۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۲۷۵۱۴۲
آیت الله سبحانی:

شناخت شرک در علما و کسانی که با مردم کار دارند از واجبات اولیه است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی گفت: شناخت شرک در علما و کسانی که با مردم کار دارند از واجبات اولیه می باشد به این علت که گروهی پدید آمدند تا خود شاخص قرار می دهند تا مشرک و موحد را خود تعیین می کنند؛ و این شرک توحید است.
آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در برنامه چشمه معرفت از سلسله سخنرانی‌های شب‌های ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش می شود با اشاره به این که بر هر مسلمانی واجب است که حد توحید و حد شرک را بشناسند، اظهار داشت: شناخت شرک در علما و کسانی که با مردم کار دارند از واجبات اولیه می باشد به این علت که گروهی پدید آمدند تا خود شاخص قرار می دهند تا مشرک و موحد را خود تعیین می کنند؛ و این شرک توحید است.

 

وی به شرک در برابر توحید و شناخت دو عنصر آن اشاره کرد و افزود: عنصر اول خضوع است و عنصر دوم  این است که سرنوشت من به دستان او است یا همه یا بخشی از سرنوشت پس اگر با این دو عنصر در برابر خداوند خضوع کردیم عبادت صحیح می شود و اگر با این دو عنصر در مقابل کسی خضوع کردیم شرک در عبادت می شود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، با اشاره به در برابر پیامبر اکرم(ص) خضوع کردن و مشرک دانستن شیعیان  از سوی وهابیت خاطرنشان کرد: در آیه قرآن در رابطه با مقام پیامبر(ص) آمده است «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا» و ما می گوییم که آن خدایی که تو را (پیامبر(ص)) به این مقام و جایگاه رسانده است در حق من استغفار کن و آیا این شرک تلقی می شود؛ ما در برابر پیامبر(ص) خضوع کردیم و آن را کارگردان، خدا و خالق نمی دانیم و او افضل الخلائق است که دعایش در حق من مستجاب می شود.

 

وی به حیات و ممات پیامبر(ص) که آیا می شود که عمل کسی در حیات خود پیامبر(ص) بشود عین توحید ولی در حال ممات شرک بشود اشاره کرد و گفت: فرزندان حضرت یعقوب(ع) به پدرشان گفتند که در حق آنان استغفار کند و پدر قبول کرد و آیا فرزندان یعقوب(ع) مشرک می شوند؛ موت و حیات میزان شرک توحید نیست و موت و حیات میزان فایده داشتن و فایده نداشتن است.

 

حضرت آیت الله سبحانی، با اشاره به حیات پیامبر(ص) تصریح کرد: پیامبر(ص) می فرمایند شما برای من سلام بفرسید و مسلما سلام شما به من خواهد رسید و همه ما در نماز می گوییم السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته، و هرگز این ها شرکت نیست.

 

حضرت آیت الله سبحانی گفت: فرق بین مومن و منافق این است که مومن درب خانه پیامبر(ص) می رود و می گوید برای من استغفار کن اما منافق را قرآن خطاب می کند«وَ إِذا قیلَ لَهُمْ تَعالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ» هر بار که به پیش منافق بروی و بگویی به محضر پیغمبر(ص) حضور پیدا کن، منافق رو بر می گرداند و شما نباید از آنان باشید.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، در ادامه خاطرنشان کرد: باید در یک همایش بی طرف رفته و مباحث توحید و شرک بیان شود و البته ممکن است یک عمل شرک تلقی نشود ولی حرام باشد، سجده در مقابل قبر پیامبر(ص) بر خود حضرت، حرام است و حرام غیر از شرک است./978/پ201/ش

ارسال نظرات