۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۲۴۶۷۴۳
امام جمعه‌ موقت قزوین:

مسجد مطلوب، مهد علم و دانش مبانی دینی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه‌ موقت قزوین با بیان این‌که مسجد مطلوب، مهد علم و دانش مبانی دینی است، گفت: مسجد مرکز فکر و اندیشه برای جهان اسلام و مسلمانان دنیاست و باید در آن به رصد هر آنچه در دنیای اسلام در شرف اتفاق است، پرداخته شود.
حجت الاسلام عبدالکريم عابديني

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امام جمعه‌ موقت قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره ویژگی‌ها‌ی یک مسجد طراز اسلامی گفت: برای آگاهی از ویژگی‌ها‌ی یک مسجد مطلوب باید به آیات قرآن، روایات و تجربه‌ها و مکتوبات مراجعه کرد.

 

امام جمعه‌ موقت قزوین در ادامه افزود: یک مسجد مطلوب یعنی یک دانشگاه با همه ویژگی‌ها‌ی دانشگاهی و مهد علم و دانش و اتاق فکر در مسائل سیاسی و اجتماعی بین مجموعه‌ها‌ی مختلفی که به مسجد می‌آیند.

 

وی ادامه داد: مسجد مرکز فکر و اندیشه برای جهان اسلام و مسلمانان دنیاست و باید در آن به رصد هر آنچه در دنیای اسلام در شرف اتفاق است، پرداخته شود.   

 

 

استادیار دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین به بیان ویژگی‌ها‌یی یک مسجد نمونه اسلامی پرداخت و ابراز داشت: اگر مسجدی داشته باشیم که در آن مسأله‌ بحرین، یمن، عراق و داعشی‌ها‌ی اسراییلی مورد توجه نباشد، آن مسجد در واقع کار مسجد را انجام نمیدهد، چرا که یک مؤمن در کنار عبادت و بندگی باید به فکر سایر مسلمانان نیز باشد و به سرنوشت آنان بیندیشد.

 

وی بیان داشت: مؤمنان نه تنها به سرنوشت مسلمانان، بلکه باید به سرنوشت تمام انسان‌ها دلسوزانه بیندیشند و پیامبر اکرم(ص) به عنوان بنیانگذار مسجد فرموده‌اند؛ «اگر فردی فریاد برآورد که ای مسلمانان به من کمک کنید و مسلمانان به یاری او نشتابند، مسلمان نیستند».

 

این کارشناس قرآنی با برشمردن رسالت‌ها‌ی یک مسجد گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌ها‌ی مسجد، اجتماع برای نماز و عبادت و به ویژه نماز جماعت است.

 

وی ادامه داد: تبدیل شدن به مهد دانش و اندیشه و سیاست همراه با صداقت و همفکری برای شرایط مستضعفان عالم، مهد همدلی و دوستی و ارتباطات عمیق و معنا‌دار اجتماعی و محل رفع اختلافات مختلف نیز از رسالت‌ها‌ی یک مسجد است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینهی به تأثیر مساجد در شکل گیری انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: مسجد کانون انقلاب اسلامی بود، از این طریق که معمولا ائمه‌ جماعات با توجه به خطراتی که آنان را تهدید می‌کرد؛ مردم را تشویق به شرکت و حضور جدی در تظاهرات می‌کردند و هر مسجد چشمه‌ جوشانی بود که در نهایت به سیلی بنیانکن تبدیل شد.

 

استاد حوزه علمیه قزوین با اشاره به اقدامات لازمی که باید در مساجد صورت بپذیرد، تصریح کرد: با توجه به این نکته که مهم‌ترین رسالت مساجد آشنا سازی جامعه‌ دینی با متون دینی است، مهم‌ترین فعالتی که باید در مساجد به آن پرداخته شود، آشناسازی مردم با حقایق قرآنی و متون روایی است. 

 

وی یادآور شد: ائمه و بزرگان دینی منبعی غنی از معارف برای ما دارند اما متاسفانه ما فقر حقایق قرآنی را در میان خود احساس می‌کنیم و می‌توان گفت؛ تنها از 5 درصد فرصت مساجد در این زمینه استفاده شده و 95 درصد باقی مانده مورد غفلت واقع شده است.

 

حجت الاسلام عابدینی تأکید کرد: البته امر بهره نبردن از فرصت مساجد شایع نیست و مساجدی هم هستند که این فرصت را مغتنم می‌شمردند و از آن بهره‌ می‌برند.

 

وی در پایان با اشاره به این نکته که خلأ جذب جوانان به مساجد امر تازه‌ای نیست گفت: در گذشته نیز خلأ جذب افراد و جوانان به مساجد وجود داشت و امروز نیز با این امر مواجه هستیم، اما می‌توان گفت، امروز نسبت به گذشته گام‌ها‌ی بلند‌تر‌ی در جهت جذب جوانان به مساجد برداشته شده است./955/ت302/ب6

ارسال نظرات