۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۲۷۳۳۸۸
آیت­الله فقیهی:

به وجود آوردن اختلاف در جامعه خیانت به اسلام است/ شرکت در راهپیمایی به معنای حمایت از مظلوم و دوری از ظالم است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مسلمانان باید در مشترکات با هم متحد باشند؛ وقتی به تعامل با اهل کتاب توصیه شده به طریق اولی به تعامل با مسلمانان تأکید شده است؛ هر کسی که زمینه اختلاف را در جامعه به وجود می­آورد، به اسلام خیانت می­کند.
آيت‌الله فقيهي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت­الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به بیان آیه دوم سوره بقره پرداخت خاطرنشان کرد: معانی مختلفی برای واژه کتاب در قرآن بیان شده است: یکی از معانی کتاب، یعنی چیزی را به چیزی اضافه کردن و چیزی را جمع کردن است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از دیگر معانی واژه کتاب را در قرآن به معنای وجوب دانست و اظهار داشت: آیه «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیام» یعنی بر شما واجب شده است که روزه بگیرید؛ در اینجا کلمه کتاب به معنای واجب است. آیات قرآن دلالت می­کند که کتب و کتاب به معنای واجب شده آمده است؛ معنای سومی که برای کتاب شده است، به معنای لوح محفوظ در آیه «فی‏ کِتابٍ مَکْنُون»است.

 

وی افزود: کلمه کتاب در آیه «إِنَّ کِتابَ الفُجَّارِ لَفی‏ سِجِّین» به معنای نامه اعمال انسان هم بیان شده است؛ یکی دیگر از معانی کتاب در قرآن، تورات و انجیل است؛ خداوند متعال در آیه 64 سوره آل عمران می فرماید «بگو: «اى اهل کتاب! بیایید به سوى سخنى که میان ما و شما یکسان است که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزى را همتاى او قرار ندهیم و بعضى از ما، بعضى دیگر را- غیر از خداى یگانه- به خدایى نپذیرد.» هر گاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم!»

 

منظور قرآن از اهل کتاب

آیت­الله فقیهی درباره اهل کتاب در قرآن تصریح کرد: در این آیه منظور از «اهل الکتاب» کسانی­اند که اهل و پیرو کتاب تورات و انجیل هستند؛ در این آیه خداوند خطاب به پیامبر گرامی اسلام(ص) امر می­فرماید اگر اهل کتاب اسلام را قبول نکردند، رهایشان نکنید و به آنها بگویید اگر اسلام نمی­آورید بیایید در مشترکات با هم تعامل داشته باشیم؛ در ابتدا اینکه مشترکات کتب آسمانی که بین اسلام و سایر ادیان مساوی­اند، این است که همگی خدا را قبول داریم و این قدم اول است و از مشترکات به شمار می رود و می­توانیم در این همسان باشیم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: به آنها بگویید دومین مشترک بین ما و شما این است که برای خدا شریکی قبول نداریم؛ اما با یکدیگر تعامل برابر داشته باشید و به صورت برابر احترام متقابل داشته، در صورتی که استکبار نباشیم و ما ارباب شما و شما ارباب ما نباشید و ما رعیت شما و شما رعیت ما نباشید.

 

سفارش اسلام درباره مذاکره و شرایط آن

وی با اشاره به نظر اسلام در باب مذاکره با دنیا گفت: بگویید تا زمانی که بحث ارباب و رعیتی مطرح نباشد، ما تا آخر خط ایستاده­ایم و مذاکره می­کنیم؛ و سفارش قرآن به مسلمانان این است که در تعامل، مصالحه، منطق و معاملات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره شما پشت نکنید؛ اگر قهر کردند به دنیا بگویید که ما تا آخرین لحظه اهل تعامل بودیم و اینها قهر کرده و جدا شدند، درصورتی که ما اهل تعامل و مصالحه هستیم و ما تعامل برابر را خواستاریم؛ این مسأله، همین مسأله برد بردی است که در مذاکرات هسته­ای گفته می­شود؛ طوری اثبات کنید که دنیا بفهمد شما اهل منطق بوده­اید و دنیا اهل تعامل نبوده است که به این تبلیغ اسلام می­گویند؛ این مسأله در آیه 64 سوره آل عمران در ترجمه اهل الکتاب معنا شده است.

