۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۲۵۹۶۴۸
سرپرست حجاج ایرانی:

تعامل مشترک اسلام و مسیحیت از ضروریات جهان امروز است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی که به منظور دیدار و گفت و گو با مقام های واتیکان به ایتالیا سفر کرده است با کاردینال 'سندری' رییس مجمع کلیساهای شرق دیدار کرد.
تعامل مشترک اسلام و مسیحیت از ضروریات جهان امروز است

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، در این دیدار که با حضور حجت الاسلام محمد طاهر ربانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان برگزار شد، در زمینه تقویت ارزش‌های مشترک اخلاقی، مبارزه با فقر، مبارزه با ظلم و ستم در جهان، توسعه، رحمت و برابری به منظور تقویت صلح بین المللی، تقویت و تحکیم بنیان خانواده، تربیت و ارتقای جایگاه معنوی انسان، خشونت‌های داعش علیه مسلمانان و مسیحیان در خاورمیانه بحث و تبادل نظر شد.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این دیدار به برخی از آیات قرآن کریم مبنی بر دعوت اسلام به گفت و گو با اهل کتاب و همکاری در حوزه‌های مشترک اشاره کرد و افزود: اسلام و مسیحیت دو دین پر طرفدار در جهان امروز هستند و می‌توانند در بسیاری از مسایل با یکدیگر تعامل مشترک داشته باشند.

 

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر ادامه داد: امروز جامعه بشری با توسعه خشونت و جنگ، در معرض خطر جدی قرار دارد و ما باید تلاش کنیم، رحمت، عدالت و صلح بین المللی در همه جای گیتی حاکم شود.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین پیشنهاد تشکیل کمیته ای مشترک برای بررسی راهکارهای تحقق و اهداف یادشده را مطرح کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر با تاکید بر اهمیت زیارت در اسلام و در مسیحیت و همچنین با برشمردن اقداماتی که از سوی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در ایران انجام می‌شود، پیشنهاد کرد که همایشی با عنوان زیارت از دیدگاه ادیان توحیدی برگزار شود تا پیروان هر دین و مذهب دیدگاه‌ها و نظرات خود را در این زمینه بیان و با تبادل اطلاعات و تجربیات از این ظرفیت بزرگ بهره برداری کنند.

 

کاردینال سندری نیز در این دیدار با بیان این‌که همه موضوع‌های مطرح شده از سوی نماینده طرف ایرانی مهم و قابل توجه است ابراز امیدواری کرد تا گام‌های جدی برای همکاری مشترک برداشته شود.

 

کاردینال سندری همچنین به جایگاه زیارت در مسیحیت اشاره کرد و ادامه داد: تمامی لحظات زندگی ما، جزو سفر و زیارت به سوی خدا است و همه ما مسافری هستیم که به سوی خدا می‌رویم.

 

وی ضمن معرفی سال جدید میلادی به نام سال ژوبیله گفت: موضوع زیارت و رفتن به اماکن مقدسه و طلب مغفرت در این سال مقدس، یکی از موضوع‌های مهم است.

 

بر اساس این گزارش، مجمع کلیساهای شرقی در سال 1862 میلادی تاسیس شد و واتیکان به لحاظ اهتمام خاصی که به کاتولیک‌های خاورمیانه دارد سعی کرده است تا جایگاه ویژه ای برای مجمع کلیساهای شرقی قایل شود. اهداف و وظایف مجمع کلیساهای شرقی نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی حوزه‌ها و نهادهای کلیسایی مناطق شرقی، تاسیس یا انحلال خلیفه گری‌ها و رسیدگی به امور آنان، معرفی اسقف، اسقف اعظم و پاتریارک به پاپ برای انتصاب در امورکلیساهای شرقی است. این مجمع دارای جایگاه ویژه ای در کلیسای کاتولیک است. درگذشته دور، شخص پاپ ریاست این مجمع را برعهده داشت و بعدها مسوولیت این مجمع به کاردینال واگذار شد./1330/د101/ی

ارسال نظرات