۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۲۸۱۸۷۳
مسؤول مرکز مدیریت حوزه های علمیه خراسان شمالی مطرح کرد؛

مقابله با تکفیر با سلاح استدلال اقناعی و روشن گری در قالب های نوین اجتماعی

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مرکز مدیریت حوزه های علمیه خراسان شمالی گفت: علمای اسلام باید در عرصه مقابله فرهنگی با فتنه تکفیر از سلاح استدلال اقناعی و روشن گری در قالب های نوین اجتماعی بهره گیرند تا بتوانند مانع از ایجاد شکاف مذهبی و طایفه ای در بین امت اسلام شوند.
حجت الاسلام سالاري مکي - مسؤول نمايندگي حوزه علميه خراسان شمالي

حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار علما، صاحب نظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع) و اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی و هشدار معظم له درباره تلاش دشمنان برای ایجاد اختلاف در دنیای اسلام، اظهار کرد: همزمان با گسترش روزافزون حقیقت طلبی و آرمان خواهی در پهنه جهان، سردمداران کفر و طواغیت زمان نیز که جریان فکری انقلاب اسلامی ایران را موتور محرکه و جنبه نرم افزاری این تحرکات جهانی می دانند، ساکت ننشسته و طرح های متعددی را برای مقابله و کنترل این روند اجرا می کنند.

 

وی اضافه کرد: استکبار جهانی علی رغم تجربه ای چندین ساله و تلاش ناکام در راستای جلوگیری از تلألو آفتاب عالمتاب مفاهیم الهی باز هم با ترفندهای جدید و با لباسی که به ظاهر کلمه توحید بر آن نقش بسته است، با دامن زدن به اختلافات مذهبی سعی در مخدوش کردن چهره اسلام و نیز ضربه زدن به آرمان های انقلابی تشیع راستین دارد.

 

حجت الاسلام سالاری مکی با اشاره به نقش علمای شیعه و سنی در خنثی کردن توطئه های اختلاف افکن از سوی دشمنان به ویژه مقابله با اندیشه تکفیر، خاطرنشان کرد: روحانیت اصیل و مکتبی چه در جامعه اهل سنت و چه تشیع مهم ترین نقش را در مبارزه با فتنه تکفیر دارد.

 

 

وی ادامه داد: در این راستا رهبر معظم انقلاب بصیرت و هوشیاری، توجه به دشمن شناسی و تکلیف شناسی در حد اعلای آن برای امت اسلام را وظیفه خطیر قشر فرهیخته روحانیت می دانند.

 

دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با اشاره به راهکارهای عملی علما و روحانیت در مقابله با اندیشه تکفیر، اظهار کرد: علمای اسلام باید در عرصه مقابله فرهنگی با فتنه تکفیر از سلاح استدلال اقناعی و روشن گری در قالب های نوین اجتماعی بهره گیرند تا بتوانند مانع از ایجاد شکاف مذهبی و طایفه ای در بین امت اسلام شوند.

 

حجت الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: مشترکات و اهداف یگانه والایی که در دین مبین اسلام وجود دارند به اندازه ای بابرکت و تعالی بخش هستند که می توانند افزون بر جمع کردن پیروان مکتب توحیدی اسلام، دیگر یکتاپرستان و حقیقت جویان دنیا را نیز مجذوب زیبایی های بشردوستانه اسلام عزیز کنند.

 

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر محکومیت توهین به مقدسات اهل سنت و مخالفت با هر حرکتی که منجر به ایجاد اختلاف شود حتی از جانب گروه های شیعی، تصریح کرد: در واقع در نقطه مقابل تکفیر، اندیشه شیعه لندنی وجود دارد که بارها از سوی رهبری و علمای آگاه شیعی محکوم شده است.

 

لزوم بروز رسانی بسته های فرهنگی و معنوی متناسب با شرایط اجتماعی

استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: در راستای پیشگیری از فرسایش اعتقادی و نیز دوری جستن از تعصبات جاهلانه که هر دو خطرناک و جدی هستند، می بایست دستگاه های متولی اعم از بخش های فرهنگی، اجرایی، دولتی و سازمان های دیگر که تمامی آنها در خدمت جامعه هستند وارد میدان شوند.

 

حجت الاسلام سالاری مکی خاطرنشان کرد: همه این دستگاه ها با همکاری حوزه های علمیه و فرهیختگان دانشگاهی، به صورت توأمان وظیفه رشد و ارتقا بصیرت سیاسی و باورهای اعتقادی و نیز فضاسازی مناسب اجتماعی برای ایجاد امنیت پایدار و فرهنگی در جامعه را عهده دار هستند.

 

وی با اشاره به برخی نواقص موجود در این روند، اظهار کرد: برخی مواقع ضعف عملکرد بسته های فرهنگی و معنوی و نیز عدم بروزرسانی فعالیت ها متناسب با شرایط اجتماعی، باعث به وجود آمدن خلاءهای اعتقادی در عرصه جامعه می شود.

 

مسؤول مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همین موضوع گاهی اوقات افرادی که در مرحله اول خود نیز گمان نمی کردند در دام تسنن تکفیری و شیعه لندنی گرفتار شوند را به آن سمت و سو کشانده و گرفتار می کند./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات