۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۲۹۷۹۲۹

قرآن خطی نفیس مذهّب، به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی اهدا شد

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ‌ها، موزه ‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از اهدای یک نسخه قرآن خطی مُذهّب نفیس به همراه یک جعبه خاتم کاری شده به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی خبر داد.
تفسير قرآن کريم

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، سید محمد رضا فاضل هاشمی، رییس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ‌ها، موزه ‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی عنوان کرد: قرآن خطی (شماره 4808)، یکی از آثار خطی نفیس اهدایی سال 1394 است که با سوره فاتحه الکتاب آغاز و با سوره الناس به انجام می‌ رسد.
 

وی ادامه داد: این قرآن خطی، توسط «صیرفی اوحدی» به خط نسخ 17 سطری در ماه صفر سال 1122 قمری در کاغذ نخودی مکتوب شده است.
 

وی با اشاره به اینکه این اثر ارزشمند در 247 ورق در اندازه 2/18×5/10 نگاشته شده است، گفت: این قرآن خطی دارای جلد لاکی روغنی نفیسی است که دور و برون آن گل و برگ در زمینه مشکی قرار گرفته است و درون آن یک شاخه نرگس در زمینه لاکی است.
 

فاضل هاشمی اظهار کرد: اهدا کننده این قرآن خطی ارزشمند «آیت الله شیخ حسن صانعی» است که به واسطه «مهدی قربانی» آن را در 12 مردادماه 1394 وقف روضه رضویه کرده است.
 

وی افزود: متن این نسخه خطی، افشان به طلا و حاشیه نخودی آهار مهره است. دو صفحه افتتاح نسخه تمام تذهیب و دارای سرلوح و کتیبه و ذیل و حاشیه زرپوش و منقش به گل های ریز الوان است. اسامی سوره ها نیز به خط ثلث و به زر در زمینه لاجوردی است.
 

وی بیان کرد: فواصل آیات گوی زرین با خال سرخ و جدول کشی صفحات به تحریر مشکی و زر و لاجوردی است. کمند به زر و تحریر مشکی، در حاشیه نشانه ها به قلم زر و میان سنجاقک لاجوردی و زرین است.
 

یادآوری می شود؛ همراه با این نسخه قرآن، قرآن نفیس خطی دیگری نیز به شماره 4809، توسط آیت الله شیخ حسن صانعی در 12 مرداد 1394 به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی اهدا شده است./1310/101/ب3

ارسال نظرات