۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۲۹۱۰۸۸
معاون پژوهشی حوز‌ه‌های علمیه اردبیل:

عید غدیر، عید حکومت و سیاست دینی است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی حوزه های علمیه استان اردبیل عید غدیر را عید ولایت و امامت دانست و گفت: عید غدیر عید حکومت دینی و سیاست دینی است و ما مسلمان‌ها معتقد هستیم همان طور که ابلاغ احکام دینی،‌ شرعی و بیان واجبات و محرمات بر پیامبر واجب بود، تعیین تکلیف حکومت اسلامی هم وظیفه دینی پیامبر بود و بلکه این وظیفه از آن وظایف دیگر مهم‌تر بود.
غدير

حجت الاسلام مهرداد اسکندرپور معاون پژوهشی حوزه های علمیه استان اردبیل، درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، با اشاره به حادثه غدیر و لزوم تبیین این حادثه بزرگ، خاطرنشان کرد: واقعه غدیر از ابعاد مختلف و از جهات متفاوت، دارای درخشندگی و تلالو خاصی در تاریخ اسلام است که کمتر مقطع تاریخی را می‌توان در جهان اسلام یافت که از لحاظ سند، اطمینان از اصل وقوع، کثرت راویان و اعتماد بزرگان و علمای مسلمان، قوت و استحکامی نظیر این رویداد مهم داشته باشد.

 

 

وی افزود: هنگامی که به راویان حدیث غدیر می‌نگریم؛ در مرتبه نخست نام اهل‌ بیت گرامی رسول خدا (ص) یعنی حضرت ‌علی (ع)، حضرت فاطمه زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین (ع) دیده می‌شود و در مرتبه بعدی نام حدود110 تن از صحابه پیامبر اسلام به چشم می‌خورد.

 

 

معاون پژوهشی حوزه های علمیه استان اردبیل با بیان اینکه روز عید غدیر خم در میان سه عید فطر و قربان و جمعه، مانند درخشندگى ماه در میان ‏ستارگان است، افزود: چه تعبیر ظریفى امام دارد که عید غدیر را تشبیه به ماه کرده است و دیگر اعیاد را به ستاره، چرا که در این روز بزرگ بود که خداوند متعال تکمیل شدن دین بندگان را اعلام نمود.

 

 

وی با اشاره به اینکه سرتاسر حیات طیبه رسول ‌اکرم(ص) و لحظه به لحظه آن در نزد مسلمانان دارای اهمیتی بس شگرف و والا بود، افزود: نه تنها کلام رسول‌ اکرم(ص) به نص صریح آیات قرآن، عاری از هرگونه هوا و هوس و متصل به سرچشمه وحی بود، بلکه عمل و فعل آن بزرگوار نیز بر تک تک مسلمانان حجت است و صراط مستقیم را به عالمیان می‌نمایاند.

 

 

حجت الاسلام اسکندپور با اشاره به اینکه عید غدیر خم عید ولایت و امامت است، بیان کرد: در واقع باید گفت که عید غدیر عید حکومت دینی و سیاست دینی است و ما مسلمان‌ها معتقد هستیم همان طور که ابلاغ احکام دینی،‌ شرعی و بیان واجبات و محرمات بر پیامبر واجب بود، تعیین تکلیف حکومت اسلامی هم وظیفه دینی پیامبر بود و بلکه این وظیفه از آن وظایف دیگر مهم‌تر بود.

 

 

وی اظهار داشت: پیام غدیر این است که حکومت در جهان‌بینی اسلامی یک موضوع دینی و یک امر معنوی و اسلامی است و اگر دقت کنیم تصدیق می‌کنیم که همین گونه هم باید باشد.

 

 

معاون پژوهشی حوزه های علمیه استان با تاکید بر لزوم اهمیت دادن به این روز درطول تاریخ اسلام، گفت: سابقه غدیر و عید گرفتن این روز مقدس، به زمان پیامبر اکرم (ص) می‏ رسد و در دوران ائمه اطهار(ع) نیز این سنت دینی ادامه داشته و امینان وحی الهی، همچون امام صادق (ع) و امام رضا (ع) آن را آشکار ساخته و یادش را گرامی و زنده نگه می‏داشتند.

 

 

این مسؤول ادامه داد: رمز عید بودن غدیر نیز، کمال دین و اتمام نعمت در سایه تداوم خط رسالت در شکل و قالب امامت بود و به فرمان پیامبر اکرم (ص) مسلمانان مأمور شدند ولایت را به صاحب ولایت تبریک گویند و با آن حضرت بیعت کنند.

 

 

حجت الاسلام اسکندرپور با بیان اینکه مسؤولان فرهنگی استان اردبیل بایدتلاش کنند، برنامه های این روز مقدس را در مکان های مختلف و مساجد با شکوه و عظمت خاصی برگزارکنند، افزود: اگر می خواهیم فرهنگ ولایت محوری و ولایت مداری را دربین جامعه وجوانان اشاعه و توسعه دهیم این ایام بهترین زمان برای این کاراست./937/303/ب3

ارسال نظرات