۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۲۶۳۶۳۷
راه امام/ عضو شورای مشورتی انصارالله یمن در گفت‎وگو با رسا مطرح کرد؛

نوشته‎ای از شهید بدارالدین که در آن 80بار نام امام خمینی را آورد/ تبلیغ 50ساله مؤسسه وهابی دماج در یمن/ دستیابی انصارالله به سامانه موشکی پیشرفته

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای مشورتی انصارالله یمن با اشاره به اینکه انقلاب یمن متاثر از افکار و اندیشه های امام خمینی(ره) است ابراز داشت: انقلاب اسلامی ایران الگوی مبارزان یمنی برای رهایی از ظلم و حرکت به سوی دولت اسلامی است.
دکتر علي شرف الدين عضو شوراي مرکزي انصارالله

 
به گزارش خبرگزاری رسا، در این روزها که عربستان به صورت مستمر با جنگنده‌های خود مناطق مختلف یمن را بمباران می‌کند و مردم بی گناه یمن را به خاک و خون می‌کشد، با یکی از اعضای ارشد انصارالله یمن به گفت‌وگو نشستیم تا آخرین اخبار و وضعیت داخلی و برنامه‌های انصارالله را از زبان وی بشنویم.

 

دکترعلی یحیی علی شرف الدین دکترای امور تربیتی مدیر داخلی وزارت دادگستری یمن، استاد دانشگاه صنعا و عضو هسته مرکزی شورای مشورتی جنبش انصارالله با حضور در خبرگزاری رسا و گفت و گو با خبرنگار بین الملل رسا به بیان شرایط کنونی داخل یمن و پیش بینی‌هایی از آینده سیاسی این کشور پرداخت که متن این گفت و گو بدین شرح است:

 

رسا ـ نظر شما درباره چگونگی موضع گیری علمای اسلام در جهان اسلام نسبت به تجاوز آشکار عربستان به یمن چیست؟

 

دکتر شرف الدین: در مرحله اول باید تعریف ما از عالم مشخص شود. من علما را به دو دسته علمای حقیقی و عالم نما تقسیم می‌کنم. کسانی که اندیشه تکفیری را با تکیه بر اعتقادات باطل وهابیت که از گزاره‌های دینی باطل ابن تیمیه دریافت کرده‌اند، در ذهن دارند هر چند ادعای علم کنند ولی بویی از علم و دانش نبرده اند. چرا که اعتقاد به وهابیت عین جهالت است و جهالت با علم یک جا جمع نمی‌شود. از این رو این افراد چشم خود را بر جنایات آل سعود بسته و موید این تجاوز آشکار و کشتار مسلمانان بی دفاع یمن حتی در ماه حرام هستند.

 

اما دسته دیگر از علمای آگاه و بصیر که علم اسلام ناب محمدی را به دوش می‌کشند در تمام ممالک اسلامی با هر مذهبی که باشند این اقدام جنایتکارانه و این عمل غیر انسانی را محکوم کرده اند.

 

علمای یمن هم مانند علمای دیگر کشورها با صدور بیانیه‌های متعدد این تجاوز را محکوم کردند. اتحادیه علمای یمن و همچنین مجمع عالمان اسلامی یمن که دو مجموعه بزرگ متشکل از علمای اسلام، اعم از علمای شیعه و سنی در مذاهب زیدیه، امامیه و شافعیه و صوفیه در این کشور هستند به طور صریح و علنی اقدام آل سعود را به شدت محکوم کردند. تنها گروهی که در یمن تجاور عربستان را تایید کرد گروه کوچک اخوان المسلمین و عالم نمایان افراط گرای این گروه بود که در حال حاضر اخوان المسلمین در یمن هیچ جایگاهی ندارد و ملت یمن کاملا این گروه را طرد کرده است.

 

رسا ـ مشخصا از بین علمای اهل سنت کسی را می‌توان معرفی کرد که به طور علنی نسبت به جنایات آل سعود اعتراض کند؟

 

دکتر شرف الدین: شیخ سهیل ابراهیم بن عقیل، عالم بزرگ اهل سنت و مفتی اعظم شافعی که سن او قریب به صد سال است، ضمن محکوم کردن اقدامات جنایتکارانه آل سعود به طور علنی به جهاد و مقابله با تجاوز عربستان فتوا داده و اعلام کرده است که حتی اگر تنها یک نفر از ساکنان یمن زنده بماند باید با تمام توان در برابر آل سعود ایستاد.

 

البته در پی صدور این فتوا بارها گروه‌های مسلحی قصد ترور وی را داشته اند و اخیرا نیز  سه روز پیش بعد از مصاحبه این عالم اهل سنت با شبکه المیادین لبنان  و ابراز مخالفت شدید با آل سعود افرادی به منزل وی هجوم بردند که با ممانعت مردم و ایستادگی اطرافیان او این اقدامات بی نتیجه ماند.


