آداب باطنی قرآن دریچه ای به سوی فیض الهی است

به گزارش خبرگزاری رسا، استاد محمد حسین سعیدیان، پژوهشگر قرآنی در مراسم تجلیل از قاریان قرانی که در مجموعه شهدای انقلاب برگزار شد، با اشاره به اینکه رعایت آداب باطنی، دل را زنده، انسان را ازفیض الهی بهره مند می سازد اظهار داشت: هنگام برقراری ارتباط معنوی بین انسان و قرآن، در حقیقت بـین دانستن مقام و منزلت قرآن نزد پروردگار و سبب فرو فرستادن آن به سوی مردم و لطف الهی در تبدیل حقا قی عالیه به زبان عامه فهم برای هدایت است.
وی در ادامه افزود: ثانیا تدبر در معانی قرآن که این ادب یک مرتبه فراتر از حضور قلب است. در آنجا با موضوعی کلی به نام قرآن سر و کار دارد، و در این جا بـا مفـاهیم و مـراد. قاری قرآن هنگامی که وارد حریم یک فعالیت مقدس شرعی میشـود بایـد ادب آن اعمال را حفظ و رعایت کند تا از آنها بهره ببرد؛ چه قرائت قرآن باشد.
این پژوهشگر قرانی اولین مرتبة قرائت با رعایت آداب باطنی آن، قرائت مؤدبانه دانست، افزود: این مرتبه حداقل لازم برای یک قرائت است . این مرتبه مناسب حـال عـوام مـردم . هرگـاه قرائتـی از این ادب باطنی محروم باشد دیگر آن قرائت قـرآن نیـست بلکـه سـرگرمی و بـازی و گاه توهین است. و این قرائت از فضای دهان و گوش فراتـر نمـیرود. و علیـه خـود قاری از سوی خداوند و ملائکة او به کار گرفته میشود.
استاد سعیدیان با اشاره به حدیثی از علی (ع) در خصوص قرائت همراه با تدبّر، مطلوب خداوند است افزود: قرائتی که در آن تدبّر و اندیـشه نباشـد کافی نیست ان حضرت فرمودند: وای بر کسی که قرآن را در دهان خود می چرخاند ولی در آن نمی اندیشد و کم کم آیات را امکان قرائت بر مردم و امکان حفظ آیات و درک معانی آن دانسته . است و از نظر قرائت به گونه ای ارائه شده است که مردم را به گذشته و آینده و فلسفة خلقت و وظائف خود متذکر گردد.
وی تصریح کرد: در قرائت متدبرانه هم به عنوان زمینة تدبر و هم خـود تـصویرپردازی آیـات ، کـه فعالیـت فکـری به شمار میرود مستلزم بیان آیات قرآن در ضمن آهنـگ اسـت چنـان کـه در معنـای ترتیل، بین آهنگین خواندن آیات و بین فهم آنها یکی ملزومات آن می باشد.
این پژوهشگر قرانی با بیان اینکه یکی از آداب باطنی قرائت قرآن کـه شایـسته و سـزاوار اسـت قـاری قـرآن آن را تحصیل یا رعایت نماید، قرائت عاشقانه است افزود: قاری قرآن بایـد بـه مرتبـهای از معرفـت رسیده باشد که نسبت بین خود و خدایش و رابطة خـود و کـلام الله را دریافتـه باشـد. معرفت، زمینة تحریک روح و احساس را فراهم می کند و آنگاه ، ایـن قلـب اسـت که میدان دار میشود و از نردبان عقل بهره برده و سپس آن را رها کـرده و شـعله ور می شود.
استاد سعیدیان با اشاره به اینکه رعایت اداب باطنی قران یکی از ضروری ترین آداب تلاوت قران است افزود: آداب باطنی قران بالاترین مرتبه و مهمترین ادب باطنی قرائت قرآن است در ایـن مرتبه قاری قرآن، خود را در جای پیامبر تصور می کند کـه وحـی الهـی بـه سـوی او نازل میشود و او همان مسؤ ولیت پیامبر را بر دوش دارد. این قرائت را قرائـت زنـده و قرائت گفتگو یی و قرائت انطباقی و قرائت انعکاسی نیز میتوان نام نهاد . قاری قران با رعایت آداب باطنی میتوان با مقام و منزلت واقعی قرآن آشنا شد، هـدف قـرآن را دریافت و به حقایق قرآنی دسترسی پیدا کرد و در یک کلام، خود را بـه آرمان هـای رسول (ص) نزدیک ساخته است./817/102/ب2