۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۲۷۰۴۴۲

نگاهی به سیصد و نود و نهمین و چهارصدمین شماره ماهنامه پاسدار اسلام

خبرگزاری رسا ـ سیصد و نود و نهمین و چهارصدمین شماره ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شده است.
سيصد و نود و نهمين و چهارصدمين شماره ماهنامه پاسدار اسلام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ـ سیصد و نود و نهمین و چهارصدمین شماره ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.

 

در این شماره از ماهنامه این مطالب را مطالعه می‌کنیم: گلچینی از احادیث حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، خودشناسی و خودباوری، انسان در جستجوی معنا، ادب سرلوحه دعوت انبیاء، آیت الله مجتبی تهرانی، غفلت ریشه همه مفاسد، پناهندگی به امامان معصوم علیهم السلام، حجاب یک انتخاب، غروبی جان‌گداز و طلوعی امیدبخش، عربستان و هم پیمانان آن ضربات جبران ناپذیری خواهند خورد، ایران و تحولات یمن و منطقه از نگاه سید حسن نصرالله، چرا عربستان سعودی به یمن حمله کرد؟، فلسطینیان چرا و چگونه سرزمین خود را ترک کردند؟، توافق خوب توافق بد، دولت جمهوری اسلامی و اسلام‌ستیزی مدون، حضرت علی علیه السلام در اندیشه و سیره امام خمینی رحمة الله علیه، مهدویت در سیره و قیام امام خمینی رحمة الله علیه، فرازهایی از حیات علمی و معنوی امام کاظم علیه السلام، روحانیت شیعه و مصادیق قاعده نفی سلطه، سبک زندگی اسلامی و خودباوری، گام‌های موفقیت در زندگی مشترک، روش تربیتی در اسلام، انتظار: مکتب انسان‌ساز، چشم و هم‌چشمی، سیاست تا دیانت، تاریخ سینمای ایران، بی‌پرده با تاریخ/ اردیبهشت و خرداد 1360.

 

«غفلت، ریشه همه مفاسد» عنوان سخنرانی از آیت الله مصباح یزدی درباره لزوم خودشناسی و معرفت نفس است، در بخشی از این سخنرانی می‌خوانیم:

 

از نظر قرآن کریم ریشه همه مفاسد اخلاقی یک چیز و در مقابل ریشه مبارزه با مفاسد اخلاقی و معالجه با آن‌ها نیز یک چیز است. خداوند در آیه 179 سوره اعراف می‌فرماید: ما بسیاری از جنیان و انسیان را برای جهنم پدید آوردیم.
 

این‌ها کسانی هستند که نیروی عقلانی؛ تفکر و فهم صحیح به آن‌ها داده شده، اما از آن استفاده نمی‌کنند و به آن‌ها چشم داده شده که با آن حقایق را بینند و از آن استفاده کنند، اما آن‌ها را در راه صحیح به کار نمی‌گیرند. گوش‌هایی به آن‌ها دادیم که با آن حقایق را بشنوند و از آن‌ها استفاده کنند؛ ولی بهره نمی‌برند و سرانجام چنین کسانی عذاب ابدی است.
آ

گاهی: لازمه انسانیت انسان
در قرآن روی مفاهیمی مانند غفلت، نسیان، جهل و مشابهات آن‌ها بسیار تأکید شده است، اما ما انسان‌ها از سر غفلتی که داریم، از این مفاهیم نیز غفلت می‌کنیم! از آیات و روایات می‌توان استفاده کرد که انسانیت انسان به این است که غافل نشود: «أولئک کالانعام بل اضل أولئک هم الغافلون.» این که باعث شد که این‌ها از چهار پایان بدتر بشوند، غفلت بود. اگر بخواهیم این گونه نشویم، باید ضد غفلت را دنبال کنیم. باید کاری کنیم کمتر به غفلت مبتلا بشویم.


توجه عقلانی این مسأله این است که اصلاً انسانیت انسان، به آگاهی است، وگرنه این چشم حسی را حیوانات نیز دارند و همان چیزهایی که حیوان با چشم می‌بیند؛ ما نیز با چشم می‌بینیم. منظور از این که می‌فرماید: «لهم اعین لا یبصرون بها»، این نیست که چشمشان را می‌بیند. آنچه حیوانات حس می‌کنند ما نیزـ البته با فرکانس‌های مختلف اندکی کمتر با بیشتر ـ درک می‌کنیم.


لا یبصرون و لا یسمعون به این معناست که آن هدفی که از دیدن و شنیدن است، برایشان حاصل نمی‌شود. خداوند به حیوانات چشم و گوش داده است تا علفی ببینند و آن را بخورند؛ اما خداوند چشم و گوش را فقط برای این به ما نداده است.


در جهان آخرت نیز جهنمیان می‌گویند: «لو کنا نسمع أو نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر» اگر اهل شنیدن بودیم، اکنون در جهنم نبودیم. در جهنم بودنمان برای این است که آن گونه که باید بشنویم، نشنیدیم.


تفاوت اصلی انسان با حیوان در همین، آگاهی بیداری و هوشیاری است. مفاهیم غفلت، غرور سکرت و مستی نقطه مقابل آگاهی است. خداوند در آیه 72 سوره حجر، از این حالت تعبیر به مستی می‌کند و می‌فرماید:‌ «انهم لفی سکرتهم یعمهون» و در روایت نیز همین تعبیر در مورد غفلت به کار رفته است.


در روایتی از امیر مؤمنان علیه السلام نقل شده است که فرمودند: «سکر الغفلة و الغرور أبعد افاقة من سکر الخمور.» مستی غفلت و غرور؛ دیرتر از مستی شراب برطرف می‌شود. کسانی که شراب می‌خورند، مست می‌شوند و پس از چند ساعت کم‌کم مستی‌شان رفع می‌شود و به حالت عادی برمی‌گردند، اما کسانی که به غفلت مبتلا هستند؛ ممکن است هشتاد سال زندگی کنند و بیدار نشوند و این تعبیرات نشانه این است که آنچه از انسان انتظار می‌رود و او را از حیوانات جدا می‌سازد، آگاهی است.


حیوان نیز علف را می‌بیند و مزه‌اش را می‌چشد و آن را می‌خورد؛ ولی آدمیزاد باید همه رفتارهایش با هوشیاری باشد و بفهمد که چه کار می‌کند، کیست، کجاست، کجا می‌خواهد برود و می‌خواهد چه کار کند. اگر انسان این گونه نشد و صرفاً تابع غریزه شد، با حیوان تفاوتی نمی‌کند.

 

گفتنی است، سیصد و نود و نهمین و چهارصدمین شماره ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام ویژه اردیبهشت و خرداد 1394 در 82 صفحه به قیمت چهار هزار تومان به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است./998/ن602/ق

ارسال نظرات