رسا- شکل گیری گروه‌های تکفیری در یمن به چه صورت بوده است و ریشه‌های تاریخی آن به چه دورانی برمی‌گردد؟

 

دکتر شرف الدین: اگر از ریشه‌های پیدایش گروه‌های تکفیر در یمن بپرسید ابتدا باید از ریشه نشر افکار وهابیت در این کشور سخن گفت. بعد از انقلاب سال 1962 میلادی در یمن نظام سیاسی در این کشور از نظام پادشاهی به نظام جمهوری تغییر پیدا کرد. از همان زمان عربستان سعودی جنگ خود علیه یمن را آغاز کرد و  اولین جنگ به مدت هفت سال به طول انجامید. پس از اینکه از طریق جنگ نتوانست راه به جایی ببرد سعی کرد از طریق افراد تابع خود نظام یمن را در دست گیرد و اولین مزدوری که از سوی آل سعود در رأس نظام یمنی قرار گرفت، علی عبدالله صالح بود. به جز علی عبدالله صالح می‌توان گفت که سی هزار نفر دیگر از مزدوران سعودی در سیستم اداری و سیاسی یمن بودند. هدف این افراد سیطره بر دو منطقه مهم "صعده" به عنوان پایگاه نیروهای انقلابی  و منطقه "زمار" به عنوان پایگاه شیعیان زیدیه بود.

 

در منطقه زمار مرکزی به نام مرکز "دماج" به ریاست محمد الریمی تاسیس شد و اموال زیادی از سوی دولت وقت و عربستان در اختیار او قرار داده شد تا افکار وهابیت را در یمن تبلیغ کند و نشر دهد. این مرکز که 50 سال به فعالیت‌های خود ادامه داد تا منطقه صعده را به منطقه‌ای با ساکنان وهابی تبدیل کند و افکار مردم منطقه را به گرایشات وهابیت سوق دهد، اما پس از پنج دهه تلاش با ابتکار عمل شهید سید حسین بدرالدین الحوثی و قیام  او در سال 2001 و باز پس گیری این مناطق از وهابیت، اقدامات این مرکز تبلیغی بی نتیجه ماند.

 

آنچه از آثار تکفیر در یمن مشاهده می‌شود نتیجه 50 سال تلاش این موسسه تبلیغی بود که در مناطقی چون "ابین" و "حضرموتت" عده‌ کمی از تکفیری‌ها به اقدامات تروریستی می‌پرداختند و در حال حاضر به لطف الهی تمام این مناطق به دست انصارالله از لوث وجود تکفیری‌ها پاک شده است.

 

 رسا ـ پس از گذشت دو ماه از جنایات آل سعود، این رژیم در حقیقت هیچ نتیجه‌ای از این تجاوز به دست نیاورد و اقدام آنها به جز خونریزی و کشتار حاصل دیگری در پی نداشت. به نظر  شما این دشمنی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و هدف اصلی عربستان از این اقدامات بی فایده چیست؟

 

دکتر شرف الدین: اگر بخواهیم دلایل تجاوز آل سعود را به طور کامل بیان کنیم باید گفت که چهار امر مهم برای عربستان موجب شد تا این کشور دشمنی خود با یمن را علنی کند:

 

1ـ  عربستان تمام سرسپردگان خود را در نظام سیاسی و اداری یمن از دست داده بود. افراد که قریب به سی هزار نفر برنامه‌های آل سعود را در داخل یمن به راحتی اجرا می‌کردند.

 

2ـ  استقلال سیاسی  واقتصادی که یمن با شروع انقلاب مردمی در سال 2011 به دست آورد دلیل دیگری بود که عربستان را وادار به حمله به این کشور کرد. چرا که در صورت استمرار این استقلال سیاسی و اقتصادی جلوی برنامه‌های استعمارگرایانه آل سعود در یمن به طور کامل گرفته می‌شد. این استقلال سیاسی و اقتصادی در سایه انقلاب مردمی در سال 2001 به دست شهید حسین بدرالدین الحوثی کلید خورد که تمام تاثیر و الگوی آن از انقلاب اسلامی ایران به دست امام خمینی (ره) بود و این شهید در یک نوشته خود در زمینه انقلاب یمن بیش از هشتاد بار از رهبر کبیر انقلاب اسلامی سخن می‌گوید و در طول این سال‌ها با افزایش بصیرت و آگاهی مردم زمینه برای یک انقلاب مردمی فراگیر فراهم شد که در سال 2011 علنی شد و عبدالملک حوثی آن را با الهام از انقلاب اسلامی ایران هدایت می‌کند. انقلاب اسلامی ایران الگوی مبارزان یمنی برای رهایی از ظلم و حرکت به سوی دولت اسلامی است.

