نشست «جلسه آزاد، مزایا و معایب کدام مسیر» برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام رسا درگاهیفر امروز در جمع طلاب مدرسه معصومیه قم، پس از معرفی علم فلسفه، درباره تخصص در هر رشته، خاطرنشان کرد: متخصص در رشته لازم است علاوه بر اینکه اجتهاد در آن را پیدا میکند، کار پژوهشی نیز در آن انجام دهد و در گروههای علمی مراکز مختلف نیز حضور داشته باشد.
این کارشناس دینی اظهار داشت: یکی از گرایشهای فلسفه، منطق است که گرایش بزرگی از علوم معقول مطرح است؛ فلسفه غرب و فلسفه اسلامی نیز شاخههایی از فلسفه هستند؛ سه مکتب معروف فلسفه، مشایی، حکمت متعالیه و اشراق است؛ یکی از این مکاتب کافی است که انسان تمام عمر خود را صرف آن کند.
وی تصریح کرد: سبک تخصص فلسفه در حوزه، خواندن تمامی کتب مربوطه و در مؤسسات نیز به شیوه دانشگاهی است؛ افرادی که میخواهند در فلسفه تخصص پیدا کنند، پایه ده را تمام کنند و سپس وارد تخصص در فلسفه شوند.
در ادامه این نشست حجتالاسلام محمد ذوقی، استاد مرکز تخصصی کلام پس از معرفی علم کلام خاطرنشان کرد: نقش تبیینی گذارههای دینی، پاسخ به شبهات و موضوعسازی برای سایر علوم اسلامی را میتوانیم با استفاده از علم کلام دریابیم.
استاد مرکز تخصصی کلام درباره علم کلام تصریح کرد: اندیشمندان، مفسران و متکلمان بحثهای بسیاری درباره اهمیت علم کلام دارند؛ علم کلام از خدا بحث میکند و به دو شاخه کلام عقلی و نقلی تقسیم شده و و هر کدام به گرایشهای دیگر تقسیم میشوند.
وی افزود: مهمترین مرکزی که متحمل مباحث کلامی است، مرکز تخصصی کلام اسلامی امام صادق(ع) بوده که حوزه برنامهای را برای آن تعیین میکند.
در پایان نیز حجتالاسلام میرهاشم حسینی از اساتید حوزه علمیه قم درباره انگیزه طلاب از رسیدن به اجتهاد تصریح کرد: اگر طلاب به انگیزه اجتهاد به حوزه ورود پیدا کنند، بعد از گذشت چند سال به اجتهاد خواهند رسید؛ اهداف و راهکارهای آن مشخص نشده و در مقطعی هستیم که هیچ چیز سر جایش قرار نگرفته است؛ باید در هر طایفهای برخی طلبه شوند و قرار نیست در سالهای اول طلبگی تولید صورت بگیرد.
استاد حوزه علمیه قم به اهداف حوزه پرداخت و خاطرنشان کرد: شناخت دین، شناساندن دین، عمل به دین در خودش، دفاع از دین، اجرای دین در جامعه اهداف حوزه است و در مرحله اسلامشناسی باید متناسب با نیاز جامعه تفکر و برنامهای صورت گیرد.
وی با درباره انسان مطلوب حوزوی گفت: انسان مطلوب، جامع و کامل حوزوی کسی است که در هر پایهای به مقدار و در نهایت به حد کمال علمی، روح و معنویت، اعصاب و روان، جسمی و آموزش مهارتهای فردی و مسؤولیتی برسد./822/پ202/س