۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۲۹۸۹۷۶
معاون فرهنگی و ‌اجتماعی شهرداری مشهد مطرح کرد؛

قیام گوهرشاد یکی از اتفاقات هویت‌ساز در تاریخ مشهد/ نخستین همایش علمی قیام گوهرشاد برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی و ‌اجتماعی شهرداری مشهد گفت: نخستین همایش علمی قیام گوهرشاد تیرماه سال آینده همزمان با سالروز قیام گوهرشاد در مشهد برگزار خواهد شد.
وحيد جليلي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، وحید جلیلی، معاون فرهنگی‌ و اجتماعی شهرداری مشهد در نشست کمیته علمی همایش طرح ملی گوهرشاد به ارائه چرایی برگزاری این همایش از سوی شهرداری پرداخته و گفت: تاکنون در عرصه‌های مختلف تاریخ معاصر فعالیت‌های خیلی خوبی انجام شده است که از آن جمله می‌توان به تاریخ سیاسی انقلاب اسلامی و تاریخ دفاع مقدس اشاره کرد، اما درباره فعالیت‌ها و مسایل فرهنگی کار خاصی انجام نشده است. به همین دلیل یک گسست و شکاف بین فعالیت‌های فرهنگی دهه 50 و 60 و دهه‌های اخیر محسوس است حال آنکه فعالیت‌های فرهنگی آن زمان می‌تواند بهترین الگو برای زمان ما باشد.
 

وحید جلیلی همچنین به شرح برخی از فعالیت‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که وی مسئولیت آن را برعهده دارد پرداخت و افزود: تاکنون بیش از 14هزار دقیقه مصاحبه تصویری با موضوع قیام گوهرشاد و مسئله کشف حجاب انجام داده‌ایم که این مصاحبه‌ها از سراسر کشور جمع شده است.
 

وی با اشاره به اینکه قیام گوهرشاد یکی از اتفاقات هویت‌ساز در تاریخ مشهد است که خیلی دیر به آن پرداخته شده‌ است، گفت: یکی از رسالت‌های ما در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد پرداختن به هویت مشهد است و لذا در این زمینه آمادگی داریم همه امکانات لازم و در دسترس این معاونت را در اختیار افراد یا گروه‌هایی که توانایی کار در این زمینه دارند قرار دهیم.
 

مسؤول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: ماجرای گوهرشاد از آنجا برای ما بسیار مهم شد که متوجه شدیم پروژه‌ای برای تطهیر پهلوی در فضای داخلی کشور شروع شده است و احساس می‌شود این پروژه به شکل برنامه‌ریزی شده و جدی در حال انجام است.
 

وی در همین زمینه افزود: دلیل دیگری که ما تصمیم گرفتیم در این زمینه کار کنیم مسئله حجاب بود و ما می‌خواهیم نشان دهیم که اگر بنا باشد نگاه امنیتی به این موضوع حذف شود و نگاه فرهنگی حاکم شود یکی از راه‌های آن پرداختن به مسئله گوهرشاد است.
 

هادی وکیلی، استاد گروه تاریخ دانشگاه فردوسی نیز در این نشست با اشاره به اینکه تا کنون 80سال از حادثه گوهرشاد گذشته است اما هیچ اتفاقی برای ماندگار شدن این قیام مقدس در سطح کشور نیافتاده است، گفت: باتوجه به اینکه این اتفاق در مشهد رخ داده است قرار شد همایشی علمی در همین زمینه برگزار شود و از دانشگاهیان و حوزویان درخواست شود آثار خودشان را در این همایش ارائه دهند.
 

وی در ادامه به معرفی اعضای کمیته علمی همایش قیام گوهرشاد پرداخته و گفت: همه تلاش‌مان را انجام داده‌ایم تا متخصص‌ترین افراد در سطح کشور را در مسئله گوهرشاد پیدا کنیم که این افراد عبارت‌اند از دکتر سرافرازی دانشیار گروه تاریخ فردوسی با تخصص قاجار و معاصر، دکتر روحی مدیر گروه تاریخ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دکتر صلاح استاد گروه تاریخ دانشگاه زاهدان، دکتر منتظر قائم استاد تمام گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، دکتر رئیس‌السادات مسلط‌ترین استاد در عرصه تاریخ شفاهی سده‌های اخیر، خانم دکتر پیروزفر استاد گروه قرآن و حدیق دانشگاه فردوسی مشهد، خانم دکتر مشایی استاد گروه معارف دانشگاه فردوسی و متخصص در مسئله حجاب، دکتر دلگشا دانشجوی دکتری تاریخ به عنوان رابط دبیرخانه کمیته علمی همایش)، وحید جلیلی معاون فرهنگی‌ , اجتماعی شهرداری مشهد و مجید عسگری مدیر فرهنگ‌سرای بهشت بعنوان ارگان برگزارکننده همایش هستند.
 

این استاد گروه تاریخ دانشگاه فردوسی ادامه داد: دکتر حقانی و دکتر رسول جعفریان هم جزو اعضای کمیته علمی همایش هستند که در نشست‌های آتی نظرات خود را در اختیار این کمیته قرار خواهند داد.
 

گفتنی است؛ حادثه گوهرشاد، آغاز 7سال دفاع مقدس فرهنگی در تاریخ ایران است که از 1314 تا پایان حکومت پهلوی اول طول کشید. در این حادثه که در 22 تیر 1314 به وقوع پیوست بیش از 600 زن و مرد و کودک در مسجد گوهرشاد به شهادت رسیدند.


در پایان این نشست دکتر وکیلی به عنوان دبیر علمی این همایش انتخاب شد ضمن اینکه زمان برگزاری این همایش تیرماه سال آینده همزمان با سالروز قیام گوهرشاد خواهد بود./1310/
102/ب2

ارسال نظرات