۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۲۷۹۴۲۷
معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه:

آمریکا زیر توافق بزند رسوا خواهد شد

خبرگزاری رسا ـ عضو تیم مذاکره کننده کشورمان گفت: اگر آمریکا یا کشورهای 5+1 بخواهد این توافق را به هم زنند به طور قطع در سطح بین‌الملل رسوا شده و در برابر فشار سیاسی بسیار زیادی از جانب کشورهای سازمان ملل قرار می‌گیرند.
مجيد تخت روانچي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجید تحت روانچی ظهر امروز در نشست بررسی برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» که از سوی سایت دیپلماسی ایرانی در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد، گفت: از ابتدای مذاکرات تاکید داشتیم که این توافق به حوزه کاری و شخص متکی نباشد یعنی دولت ایران با شش دولت و نماینده اتحادیه اروپایی به مذاکره و توافق برسد که همه را اجرا کند.

 

 وی افزود: اصل بر این بوده توافقی داشته باشیم که قابل اجرا باشد یکی از دلایل طولانی بودن مذاکرات نیز به همین دلیل بوده است.

 

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با اشاره به مشکل عدم اجرا درباره متن توافق عنوان کرد: به این دلیل که قطعنامه از طریق حقوق بین‌الملل تصویب شده وظیفه اجرایی برای همه از جمله دولت آمریکا ایجاد می‌کند که به صورت مستمر به اجرای مفاد قطعنامه بپردازند.

 

روانچی اظهار داشت: بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد که مسئولی در آمریکا یا کشورهای 5+1 بخواهد این توافق را به هم زند به طور قطع هر کس چنین کند در سطح بین‌الملل رسوا شده و در برابر فشار سیاسی بسیار زیادی از جانب کل کشورهای سازمان ملل قرار می‌گیرد.

 

وی افزود: همچنین کشور آمریکا اگر این توافق را بر هم زند در دنیا منزوی خواهد شد زیرا امروز علاقه‌مندی برای فعالیت اقتصادی با ایران زیاد شده است اگر رابط اقتصادی بعد از مدتی قوام پیدا کند برای آمریکا ریسک بالایی دارد که برخلاف توافقات عمل کند.

 

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با اشاره به نحوه مذاکرات بیان داشت: مذاکره با شش کشور صاحب قدرت و عضو دائمی شورای امنیت با توجه به موضوعات پیچیده و زمان زیاد آن کار سختی بود اما به یاری خدا و دعای مردم این کار به نتیجه رسید.

 

روانچی در پایان خاطرنشان کرد: با تخصص تیم مذاکره کننده و حضور رییس سازمان انرژی اتمی دکتر صالحی و تیم اقتصادی که همه به فکر دفاع از منافع ملی بودند طرف مقابل درک کرد که نمی‌تواند از ما سوء استفاده کند./807/پ202/ج

ارسال نظرات