۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۲۶۹۸۴۹

نقد مبانی فکری سلفیت و سلفیان در پنجمین شماره گاهنامه بینش

خبرگزاری رسا - پنجمین شماره گاهنامه کلامی، سیاسی، فقهی و اخلاقی بینش با موضوع سلفیت و سلفیان از سوی پژوهشکده حج و زیارت در بهار 94 منتشر شده است.
سلفيت و سلفيان در پنجمين شماره گاهنامه بينش

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، پنجمین شماره گاهنامه کلامی، سیاسی، فقهی و اخلاقی بینش را که اختصاص به موضوع سلفیت و سلفیان دارد به رشته تحریر درآورده و راهی بازار نشر کرد.

 

بازگشت دوباره مسلمانان به آموزه‌های اسلام و رویگردانی از فرهنگ‌های وارداتی شرق و غرب، یکی از پدیده‌های خجسته، در صحنه سیاسی معاصر جهان اسلام است. اما خطری که این پدیده را تهدید می‌کند، خطر افراط‌گرایی و خشونت است.

 

افراط‌گرایی و خشونت، در ساحت عقیدتی، به بهانه اختلافات جزئی مسلمانان، در پی ایجاد اختلاف و تنش بین مسلمانان و منع از بازگشت عزت و اقتدار به دنیای اسلام است.

 

صحنه‌گردانان این نوع از گرایش که به جریانات سلفی شهره‌اند، شاخصه اساسی و مشترکشان، تکفیر مسلمانان و جواز قتل و ترور آنان است.

 

اینان که مدعی پیروی از سلف‌اند، با بهانه قراردادن برخی اختلاف‌نظرها، مسلمانان دیگر را تکفیر می‌کنند و به جواز قتل آنان، فتوا می‌دهند. اینان، وحدت و همدلی مسلمانان را در برابر دشمنان، هدف قرار داده‌اند.

 

علی اصغر رضوانی نویسنده اثر در این گاهنامه، به گزارشی اجمالی از معنا و مفهوم سلف و سلفی‌گری، معرفی انواع گروه‌های سلفی و تفاوت علمی و عملی آنها و نقد و بررسی اندیشه سلفی‌های جهادی و نیز گزارشی اجمالی از مقالات نوشته شده در موضوع سلفی‌گری به همراه نقد آنها، پرداخته است.

 

در پیشگفتار گاهنامه پنجم می‌خوانیم: بعد از فتوحات اسلامی و باز شدن درهای کشورهای اسلامی به روی دیگر کشورها، نظریات و عقاید و فلسفه‌های عقلانی گوناگونی، وارد مملکت اسلامی و حوزه‌های دینی شد.

 

برخی برای نشان دادن واکنش شدید مقابل آنها، طرح بازگشت به عقاید و سنت‌های پیشینیان را مطرح کردند تا از این راه، با این‌گونه افکار مقابله کنند که سردمدار این پندار و روش، احمد بن حنبل است. او کسی بود که در تمام زمینه‌ها، عملکرد و روش سلف را منبع استنباط و عملکرد خود قرار داده بود و بعد از او نیز این راه و روش را شاگردانش تا قرن هشتم ادامه دادند.

 

در این قرن، شخصی به نام ابن تیمیه حرانی، همراه شاگردش ابن قیم جوزیه، روش احمد بن حنبل را مدون و مرتب کرد؛ تا این‌که نوبت به محمد بن عبدالوهاب رسید.

 

محمد بن عبدالوهاب، دارای پیروانی بود که در ابتدا خود را پیرو او می‌دانستند. اما مدتی است که ادعا می‌کنند ما شخص‌پرست نیستیم، بلکه روش خاصی در به دست آوردن عقاید و احکام و سلوک خود داریم که همان پیروی کامل از سنت و عمل پیشینیان، از صحابه و تابعان و تابعان تابعان است.

 

مهم‌ترین هدف از انتخاب عنوان سلفیت و سلفیان در پنجمین گاهنامه بینش اهمیت موضوع است و از آنجا که روش عبدالوهاب و ادعای پیروان او می‌تواند در برداشت و عملکرد مسلمانان تأثیرگذار باشد، پژوهشکده حج و زیارت مبانی فکری آنان را نقد و بررسی کرده است.

 

پنجمین شماره گاهنامه بینش با موضوع سلفیت و سلفیان در قطع وزیری، 276 صفحه، شمارگان 1500 نسخه و به قیمت 7800 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است./920/ن601/ق

ارسال نظرات