 

زمانیکه استقلال سیاسی برای یمن مسجل شد دیگر تمام تصمیم گیری‌ها برای اداره مسایل کشور از سوی خود مردم یمن اتخاذ شد و مانع دخالت‌های عربستان و شورای همکاری خلیج فارس در امور این کشور شدند. تحمل این مساله برای عربستان ممکن نبود و این رژیم سعی می‌کند با تجاوز به یمن این سیطره سیاسی خود را باز پس گیرد.

 

3ـ وجود سرمایه‌های عظیم نفت و گاز و همچنین معادن طلا و فسفر یکی دیگر از دلایلی است که عربستان با طمع به دستیابی به آن به خود اجازه داده است تا تجاوزی ظالمانه را علیه مردم یمن به راه بیندازد. بنا برگزارش منابع رسمی و شرکت‌های گازی فرانسه، یمن 34 درصد از ذخایر نفتی دنیا را در بردارد و همچنین 10 تریلیون متر مکعب گاز از دیگر ذخایر عظیم گازی یمن است. این در حالی است که روسیه 7/1 تریلیون متر مکعب ذخیره گازی دارد یعنی یمن شش برابر کشور بزرگ روسیه ذخایر گازی دارد.

 

4ـ اما دلیل آخر ساحل وسیعی است که یمن در اختیار دارد و سیطره یمن بر تنگه باب المندب که یک تنگه بسیار استراتژیک است. دلیل حمایت آمریکا و اسراییل از عربستان سعودی تنها همین مساله است که آنها نگران هستند با سیطره انصارالله بر تنگه باب المندب اسرائیل در تنگنای شدیدی قرار گیرد؛ چرا که هشتاد درصد تجارت دریایی در دنیا از تنگه باب المندب عبور می‌کند. یمن دیگر با تسلط بر این تنگه آنچه را از اسرائیل خارج و بدان وارد می‌شود تحت کنترل خود درمی‌آورد. می‌توان گفت یکی از دلایل مهم حمله عربستان به یمن حمایت از اسرائیل و تامین امنیت این رژیم غاصب از سوی آل سعود است.

 

رسا ـ به نظر شما چه تفاوتی بین اندیشه و عمل شهید سید بدر الدین حوثی و عبدالملک حوثی وجود دارد؟


عبد الملک حوثی جبهه‌های مهم برای هدایت انقلاب مردمی یمن را به چند دسته تقسیم کرد. جبهه رسانه‌ای، جبهه امداد و کمک رسانی و جبهه مقابله با نیروهای تکفیری در داخل. 

 

حکمت این تقسیم بندی عبد الملک زمانی روشن شد که دشمن می‌خواست نیروهای انصارالله را در محاصره‌ای چند جانبه از طرف نیروهای تکفیری در داخل، فشار افکار عمومی که از رسانه‌های تابع دشمن تزریق فکری می‌شدند و کمبود مراکز امداد رسانی در یک تنگنای شدید قرار دهد.

 

دشمن گمان می‌کرد با این کار انصارالله در ابتدای کار وادار به حمله به مرزهای عربستان می‌شود و آل سعود می‌تواند با این بهانه که حرمین شریفین مورد تهدید شیعه‌های رافضی قرار گرفته برای خود در نزد افکار عمومی و مجامع بین المللی یک حجیت کامل برای حمله به یمن داشته باشد. اما با تدبیر عبدالملک این نقشه نقش برآب شد و منظور از صبر استراتژیک انصارالله برای پاسخگویی به یمن نیز همین مساله است.

 

عبدالملک حوثی با تمسک به فرهنگ قرآنی و اهل بیت(ع) نگذاشت مساله داخلی یمن، مساله شیعه و سنی شود و با تاکید بر این امر تلاش دشمن برای اختلاف افکنی و بر انگیختن تعصبات مذهبی در یمن بی نتیجه ماند.

 

تمام اعتقادات عبدالملک حوثی ثمره بیداری فکری و بصیرت سید بدرالدین حوثی است. در حال حاضر و شرایط حساس کنونی تنها عامل موفقیت انصارالله تمسک به فرهنگ قرآنی و محبت اهل بیت (ع) است.

 

 رسا ـ علما در رهبری جنبش انصارالله چه جایگاهی دارند ؟

 

دکتر شرف الدین: به اعتقاد من عبدالملک حوثی علی رغم سنی که دارد از علمای بارز یمن است. من و عبدالملک سال‌های متمادی نزد بدرالدین حوثی، پدر عبدالملک درس می‌خواندیم و عبدالملک از همان‌سال‌ها هوش و استعداد خوبی داشت و دروس تفسیر و حدیث را به خوبی فراگرفت.

