حجت الاسلام برنجکار تبیین کرد؛
راههای بیدار شدن فطرت انسان و اثبات وجود خداوند
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) فطرت الهی را در وجود انسان ازلی دانست و گفت: برای نمایان کردن فطرت الهی انسان ذکر خداوند و ولایت اهل بیت(ع) بهترین روش است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا برنجکار عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) پیش از ظهر امروز در نشست علمی فطرت در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی با توجه به معانی متعدد برای فطرت ابراز داشت: اگر بخواهیم فطرت را بر اساس یک اصطلاح معنی کنیم موضوعی حل نمی شود زیرا هر شخص بر اساس فلسفه خود تعریفی از فطرت دارد.
وی با تأکید بر استفاده از عقل برای اثبات خداوند، گفت: به دلیل این که در بحث اثبات خداوند هر کسی ممکن است مخاطب باشد نمی توان از معانی که در فطرت ثابت شده است استفاده کرد زیرا هرشخص مبنای خود را برای فطرت دارد بنابراین باید برای معرفت خداوند یک ملاک مشخص کنیم و بهترین ملاک دین است.
حجت الاسلام برنجکار با توجه به آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) به ازلی بودن فطرت انسان اشاره کرد و اظهار داشت: با نگاه به قرآن و روایات پی می بریم که فطرت به قبل از عالم دنیا بر می گردد و فطرت معرفتی قلبی و شهودی است که خداوند در وجود انسان قرار گرفته است و این معرفت اساس دین است.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) فطرت انسان را الهی دانست و تصریح کرد: در آیات متعدد مشاهده می کنیم که فطرت انسان الهی است و فطرت انسان را رنگ الهی بیان کرده است و در روایات می فهمیم که فطرت اکتسابی نیست و از لحظه آفرینش در وجود انسان است و تنها در بعضی افراد این فطرت پوشیده شده است.
وی فطرت قلبی برای معرفت به خداوند را مقدم برعقل دانست و خاطر نشان کرد: بر اساس فطرتی که خداوند در زمان آفرینش انسان به انسان داده است، افراد قبل از این که با عقل به خداوند برسند توسط قلب خود وجود ذات اقدس باریتعالی را حس کرده اند.
حجت الاسلام برنجکار اظهار داشت: اگر هدایت خدایی در وجود انسان نبود هر آن چه به انسان ملحد برای اثبات خداوند استدلال بیاوریم به وجود خدا ایمان نمی آورد بنابراین به دلیل این که اصل معرفت خداوند در فطرت انسان است اگر شخصی به خالق ایمان نداشت به وسیله استدلال خدا را برای او ثابت می کنیم.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) منطق فطرت را تذکر دانست و یادآور شد: اگر بخواهیم تنها از راه عقل وجود خدا را اثبات کنیم باید تنها استدلال بیاوریم اما زمانی که از فطرت بحث می کنیم با توجه به آیات قرآن باید تنها به تذکر اکتفا کنیم زیرا معرفت خداوند در وجود انسان وجود دارد و تنها فراموش شده است.
وی در پایان به شیوه های شکوفایی فطرت در انسانی که دین دار است اما تنها فطرت او پوشیده شده است اشاره کرد و گفت: فطرت الهی در وجود انسان وجود دارد و گاهی پوشیده شده است و برای نمایان کردن فطرت خدایی انسان، باید به گفته های دین عمل شود و نماز و روزه و ولایت اهل بیت(ع) از راههای بیدار کردن فطرت انسانی است./1322/پ202/ی
ارسال نظرات