چون هر جزء از اجزاء جهان نفی را نمی پذیرد پس عین همان واقعیت نفی ناپذیر است.

 

توجه به رویکرد اجتماعی در تفسیر المیزان

حجت الاسلام اورعی، استاد دانشگاه فردوسی نیز در خصوص اندیشه های اجتماعی علامه طباطبایی، اظهار کرد: توجه به رویکرد اجتماعی در آثار اندکی وجود دارد اما علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مباحث بسیار متعدد و مفصل اجتماعی را به بحث گذاشته است.

 


وی افزود: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مبنای تئوریک برای تبیین مسائل اجتماعی داشتند که در جلد اول و 18 و 19 مسائل را به همان روش توضیح داده اند.

 

حجت الاسلام اورعی، با بیان این که زندگی اجتماعی مبتنی بر مبادلات عادلانه است، خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی مسائل فردی و اجتماعی را بر اساس مبادله عادلانه تفسیر کرده است از جمله افعالی مانند ربا که دارای آثار فردی و اجتماعی برای افراد است./1310/202/ب1

ارسال نظرات