۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۲۴۷۱۷۲
آیت الله حیدری تشریح کرد؛

عدم وجود اجبار در انجام کارها از سوی خداوند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حیدری با اشاره به این که انسان به دو صفت اجبار در انجام کاری از سوی شخصی و در برخی زمان ها ناچار به انجام فعلی می شود، گفت: خداوند برخلاف انسان ها نه مجبور به انجام کاری می شود و نه این که ناچار به انجام کاری خواهد شد.
آيت الله محسن حيدري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در ویژه برنامه دروس فی العقیده که از شبکه عربی الاهواز پخش شد، با اشاره به این که در قسمت های گذشته درباره صفت های علم، قدرت و حیات الهی بحث و تبیین شد، ابراز داشت: اراده و اختیار الهی موضوع اصلی این قسمت از برنامه دروس فی العقیده است.

 

وی با اشاره به آیه قرآنی «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ» ابراز داشت: این آیه به معنای این است که فرمان خداوند هرگاه که چیزی را اراده کند، تنها کافی است که به آن بگوید باش پس می شود.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با توجه به این که براساس آیه تطهیر، جز این نیست که خدا می خواهد آلودگی را از شما اهل بیت بزداید و شما را کامل پاکیزه گرداند، اظهار داشت: براساس آیه «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» این مفهوم نتیجه می شود.

 

آیت الله حیدری با اشاره به آیه «یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ» بیان داشت: با توجه به شأن و پیام الهی این آیه خداوند برای مسلمانان خواستار آسایش است نه سختی.

 

وی با تأکید بر این که گاهی فردی از سوی شخصی مجبور به انجام کاری می شود و در این حالت فرد اختیاری ندارد، عنوان کرد: برخی زمان ها بشر ناچار به انجام کاری می شود؛ مانند این که در بیابانی غذایی نداشته باشد و ناچار به خوردن گوشت خوک می شود با وجود این که از جنبه شرعی خوردن آن حلال نیست.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که انسان به دو صفت اجبار در انجام کاری از سوی شخصی و در برخی زمان ها ناچار به انجام فعلی می شود، بیان داشت: خداوند برخلاف انسان ها نه مجبور به انجام کاری می شود و نه این که ناچار به انجام کاری خواهد شد.

 

تأثیر مثبت وجود عقل و هوشیاری در اجرای بهتر کارها

 

آیت الله حیدری با اشاره به این که وجود عقل و هوشیاری در انسان ها سبب اجرای افعال آنها به صورتی کامل تر و بهتر شده است، گفت: برخی از افعال مانند نورانی کردن منظومه از سوی خورشی بدون شعور و هوشیاری صورت می گیرد.

 

وی تصریح کرد: کسی که افعال او همراه با اختیار باشد در حقیقت افعالی کامل‌تر و بهتر از او صادر می شود.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که خداوند کمال مطلق است، افزود: خداوند بالاتر از آن است که او را به عدم اراده و اختیار منتسب کنیم.

 

تفاوت اختیار و اراده در انسان با خالق او

 

آیت الله حیدری با اشاره به این که اختیار و اراده در خداوند با اراده و اختیار در انسان تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: انسان برای انجام فعلی سلسله مراحلی را طی می کند.

 

وی ادامه داد: انسان برای انجام فعلی در ابتدا آن را تصور می کند بعد نسبت به آن شوق پیدا می کند، شوق او به مراتب بالاتری می رسد سپس اراده به انجام آن امر می کند و در آخر آن را انجام می دهد و به ثمر می رساند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: هنگامی که اراده خدا به عمل فعلی تصمیم گرفت آن را در یک مرحله انجام می دهد و فعل او صورت می گیرد.

 

آیت الله حیدری با اشاره به حدیثی از امام موسی بن جعفر(ع) درباره اراده خداوند که تأیید این مطلب بیان داشت: با توجه به «ان اراده الله نفس ایجاد الفعل و عین تحققه» در این حدیث بیان شده که اراده خدا عبارت است از خود فعل و تحقق آن در عالم خارج است.

 

وی به روایتی دیگر از امام موسی بن جعفر(ع) که درباره این که علم خداوند با انسان فرق دارد و خدا فکر نمی کند که بخواهد مراحل که بشریت برای اجرای فعلی انجام می دهد را ندارد، ابراز داشت: اراده در مقام فعل به معنای پدید آوردن چیزی نو و در مقام ذات موجود است./9453/پ202/ب4

ارسال نظرات