۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۲۷۷۴۰۳
استاد حوزه علمیه بابل:

درک عمیق مفاهیم قرآنی سدی محکم در برابر هجمه های فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بابل، درک عمیق مفاهیم قرآنی را سدی محکم در برابر هجمه های فرهنگی دانست.
استاد حوزه علميه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام محمد مهدی گرجیان عربی، استاد حوزه و دانشگاه امروز در نشست تفسیر موضوعی قرآن در سالن شهید آوینی تبلیغات اسلامی مازندران به موضوع دیدگاه قرآن نسبت به پیامبر اسلام(ص) پرداخت و گفت: جایگاه و ارزش والای پیامبر گرامی اسلا(ص) و رسالت ایشان با جستجو در آیات قرآن مشخص می شود و خداوند در قرآن با بهترین ادبیات و کلام ایشان را مورد خطاب قرار می دهد.

 

وی ادامه داد: رسالت پیامبر اکرم(ص) جنبه خلقی دارد و مهم ترین مسأله این جنبه ارتباط با مردم، قرار گرفتن در کنار آنها و سخن گفتن با زبان آنها است.

 

مدیر گروه رشته و کلام مؤوسسه باقرالعلوم(ع) با بیان جنبه کتابی و وحیانی قرآن تاکید کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) به دلیل خلقت روحانی و ملکوتی قبل از نزول قرآن با جنبه وحیانی قرآن آشنایی کامل داشت اما با جنبه کتابی

این کتاب آشنا نبود.

 

وی افزود: برخی ها فکر می کردند پیامبر(ص) جنبه  بشری دارد و برای الگو گیری از دیگران و افراد محقق شده است، غافل از اینکه جنبه نورانی ایشان بر جنبه بشری ایشان غلبه دارد.

 

حجت الاسلام گرجیان با تشریح آیه ای که پیامبر را فردی از جنس مردم می داند، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) از قبل قرآن را می شناخت و موقعی که پیامبر(ص) با وجود جسمی آن ها آشنا شد می دانست که باید درمیان مردم باید از حرف خداوند بگوید.

 

وی ادامه داد: اگر پیامبر اسلام(ص) از جنس ملکوتی نمی توانست برترین مخلوقات در این دنیا شود و زمانی که بسیاری از افراد پیامبر اکرم(ص) را در حدود شاعر و مکاشف معرفی کردند، از سوی خداوند آیاتی نازل شد تا این شبهه ها از بین برود.

 

استاد حوزه علمیه قم به رد شبهه غیر وحیانی خواندن قرآن پرداخت و تصریح کرد: کسانی که به قیامت و خداوند اعتقاد ندارند خود آیات را به طور غلط تفسیر می کنند و این برداشت را داشتند که قرآن از جان و نفس خود پیامبر(ص) است و از پیامبر(ص) می خواستند که قرآن غیر از خود بیاورد.

 

وی به برخی اظهار نظرها در تردید نزول وحی بر پیامبر اشاره کرد و اظهار داشت: از نگاه قرآن کمترین مقام پیامبر اسلام(ص) مقام رسالت ایشان است و به همین دلیل برای پیامبر در چند سطح مقام و مسؤولیت تعریف شده است که از جمله آن نبوت و ولایت است و در قرآن به صراحت بر وحیانی بودن  و نزول قرآن بر پیامبر(ص) اشاره می کند.

 

حجت الاسلام گرجیان راه صلاح و موفقیت را در پیروی کامل از دستورات قرآن و ولایتمداری دانست و گفت: رستگاری زمانی محقق می شود که انسان با تبعیت از قرآن و ولایت در مسیر نشان داده شده حرکت کنند و در این مسیر از روش و منش پیامبر(ص) و اهل بیت پیروی کند./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات