۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۲۸۴۴۳۹
به همت نهاد تبلیغات اسلامی؛

نخستین فراخوان شعر و نوحه عاشورایی خراسان شمالی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی گفت: در راستای پاسداشت و تکریم هنر فاخر مرثیه خوانی و گزینش آثار برتر، نخستین فراخوان نوحه های برتر عاشورایی با عنوان طنین حزین در این استان منتشر شد.
 نوحه‌هاي عاشورايي

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از انتشار نخستین فراخوان شعر و نوحه های عاشورایی در این استان خبر داد و افزود: این برنامه در راستای پاسداشت و تکریم هنر فاخر مرثیه خوانی و گزینش آثار برتر با عنوان طنین حزین اجرا می شود.

 

وی با اشاره به انتشار این فراخوان، از مداحان و شعرای آیینی شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی خواست تا آثار خود با مضامین عاشورایی و روضه سیدالشهدا(ع) را به دبیرخانه این سوگواره مستقر در نهاد تبلیغات اسلامی استان و یا ادارت تبلیغات اسلامی شهرستان های مختلف تحویل دهند.

 

حجت الاسلام خادمی اضافه کرد: هدف از انتشار فراخوان شعر و نوحه های برتر عاشورایی در خراسان شمالی گردآوری اشعار و نوحه های متناسب و با محتوا برای برگزاری مراسمات سوگواری امام حسین(ع) و عاشورا است که با همکاری و حضور اساتید شعر و ادب، حوزه هنری، کانون مداحان و بسیج مداحان استان خراسان شمالی برگزار می شود.

 

به گفته دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی و مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی در قالب این برنامه شاعران و اهل قلم و سرایندگان اشعار عاشورایی این استان شناسایی شده و پس از جمع آوری آثار آنها، اشعار و نوحه های برتر عاشورایی در قالب کتابی چاپ و منتشر شده و در اختیار مداحان و شعرای آیینی خراسان شمالی و سایر استان های کشور قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام خادمی اظهار امیدواری کرد که در قالب این فراخوان جمع آوری و تأیید اشعار و نوحه های عاشورایی مداحان و شعرای آیینی استان خراسان شمالی تا پیش از ماه محرم امسال نهایی شده و با انتشار کتاب مزبور، امکان استفاده از آن در مراسمات ماه محرم سال جاری میسر شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در ادامه با بیان این که مدح و ستایش ائمه اطهار(ع) نعمت و توفیق بزرگی است که از سوی باری تعالی نصیب مداحان و شعرای آیینی شده است، افزود: مداحان و ذاکران ائمه اطهار(ع) حاملان پیام دینی بوده و فعالیت آنها معنوی و روحانی است.

 

وی با اشاره به اینکه مداحان در تقویت پیوند مردم با معنویت بسیار مؤثر هستند، تصریح کرد: می بایست جامعه مداحان و ذاکران با بهره گیری از استعداد کلامی و روایی که در نوحه ها و اشعار آنها نهفته است، مردم را به درک و شناخت درست و مناسبی از قیام عاشورا و اهداف حرکت امام حسین(ع) برسانند.

 

حجت الاسلام هادی مفیدی، مسؤول تشکل های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی نیز در گفت و گوییبا اشاره به تعداد مداحان فعال در استان خراسان شمالی، اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان های هشت گانه این استان حدود هزار و 200 مداح و ذاکر اهل بیت(ع) فعالیت می کنند که از این تعداد 958 مداح با عضویت در کانون مداحان استان ساماندهی شده اند.

 

وی با یادآوری این که کانون مداحان خراسان شمالی از سال 85 به منظور ساماندهی امور مربوط به این قشر در استان راه اندازی شده و در حال حاضر نیز دفاتر نمایندگی کانون در تمامی شهرستان های خراسان شمالی فعال است، افزود: کانون مداحان وابسته به نهاد تبلیغات اسلامی متولی اصلی امور مربوط به مداحان و شعرای آیینی بوده و یک تشکل میان تخصصی و واسط بین نهاد تبلیغات اسلامی و مداحان محسوب می شود.

 

حجت الاسلام مفیدی اضافه کرد: از تعداد 958 مداح عضو کانون مداحان استان خراسان شمالی، 627 مداح برادر و 331 مداح خواهر هستند که 776 نفر از آنها در مناطق شهری و 192 نفر نیز در روستاهای استان فعالیت می کنند.

 

به گفته وی مداحان و ذاکران خراسان شمالی اجرای برنامه های عزاداری و مذهبی ماه های محرم، صفر و رمضان و نیز ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) را بر عهده دارند.

 

گفتنی است، بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در حال حاضر در این استان هزار و 66 هیأت مذهبی وجود دارد که از این تعداد 866 هیأت ثبت شده و 200 هیأت به صورت ثبت نشده فعالیت می کنند./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات