۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۲۹۸۰۹۷
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

خرافات؛ مانعی بر سر راه دین‌داری صحیح

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین موانع تربیت اعتقادی نگاه خرافی به دین است، گفت: آنچه موجب می‌شود که در جامعه به دستورات دینی به خوبی عمل نشود همین نگاه خرافی به دین است.
خرافه پرستي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی بعد از ظهر امروز  در برنامه پرسمان اعتقادی رادیو معارف با بیان اینکه ایمان، عقل و منطق سه ابزار مهمی هستند که برای پرهیز از خرافه در اختیار انسان قرار گرفته اند، اظهار داشت: متأسفانه امروز به خاطر عوامل خارجی و داخلی و در اثر هجمه های فرهنگی دشمن، نفوذ خرافه بر روی نسل جوان به شدت افزایش یافته است.

 

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موانعی که در مسیر رشد و شکوفایی باورها اعتقادی قرار دارد خرافه گرایی بوده و نگاه خرافی به دین موجب می‌شود که نسل جوان پایبندی چندانی نسبت به باورهای اعتقادی و دینی نداشته باشند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر نگاه فرزند ما به دین یک نگاه خرافی باشد با چنین نگاهی نمی‌توان او را برای تربیت اعتقادی و دینی آماده کرد؛ زیرا چنین نگاهی به دین موجب می‌شود که فرزندانمان حاضر نشود خود را برای تربیت الهی آماده کنند.

 

حجت الاسلام ساجدی با اشاره به اینکه تربیت الهی مستلزم اصلاح نگرش نسبت به دین است، اظهار کرد: اگر در جامعه امروز نسل جوان ما نگاهی خرافی به دین دارند چیز عجیبی نیست زیرا دشمنان به دنبال ایجاد این نگاه خرافی در جوانان هستند.

 

وی با تأکید بر اینکه یکی از ریشه‌های عمل نکردن درست به دین نگاه خرافی است، گفت: نگاه خرافی نگاهی ضد عقل است و به دلیل همین نگرش ضد عقل، امکان تغییر نگرش نسبت به دین از فرد سلب می شود.

 

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: ریشه‌های نگاه خرافی به دین والدین، معلمان، استادان و غرب زدگی و بیان مطالب غیر واقعی در خصوص دین است که هرکدام از این عوامل به نوبه خود تأثیر عمیقی در تقویت نگرش‌های خرافی فرد نسبت به دین دارند.


حجت الاسلام ساجدی با بیان اینکه قرن 19 و 20 قرن اوج نگاه‌های خرافی به دین است، ادامه داد: در این دوران در غرب نگرش مردم نسبت به دین یک نگرش کاملاً خرافی بود و آن‌ها دین را امری مربوط به گذشته می‌دانستند که حاضر نبودند در زندگی شخصی خود از مواهب آن بهره مند شوند و خدا در نظرشان تنها یک بعد معنوی بود که فقط به زندگی پس از مرگ محدود می‌شد و هیچ نقشی در تغییر سرنوشت انسان و جهت دادن به آن نداشت.

 

وی یادآور شد: متأسفانه غرب امروز به دنبال ترویج همین نگرش در میان جوانان ایرانی است و می‌خواهد دین را امری شخصی جلوه داده و دین را در نظر نسل جوان امری مربوط به گذشته و از نمادهای سنت گرایی جلوه دهد که با زندگی مدرن امروز در تعارض و تضاد مستقیم است./968/پ202/ف

ارسال نظرات