۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۲۷۱۶۰۰
حجت الاسلام رفیعی:

صلح امام حسن اسلام را حفظ کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این‌که امام حسن مجتبی(ع) در جریان صلح با معاویه فرمود من در این صلح کاری کردم که خضر نبی(ع) در کشتی کرد، گفت: حضرت موسی(ع) هنگامی‌که با خضر نبی(ع) بودند دلیل سوراخ کردن کشتی را درک نمی‌کرد چراکه در واقع حضرت با این کار آن کشتی و افراد درون آن را حفظ کرد.
حجت الاسلام رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالیه عصر امروز در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان این‌که امام حسن مجتبی(ع) نخستین مولود خانه امام علی(ع) است و نقل است که تولد ایشان موجب شادی پیامبر اسلام(ص) و علی مرتضی(ع) شد، اظهار کرد: از پیامبر اکرم بالغ‌ بر 50 روایت در مورد امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به دست ما رسیده است.

 

وی افزود: این در حالی است که پیامبر اکرم(ص) کمتر از هفت سال بعد از تولد امام حسن(ع) در قید حیات بودند چنانچه که در روایات دارد پیامبر گرامی اسلام(ص) آنقدر امام حسن(ع) را دوست داشتند لب‌های او را می‌بوسیدند.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که علاقه پیامبر اکرم(ص) تا جایی بود که گاهی امام حسن(ع) را بر روی شانه می‌گذاشت و آنقدر این علاقه زیاد بود که در سجده نماز جماعت تا حضرت پایین نیامد پیامبر(ص) سر از سجده برنداشتند، عنوان کرد: حضرت رسول اکرم(ص) درباره امام حسن(ع) فرمودند خدا را شکر در نسل من فرزندی همچون یحیی نبی(ع) قرار داد.

 

وی ادامه داد: تمام رفتارهای پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) برای آموزش مردم بوده است چنانچه که امام خمینی(ره) در تحریر و وسیله می‌نویسند اگر کسی فکر کند دین خالی از سیاست است فردی نادان است.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با بیان این‌که امام حسین(ع) پرچم‌دار مبارزات سیاسی است و خود خطبه خواندن زینب کبرا(س) در چنان فضای سیاست‌هایی را به کار گرفت که تمام فتنه‌های عاشورا را خنثی و اسلام را زنده نگه داشت، گفت: از امام حسن مجتبی(ع) درباره سیاست پرسیده شد حضرت امام حسن مجتبی(ع) در جواب می‌فرمایند سیاست یعنی این‌که حقوق خدا را رعایت شود.

 

استاد حوزه علمیه افزود: حضرت در ادامه روایت به تبیین حقوق الهی می پردارند و می‌فرمایند حقوق خدا انجام تکالیف واجب خداوند و اجتناب از آنچه که خداوند نهی کرده است.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که وای به حال سیاست‌مداری که امر خدا را رعایت نکند چراکه حضرت علی(ع) درباره معاویه می‌فرماید معاویه مکار است، عنوان کرد: معاویه از نظر حضرت علی (ع) سیاست‌مدار نیست چراکه حکومتی که با به شهادت رساندن مالک اشتر بخواهد شکل بگیرد مکر است نه سیاست.

 

وی ادامه داد: ائمه اطهار(ع) به نام کار سیاسی هیچ‌گاه حق خدا و مردم را ضایع نمی‌کردند چراکه امام حسین(ع) به کربلا که رسیدند اولین کاری که انجام دادند این بود که زمین کربلا را خریداری کردند بعد از آن خیمه‌های خود را در آنجا نصب کردند.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با بیان این‌که سیاست ‌مداری امام حسن (ع) در حالی بود که امام وقتی‌که زمان اذان فرا می‌رسید و اذان به گوش ایشان می‌رسید حالتشان تغییر می‌کرد و بدنشان می‌لرزید، گفت: امام زمانی که برای نماز به مسجد می‌رفتند جلوی می‌ایستاد و اشک می‌ریخت و هر شب سوره کهف می‌خواندند.

 

وی افزود: امام حسن(ع) در مسجدالحرام معتکف بود کسی آمد و به امام گفت گرفتار و طلبکارم من را امان نمی‌دهد امام فرمود من ضمانتت می‌کنم؛ ابن عباس نقل می‌کند از امام پرسیدم که چرا از اعتکاف بیرون آمدید امام فرمودند از رسول اکرم شنیدم کسی باری از دوش برادر مسلمانش بردارد همانند آن است که 9 هزار سال عبادت کند درهای که روزه‌اش روزه است و شب‌ها را عبادت کند.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که دومین حقی که در این روایت از آن به‌ عنوان اصول سیاست مداری یادشده است حقوق مردم است، عنوان کرد: در روایت آمده است امام فرمود سیاست‌مدار کسی است که حق مردم را رعایت کند؛ یعنی به مردم خدمت کند تا باری از دوش آنان برداشته شود.

 

وی ادامه داد: از یکی از یاران امام حسن مجتبی(ع) نقل‌شده است که روزی در ایام حج در صحرای عرفات بر خیمه امام حسین(ع) وارد شدم دیدم که همه‌ روزه و مشغول عبادت هستند به خیمه امام حسن(ع) که در مجاورت خیمه امام حسین(ع) بود اما در خیمه امام حسن مجتبی(ع) دیدم که سفره غذا پهن است از حضرت پرسیدم که سر این داستان چیست امام فرمود در عرفات برخی روزه هستند و برخی دیگر روزه نیستند بنابراین آن‌ها که روزه هستند بر امام حسین(ع) اقتدا خواهند کرد و آن‌ها که روزه نیستند بر من اقتدا خواهند کرد و این به معنی این است که اهل‌بیت(ع) برای مردم الگو هستند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که امام حسن مجتبی (ع) در جریان صلح با معاویه فرمود من در این صلح کاری کردم که خضر نبی (ع) در کشتی کرد، گفت: حضرت موسی(ع) هنگامی ‌که با خضر نبی(ع) بودند دلیل سوراخ کردن کشتی را درک نمی‌کرد چراکه در واقع حضرت با این کار آن کشتی و افراد درون آن را حفظ کرد.

 

وی افزود: سومین مورد رعایت امور اموات است چراکه روایت است ناسزا به اموات نمی‌رسد و رعایت امور اموات این است که به خیر او را یادکرد./921/پ202/ف

ارسال نظرات