۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۲۵۱۵۹۸
استاد حوزه علمیه مازندران:

دولت در حوزه فرهنگی به خط قرمزها و هنجارهای اسلامی توجه کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مازندران، وابستگی در حوزه اقتصادی به غرب را خیانت بزرگی دانست و گفت: اگر مسؤولی در حوزه سیاسی کشور را ذلیل و عزت کشور را لگدمال کند خیانت کرده و اگر در حوزه فرهنگی نیز خط قرمزها و هنجارهای اسلامی از بین رود به یقین مهر خیانت بر پیشانی‌اش زده می‌شود.
دغدغه فرهنگي

 حجت الاسلام عبدالله احمد نژاد، استاد حوزه علمیه مازندران، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در محمودآباد در بررسی اجمالی عملکرد دولت در حوزه فرهنگی، اظهار داشت: اهمیت فرهنگ را مقام معظم رهبری به زیبایی بیان فرمودند که «فرهنگ همچون هوایی است که در آن تنفس می‌کنیم.

 

وی تصریح کرد: توجه ایشان به فرهنگ بعد از انقلاب تا امروز نشان‌دهنده آن است که در این حوزه نیاز به کار و تلاش زیادی داریم و از آن جهت که دامنه این مسأله گسترده است به برنامه‌ریزی مدون نیاز دارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه اذعان داشت: آن چیزی که نگران‌کننده است، هشدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و مصادیقی است که برای جمهوری اسلامی مناسب نیست.

 

حجت الاسلام احمدنژاد با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوران سازندگی برای نخستین بار واژه تهاجم فرهنگی را مطرح کرده‌اند، اظهار داشت: در مدت زمانی کوتاه این واژه تغییر نام داد و به شبیخون فرهنگی تبدیل شد.

 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در مرحله سوم بحث ناتو فرهنگی را مطرح کردند، نکته حائز اهمیت در این مورد این مسأله است که کشورهای مستبد و مستکبر دنیا وحدت نظری پیدا کردند.

 

معاون حوزه علمیه محمودآباد در ادامه با اشاره به این که ناتو فرهنگی آخرین اقدام دشمنان برای جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرهنگی نبود، خاطرنشان کرد: مرحله چهارمی که رهبری به آن اشاره داشتند و همانند لکه سیاه در کارنامه فرهنگی دولت ثبت می‌شود رخنه فرهنگی است.

 

حجت الاسلام احمدنژاد اذعان داشت: رخنه فرهنگی تمایز قابل توجهی با سه مرحله قبلی وجود دارد و آن این است که این مرحله زمانی به وجود می‌آید که فردی از داخل در موضوعی کوتاهی می‌کند.

 

کارشناس فرهنگی یادآور شد: اگر در موضوعی رخنه‌ای صورت بپذیرد یعنی اینکه در گذشته از روی سهو و یا عمد کوتاهی صورت گرفته است.

 

وی در زمینه عملکرد وزارت ارشاد در سالی که گذشت نیز اظهار داشت: در زمان دولت اصلاحات خیانت‌های فرهنگی زیادی را از دولت و ارشاد آن زمان شاهد بودیم که متأسفانه برخی از مسؤولان فعلی این دولت در آن روزها در آن گروه نقش ایفا می‌کردند.

 

حجت الاسلام احمدنژاد یکی از ارکان تمدن غربی را اباحه‌گری در حوزه فرهنگی دانست و گفت: یعنی اباحه‌گری فرهنگی یکی از اصول و ارکان تغییرناپذیر گفتمان غرب است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به تعریفی از اباحه گری گفت: اباحه‌گری یعنی برحسب شاخص‌های دینی و ارزشی، هنر و فرهنگ را ارزیابی نکینم در واقع به این معنی است که هنر و فرهنگ در خدمت غرایز انسانی و لذات دنیوی قرار بگیرد.

 

وی با اشاره به جمله‌ای از رییس‌جمهور دوران اصلاحات مبنی بر اینکه «اگر دین و دموکراسی با هم برخورد داشته باشد، آن دین است که باید کنار گذاشته شود»، اذعان داشت: در حوزه اباهه‌گری فرهنگی این سخن آقای خاتمی یعنی اینکه اگر فقاهت، ارزش‌ها و آرمان‌ها در مقابل هنر غربی قرار بگیرد آن چیزی که باید کنار گذاشته شود دین است.