 

آیت­الله فقیهی به بیان نکاتی درباره آیه 64 سوره آل عمران پرداخت و خاطرنشان کرد: از این آیه چند نکته استفاده می­شود: یکی اینکه مسلمان و اسلام به عقاید دیگران احترام می­گذارد؛ یعنی در برخورد با فرقه و ادیان مختلف اهل تعامل هستیم و به هیچ دینی اهانت نکرده و به اسلام دعوت می­کنیم؛ در کشور ایران انواع و اقسام ادیان و مذاهب وجود دارد و جمهوری اسلامی هم به آنها کاری ندارد و هیچ بحثی با پیروان آنها نداریم.

 

تعامل با دنیا بر سر مشترکات امری واجب است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طبق آیه ذکر شده، تعامل با دنیا بر سر مشترکات را امر واجبی دانست و اظهار داشت: دومین مطلبی که از این آیه شریفه استفاده می­شود، ارتباط و تعامل در داخل و خارج از مملکت است و مخاطبش تمام دنیا است و به پیامبر دستور داده و امر می­کند که این مسأله امر واجبی است؛ این دستوری است که با هر کسی وارد تعامل شوید و با همه اهل تعامل باشید و این تعامل را در مشترکات داشته باشید.

 

وی افزود: از این آیه استفاده می­شود که مسلمانان باید در مشترکات با هم متحد باشند؛ وقتی به تعامل با اهل کتاب توصیه شده به طریق اولی به تعامل با مسلمانان تأکید شده است؛ هر کسی که زمینه اختلاف را در جامعه به وجود می­آورد، به اسلام خیانت می­کند و گناهی بزرگ بوده و بر خلاف دستور خدا به پیامبر اکرم(ص) است.

 

نباید از دعوت مردم به اسلام مأیوس شد

آیت­الله فقیهی درباره مأیوس نشدن از دعوت به اسلام تصریح کرد: نکته سوم در آیه 64 سوره آل عمران این است که اهدافمان را باید تعقیب کنیم و نباید بیکار بنشینیم؛ باید با هر کسی که مواجه می­شویم، اسلام را تبلیغ کنیم، یا می­پذیرید یا نمی­پذیرد؛ اگر نپذیرفت او را رها نکنیم و در اشتراکات تعامل داشته باشید و در اثر گذشت زمان، امکان تأثیر در طرف مقابل وجود دارد؛ انسان نباید مأیوس باشد و اگر به هدف خود نرسید، نباید هدفش را رها کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فرمایشی از مقام معظم رهبری گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب مکرر فرمودند وظیفه ما جذب حداکثری و دفع حداقلی است، باید حداکثر انسان­های عالم را به خود جذب کنیم و این برنامه رهبر معظم انقلاب و علما بوده و است؛ یعنی باید سعی کنیم تمام مردم دنیا را با رفتار و کردار خود و از هر راهی جذب حداکثری کنیم و این دستور قرآن است.

 

دفع مردم از اسلام و انقلاب خیانت و گناهی بزرگ است

وی با بیان اینکه دفع مردم از اسلام و جمهوری اسلامی خیانت است، یادآور شد: هر کسی که حرکتی و یا گفتاری داشته باشد که یک انسان را از اسلام، انقلاب و جمهوری سلامی دفع کند، بداند که خیانت کرده­ گناه بزرگی است و اگر جذب کرد، بداند که کار واجبی را انجام داده­ است.

 

آیت­الله فقیهی درباره دشمنی ایران با اسرائیل خاطرنشان کرد: اگر ما با اسرائیل بد هستیم و در راه­پیمایی روز قدس شرکت می­کنیم، به خاطر یهودی بودن آنها نیست، بلکه به دلیل تجاوز کار بودن آنها و کشتن مردم است؛ ما با یهود، مسیحیت و سایر ادیان، مخالف نیستیم و اگر ملت مظلومی را بینیم که به او ظلم می­شود، از او دفاع خواهیم کرد و مسأله دین در اینجا مطرح نیست و با این رژیم متجاوز مخالف هستیم.

 

شرکت در راه­پیمایی روز قدس به معنای حمایت از مظلوم و دوری از ظالم است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به راه­پیمایی روز قدس اظهار داشت: دستور اسلام و رهبر معظم انقلاب جذب حداکثری و دفع حداقلی است و این امری مستحبی نیست، بلکه امری واجب  است و با هیچ کسی نباید قهر و دوری کرد؛ ان شاءالله همه در راه­پیمایی شرکت می­کنیم و این شرکت کردن به معنای حمایت از مظلوم و دوری از ظالم است.

 

وی در پایان تصریح کرد: خدایا به حق محمد(ص) و آل محمد(ص) قسمت می­دهیم که اگر این مذاکرات به نفع مملکت ایران است، به نتیجه مطلوب برسد./822/پ201/ش

ارسال نظرات