۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۲۹۹۶۲۶
مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خبر داد؛

345 کانون فرهنگی هنری در خراسان شمالی دایر است/ فعالیت 210 کتابخانه در مساجد استان

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی با اشاره به فعالیت 345 کانون فرهنگی هنری در مساجد شهری و روستایی این استان، گفت: از این تعداد در 210 مسجد، کتابخانه نیز راه اندازی شده است.
شيرازيان- مسؤول کانون هاي فرهنگي هنري مساجد خراسان شمالي- نشست خبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، هاشم شیرازیان، مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری استان خراسان شمالی، امروز در نشست خبری که با موضوع برنامه های هفته کتاب و ستاد بزرگداشت روستاهای دوستدار کتاب برگزار شد، اظهار کرد: در هفته کتاب امسال که از بیست و چهارم آبان تا اول آذر برگزار می شود، دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری استان اجرای برنامه های متعددی از جمله افتتاح کتابخانه های جدید در روستاها، برگزاری مسابقات کتابخوانی، ارسال تجهیزات کتابخانه ای به روستاها، برپایی نمایشگاه کتاب، اهدای کتاب به کتابخانه های روستایی، تقدیر از کتابخانه های فعال و برتر و بازدید از کتابخانه های روستایی را در دستور کار دارد.

 

وی با اشاره به فعالیت 345 کانون فرهنگی هنری در مساجد خراسان شمالی، افزود: 63 درصد این کانون ها در مساجد روستایی و مابقی در شهرها راه اندازی شده اند که در 210 مسجد از این تعداد کتابخانه نیز دایر بوده و در حال فعالیت است.

 

شیرازیان با بیان اینکه در کل کتابخانه های مساجد خراسان شمالی 128 هزار جلد کتاب موجود بوده و 18 هزار و 500 نفر نیز در آنها عضویت دارند، اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون نیز افزون بر 65 هزار جلد کتاب از کتابخانه های مساجد استان به امانت برده شده است.

 

وی اظهار کرد: همچنین همزمان با هفته کتاب امسال دو کتابخانه که سال گذشته با کمک های مردمی و اعتبارات ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در شهر اسفراین و روستای قراجه رباط این شهرستان راه اندازی شده، با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به صورت رسمی افتتاح می شود.

 

شیرازیان ادامه داد: برای تجهیز و راه اندازی هر کدام از این کتابخانه ها مبلغ 60 میلیون تومان اعتبار از محل مشارکت های مردمی و اعتبارات ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد هزینه شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره روستاهای دوستدار کتاب در کشور، با بیان اینکه پارسال 500 روستا در این جشنواره شرکت کردند که از این تعداد دو طرح روستایی خراسان شمالی نیز به مرحله پایانی جشنواره راه یافتند، افزود: سال گذشته دو روستای طبر و قلعه خان این استان جزء 20 روستای برتر کشور انتخاب شدند اما امسال تلاش می شود در زمره 10 روستای برتر دوستدار کتاب در کشور قرار گیرند.

 

شیرازیان اظهار کرد: طرح های روستایی که در جشنواره مزبور جزء 10 روستای نخست باشند افزون بر دریافت 30 میلیون تومان اعتبار جداگانه، از تجهیزات کتابخانه های و حمایت مادی و معنوی ویژه ای نیز بهره مند خواهند شد.

 

وی در ادامه به وضعیت کمی و کیفی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان پرداخت و افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه می بایست تا پایان این برنامه، کانون های فرهنگی هنری در یک چهارم از مجموع هزار و 200 مسجد موجود در خراسان شمالی راه اندازی می شدند که اکنون با راه اندازی 345 کانون فرهنگی هنری، از نظر توسعه کمی از سهمیه تعیین شده فراتر رفته ایم.

 

این مسؤول اضافه کرد: همچنین از اواخر سال گذشته اعتبار اولیه راه اندازی کانون های فرهنگی هنری در مساجد به میزان سه برابر افزایش یافت و افزون بر این تا سقف پنج میلیون تومان نیز به هر کانون تجهیزات اهدا می شود.

 

شیرازیان با اشاره به فعالیت 21 کانون تخصصی در مساجد خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: افزون بر اعتبارات معمول، تا پایان سال به هر کانون تخصصی که طرح و برنامه اجرایی مصوب داشته باشد پنج میلیون تومان در راستای اجرای برنامه مزبور اعطا شده که در این زمینه در مجموع 105 میلیون تومان برای 21 کانون تخصصی استان در نظر گرفته شده است./9314/202/ب1

ارسال نظرات