 

معاون حوزه علمیه امام صادق محمودآباد با بیان این که اما در جامعه اسلامی این تعریف بسیار متفاوت است، خاطرنشان کرد: فرهنگ، همه هستی انسان را در جامعه اسلامی در اختیار دین قرار می‌دهد و هشت سال جنگ تحمیلی نشان دهنده فرهنگ دینی‌مان بوده است.

 

احمدنژاد اظهار داشت: این امر را امروز در جبهه مقاومت می‌بینیم که حتی منافع ملی ما نیز در حوزه منافع اسلام تعریف می‌شود، متأسفانه روند عملکرد دولت و وزارت ارشاد در این چندماه به تعاریف غربی فرهنگ تا تعریف اسلامی‌اش بیشتر شباهت داشت.

 

وی افزود: دغدغه‌هایی که در حوزه فرهنگی داریم در حوزه سیاست نداریم چرا که اگر فرهنگ جامعه استهاله شود، سیاست و اقتصاد آن جامعه را نابود می‌کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که کارنامه سیاه و غیر روشن وزارت فرهنگ دولت یازدهم این امر را در ذهن ما متجلی می‌کند که وزیر فرهنگ به دنبال چیز دیگری غیر از فرهنگ انقلابی است، خاطرنشان کرد: دشمن عزم خود را جزم کرده که در حوزه فرهنگ آسیب برساند.

 

وی با اشاره به این که در دولت قبلی در مواردی نظراتی اعلام می‌شد که با اظهارات مراجع اختلاف نظر وجود داشت و با وجود آنکه شعار اصولگرایی می‌دادند در آن زمان دولت را نقد کردیم، خاطرنشان کرد: اختلاف با مراجع در این دولت متأسفانه چندین برابر بیشتر شده است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دولت در تحقق مطالبات رهبری بسیار ضعیف عمل کرده است، گفت: رهبری در امسال حتی یکبار هم از حوزه فرهنگ و اقتصاد تعریف و تمجیدی نکرده‌اند و متأسفانه ایشان غیر از نقد و مطالبه چیز دیگری را مطرح نمی‌کنند.

 

وی با اشاره به این که به مسؤولان فرهنگی دولت توصیه می‌کنم عملکرد بنی‌صدری نداشته باشند، خاطرنشان کرد: اگر بنی صدر در ذهن مردم خائن شناخته می‌شود شاید به دلیل مخالفت و دشمنی با آیت‌الله بهشتی نبود، شاید این هم نباشد که وی با حکومت اسلامی مشکل داشت و از عکس های با امام سوء استفاده می‌کرد بلکه بنی‌صدر در ذهن مردم به دلیل کوتاهی‌ها و قصور عامدانه‌اش خائن تلقی می‌شود.

 

معاون حوزه علمیه محمودآباد خاطرنشان کرد: بنی صدر چون از مرزهای جغرافیایی کشور عقب‌نشینی کرد خائن شد، در جنگ‌نرم نیز مرزهایی داریم که در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جداگانه تعریف می‌شوند.

 

وی افزود: در حوزه اقتصادی، اگر به غرب وابسته شویم خیانت کرده‌ایم، اگر مسؤولی در حوزه سیاسی کشور را ذلیل و عزت کشور را لگدمال کند خیانت کرده و اگر در حوزه فرهنگی خط قرمزها و هنجارهای اسلامی از بین رود به یقین مهر خیانت بر پیشانی‌اش زده می‌شود.

 

حجت الاسلام احمدنژاد با بیان این که کشور پتانسیل زیادی دارد و نگاه مسؤولان به دنبال جذب حداکثری به هر نحوی نباشد، گفت: توصیه ما این است مسؤولان به‌گونه‌ای اقدام نکنند که سال‌ها بعد در کتاب‌های درسی نام‌شان در کنار بنی‌صدرها سبز شود./950/ت302/ب1

ارسال نظرات