۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۲۱۶۹۰۵
مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

روحانیان برای افزایش حضور جوانان در مساجد تلاش کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی از روحانیان و مبلغان دینی خواست تا برای افزایش حضور مردم به ویژه نسل جوان در مساجد تلاش بیشتری داشته باشند.
حجت الاسلام روحاني نياـ نشست روز جهاني مساجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی صبح سه شنبه در نشست هماهنگی برگزاری روز جهانی مساجد(سی ام مرداد)، اظهار داشت: مسجد یکی از ارکانی است که در پیدایش و شکل گیری انقلاب در کشورهای مسلمان نشین از جمله در ایران و انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشته است.


وی با اشاره به نقش کانونی مساجد در جوامع اسلامی، اضافه کرد: مساجد تنها محلی برای برگزاری نمازهای جماعت و برنامه های مذهبی نیست بلکه این اماکن مقدس می توانند به عنوان محور فعالیت های مذهبی، اجتماعی، سیاسی، آموزشی و ... کارکردهای متفاوت و گسترده تری داشته باشند.


حجت الاسلام روحانی نیا تصریح کرد: مسجد کانونی است که می تواند مردم را نسبت به موضوعات مختلف جامعه اسلامی آگاه و متعهد کرده و حلقه وصل و ارتباط اقشار مختلف جامعه باشد.


به گفته وی فراتر از مرزهای جغرافیایی نیز مساجد می توانند بهترین و مهم ترین حلقه ارتباطی و اتصال بین ملت ها و کشورهای اسلامی باشند؛ در صورتی که از منابر تمامی این مساجد در کنار ندای یکتاپرستی و اسلام راستین، آوای بلند وحدت جوامع اسلامی نیز به آسمان برخیزد.


دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی استان خراسان شمالی مساجد را مهم ترین مراکز تجمع مسلمانان دانست و اظهار کرد: تجمع کارکردهای گوناگون در عین وحدت در مساجد، سبب شده تا این مؤسسات اجتماعی دینی، یکی از مهم ترین حلقه های ارتباطی در جوامع اسلامی محسوب شوند.


حجت الاسلام روحانی نیا با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند: «کسى که به سوى مسجد گام بر مى دارد، بر هیچ خشک و ترى پا نمى نهد جز آن که از زمین اول تا هفتم براى او تسبیح مى گویند»، اضافه کرد: نقش مسجد در اصلاح جامعه بسیار مؤثر است اما این اصلاح به شرطی حفظ می‌شود که مردم معتقد باشند پیوسته و مستمر پای منابر مساجد بنشینند و در سخنرانی‌ها و گفت‌ وگوهایی که بین مردم و وعاظ برگزار می‌شود، شرکت داشته باشند.


به گفته وی حضور مستمر مردم در مساجد بسیار مهم است نه آن که این حضور تنها به ماه های محرم و رمضان و نیز مناسبت های مذهبی خلاصه شود.


حجت الاسلام روحانی نیا همچنین بر حضور اقشار مختلف مردم در مساجد و تلاش برای جذب طیف های مختلفی از جامعه به مساجد تأکید کرد و افزود: باید سعی کنیم در کنار حضور مستمر افراد معتقد و دین دار در مساجد، زمینه را برای حضور افرادی که شاید اعتقادات چندان محکمی نیز نداشته باشند؛ در مساجد فراهم کنیم.


وی با اشاره به نقش روحانیان، والدین و معلمان و اساتید مدارس و دانشگاه ها در گرایش بیشتر مردم به مساجد، از آنها خواست تا برای افزایش حضور مردم به ویژه نسل جوان در مساجد تلاش بیشتری داشته باشند.


مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی تصریح کرد: مسجد در کنار کارکردهای مختلف خود می تواند بستر مناسبى براى تحقق امر به معروف و نهى از منکر در جامعه و در نتیجه حرکت کلی مردم به سمت تعالی را فراهم کند.


گفتنی است، در استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور با جمعیت 900 هزار نفری 156 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده و نیز هزار و 176 مسجد و حسینیه وجود دارد.


بیست و یکم آگوست برابر با سی ام مرداد ماه بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.


30 مرداد مصادف است با به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها و نیز حمله رضاخان به نمازگزاران مسجد گوهرشاد مشهد و همه ساله در این ایام برنامه‌هایی برای تکریم، تجلیل، اعزاز و اکرام مساجد در کشور اجرا می شود.


از سی ام مرداد تا پنجم شهریور ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به عنوان هفته تکریم و تجلیل مساجد نامگذاری شده است./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات