۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۲۷۲۳۸۳
استاد حوزه علمیه:

انتقال مفاهیم دینی در بین کودکان و نوجوانان به ظرافت های خاصی نیاز دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت انتقال مفاهیم دینی و قرآنی در بین کودکان و نوجوانان، گفت: انتقال مفاهیم دینی در بین کودکان و نوجوانان به ظرافت های خاصی نیاز دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام فاطمي منش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام مهدی فاطمی منش، استاد حوزه علمیه، عصر امروز در جمع طلاب حوزه علمیه فاطمیه(س) شهرستان مشگین شهر با اشاره به طرق مختلف انتقال مفاهیم دینی و قرآنی به نوجوانان، خاطرنشان کرد: مبلغی که قصد انتقال مفاهیم دینی به نوجوانان را دارد، باید دلسوز، دارای معلومات به روز، سلیقه ای متناسب با مخاطب و از سلامت فکری و روحی برخوردار باشد تا بتواند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند.

 

وی افزود: مدل ارتباطی و انتقال مفاهیم دینی برای کودکان و نوجوانان دارای چالش‌ و مسائل زیادی است و دغدغه‌های اصلی برنامه‌سازان کودک و نوجوان، حل و فصل این چالش‌ها است.

 

حجت الاسلام فاطمی منش تصریح کرد: برای آشنا سازی کودکان و نوجوانان با اصول اولیه دین، استفاده از ابزار تعقل نه تنها کارآیی ندارد بلکه ممکن است موجب سردرگم شدن مخاطب و در نتیجه دلزدگی آنها از این مفاهیم شود.

 

این استاد حوزه بیان داشت: در بیان مفاهیم دینی برای کودکان و نوجوانان نکته دیگری را نیز می بایست مورد توجه قرار داد و آن محدوده تجربه و سطح آگاهی این قشر است به طوری که برای آشنا سازی کودکان با مفاهیم مذهبی می بایست از پدیده هایی یاری جست که پیش از این در گنجینه آگاهی کودک جای گرفته اند.

 

وی افزود: این آگاهی ها آمیزه ای از احساس و تجربه اند، مانند خشت های ابتدایی یک ساختمان اند که بنای دین را می توان بر آن بنا نهاد، به عنوان مثال برای تشریح مهربانی خداوند می توان آن را به مهربانی مادر تشبیه کرد.

 

حجت الاسلام فاطمی منش اظهار داشت: برای نتیجه گیری بهتر از انتقال مفاهیم دینی در بین کودکان و نوجوانان می توان از مدل‌های نوین آموزشی، ارتباطی و انتقال مفاهیم دینی در قالب اجرای برنامه‌های شاد و آموزنده و برگزاری اردو و استفاده از کارتک های جذاب با مفاهیم دینی و استفاده از نمایش برای آموزش روایات و مفاهیم دینی، استفاده کرد.

 

این استاد حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: کارگاه آموزشی انتقال مفاهیم دینی در بین کودکان و نوجوانان، کارگاهی کاربردی بوده و هدف حوزه علمیّه از برگزاری این کارگاه، افزایش مهارت و تجربه‌­ مبلغان برای انتقال مفاهیم دینی است تا بتوانند از آن به عنوان ابزاری برای تعمق بخشیدن مفاهیم دینی و درک کودکان و نوجوانان بهره‌برداری نمایند./937/پ202/ب4

ارسال نظرات