 

علاوه بر این جنبش انصارالله هیأت‌های مشورتی در انجمن علمای یمن و اتحادیه عالمان یمنی دارد و به طور مداوم با علما در ارتباط است. حتی برخی علمای بزرگ یمن مانند "محمد صلاح الهادی" تنها به مشورت و جبهه تبلیغی اکتفا نکردند و با در دست گرفتن اسلحه وارد میدان نبرد شدند. در نتیجه می‌توان گفت همانطور که جنبش انصارالله یک جنبش انقلابی و میدانی بوده است همینطور یک حرکت علمایی نیز محسوب می‌شود. حتی صعده که مهمترین پایگاه انصارالله است از لحاظ علمی شباهت زیادی به شهر مقدس قم دارد.

 

رسا ـ به نظر شما حمایت‌های اسرائیل و آمریکا از عربستان در تجاوز به یمن به صورت مستقیم انجام می‌شود و یا به شکل‌های دیگر و غیر مستقیم؟

 

دکتر شرف الدین: شکی نیست که اسرائیل به شکل مستقیم در این تجاوز شرکت دارد. بمب‌های موسوم به بمب "خلاء" تنها در اختیار آمریکا انگلیس و اسرائیل است که در حملات جنگنده‌های عربستانی از این بمب‌ها برای بمباران مناطقی چون جبل حدید و جبل حطان استفاده شده است. این مساله نشانگر این است که رژیم غاصب اسرائیل به طور مستقیم دخالت دارد. عربستان به بهانه تقویت روابط سیاسی با فرستادن هواپیمای بوئینگ به اسرائیل آن ‌را مملو از بمب‌های خلاء و به عربستان منتقل کرد.

 

 همچنین عربستان برای بمباران مناطق مختلف مختصات بسیار دقیقی در اختیار دارد و قطعا این مختصات را از ماهواره‌های آمریکایی دریافت می‌کند. علاوه بر همه این موارد برخی شاهزادگان سعودی مثل ولید بن طلال به صراحت اعلام کردند که هواپیماهای متجاوز عربستان همان هواپیماهای آمریکایی هستند.

 

 

رسا ـ اگر قرار باشد انصارالله یمن روزی با تمام توان در مقابل تجاوز عربستان ایستادگی کند، باتوجه به اینکه شنیده می‌شود انصارالله سامانه‌های موشکی اسکاد روسی و دیگر موشک‌ها را در اختیار دارد، میزان قدرت نظامی و امکانات جنگی این جنبش را در چه سطحی می‌بینید؟

 

دکتر شرف الدین: اینکه انصارالله مجهز به سامانه موشکی اسکاد روسی است و کمیته‌های مردمی و نیروهای نظامی تعداد قابل توجهی از این موشک‌ها را در اختیار دارند جای تردید نیست. منصور هادی در زمان زمامداری خود بارها تلاش کرد که این موشک‌ها را از یمن خارج کند اما با دخالت انصارالله موفق نشد.

 

اما نکته قابل توجه در مورد امکانات نظامی انصارالله این است که این جنبش در جنگ ششم با عربستان سعودی حجم قابل توجهی از سلاح را به غنیمت گرفت که حتی این تسلیحات در اختیار ارتش یمن نیز نیست. از جمله این تسلیحات، موشک‌های پیشرفته‌ای که در روزهای گذشته انصارالله برخی از آنها را در بمباران پایگاه‌های نظامی عربستان در مناطق مرزی به کار گرفت.

 

علاوه بر همه این موارد، جنبش انصارالله به تازگی توانسته است که موشک‌هایی با برد کم و زیاد بسازد که تصاویر آنها در برخی پایگاه‌های اینترنتی منشر شد. ساخت این موشک‌ها به دست انصارالله پس از جنگ پنجم با عربستان کلید خورد و تا به امروز این موشک‌ها از پیشرفت‌های چشم‌گیری برخوردار هستند. اما اینکه در چه زمانی انصارالله از این موشک‌ها و یا موشک‌ها اسکاد روسی بهره بگیرد بستگی به تصمیم سیاسی رهبران جنبش دارد.

 

اما مهمتر از همه این تجهیزات توکل بر خداست که در رزمندگان انصارالله موج می زند. آن چیزی که رعب و وحشت میان دشمن ایجاد کرده است عزم و اراده آهنینی است که در رزمندگان یمنی وجود دارد. به اعتقاد من پیروزی از آن یمنی هاست. البته نیاز به حمایت کشورهای اسلامی هم داریم که متاسفانه به جز چند کشور مانند ایران از بقیه محرومیم. مردم یمن مظلومانه در کشور خود به شهادت می رسند اما هر شهید نوید بخش آینده ای روشن است که یمن منتظر آن است. مطمئن باشید که خون شهیدان نتیجه خواهد داد و آل سعود در دنیا رسوا خواهد شد.

 رسا - ممنون از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری رسا گذاشتید.

/1321/گ401/ک

ارسال نظرات