۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۲۰۹۸۰۳
استاد فلاح زاده خبر داد؛

کتاب تفاوت فتاوا در حج و عمره به زودی منتشر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام فلاح زاده در ارتباط با کتاب‌های آموزشی که در دست چاپ است گفت: کتاب «‌جدول تفاوت فتاوا در حج و عمره» در دست تهیه و اجرا است که در آینده چاپ و منتشر خواهد شد.
فلاح زاده

 

به گزارش خبرگزاری رسا،  زیارت بیت الله الحرام و بجا آوردن اعمال عمره مفرده و حج تمتع نیاز به سه نوع آموزش دارد. نخست شناخت و اگاهی از اعمالی که حجاج باید بجا بیاورند. دوم اماکنی که این اعمال در آن اماکن باید اعمال و مناسک خود را بجا آورند و سوم اسرار و معارف حج است.

این جملات بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین «محمد حسین فلاح زاده» است که بیش از سه دهه است که در زمینه تحقیق؛ بازنگری؛ بازنویسی و تدریس احکام دینی به صورت تخصصی فعالیت دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین فلاح زاده از جمله روحانیونی است که به دلیل فن بیان شیوایی که ارایه احکام شرعی در موضوعات مختلف بویژه درباره حج ومناسک آن داشته است؛ موردشناخت جامعه است.

او که این روزها برای انجام عمره مفرده در مکه مکرمه بسر می‌برد؛ در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج به اهمیت اموزش مناسک حج و ضرورت بکارگیری شیوه‌های نوین دراموزش پرداخت.

وی گفت و گوی خود را با نقل حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره ضرورت فراگیری احکام شرعی حج اغاز کرد و گفت: در بخش اموزش احکام امام صادق علیه السلام می‌فرمایند دوست دارم شما را در طول سال در راستای امادگی برای اعمال حج ببینم و از این سخن گهربار امام صادق علیه السلام در می‌یابیم که برای چند روز اعمال و مناسک حج می‌بایست یکسال سرمایه گذاری کرد.

وی گفت: هرچند غرض اصلی رسیدن زایر به مراتب معنوی و روح اعمال است اما به فرموده امام راحل؛ رسیدن به این مراتب نیز جز با عمل مو به مو به مناسک میسر نمی‌شود.

نشانه قبولی حج؛ ترک گناهان است

از حجت الاسلام فلاح زاده درباره نشانه قبولی حج سئوال شد که وی در جواب گفت: بدون شک حج بازدارنده انسان از گناهان است و طبق روایات معصومین علیهم السلام و سخنان بزرگان دین؛ ترک گناهانی که انسان قبل از حج مرتکب آن می‌شده از جمله نشانه‌های قبولی حج است.

وی همچنین درباره ارزیابی اش از رشد و پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه اموزش مناسک حج ویژه زایران گفت: 30 سال پیش اولین سفر را در سال 1363 به حج داشتم و به حق در عرصه اموزش حجاج در سطح و شیوه به لحاظ کمی و کیفی رشد سریع و پیشرفت‌های قابل ملاحظه ای صورت گرفته است.

تارسیدن به نقطه کمال در اموزش احکام حج فاصله داریم


استاد فلاح زاده درعین حال گفت که هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و باید با استفاده از تجربیات گذشته؛ شیوه‌های نوین را در آموزش بکار گیریم.

وی با بیان این مطلب که در سالهای نخست پیروزی انقلاب و سه دهه قبل خبری از اموزش‌های مناسب نبود گفت: با ساماندهی امور شامل فعالیت‌های ستادی و فرهنگی که توسط بعثه؛ بحمدالله به مراتب خوبی دست یافته ایم.

فلاح زاده مهمترین موضوع در امر اموزش را «‌کیفیت» و «شیوه اموزش» دانست و گفت: به لحاظ محتوایی باید اموزش از غنای خوبی برخوردار باشد اما شیوه اموزش نیز مهم است.

مکه شناسی مصور؛ شیوه ای نوین در اموزش اماکن مقدسه در حج

وی در پاسخ به پرسشی درباره «‌مکه شناسی» که در سالهای اخیر از سوی بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه ویژه زایران برگزار می‌شود، گفت: بدون شک اموزش‌های تصویری 70 درصد در فراگیری مخاطبان تاثیرگذار است و امروزه با تکنولوژی‌های نوین باید بکوشیم گام‌های تازه ای در شیوه‌های اموزشی برداریم.

وی تاکید کرد: استفاده از فناوری‌های جدید در راستای اموزش معارف و اماکن دینی و حتی اسرار و معارف حج تاثیر گذار خواهد بود.

حجت الاسلام فلاح زاده در ارتباط با کتاب‌های اموزشی که در دست چاپ است گفت: کتاب «‌جدول تفاوت فتاوا در حج و عمره» در دست تهیه و اجراست که در آینده چاپ و منتشر خواهد شد.

وی همچنین از قرارگرفتن یک واحد درسی در دروس طلاب در ارتباط با روش‌های بیان احکام نام برد و گفت: در بیان احکام ساده گویی اصل بسیار مهمی است و روحانیون باید در سطح درک و فهم مخاطب به انان احکام را اموزش دهند.

روحانیون از بیان مسائل جزیی احکام پرهیز کنند


وی در پایان گفت: نیاز مخاطب، قدرت فهم مخاطب و زمان در اختیار سه موضوع مهم و کلیدی در امر اموزش احکام و مناسک حج است و روحانیون باید مسائلی را که غالبا حجاج در سفر حج با ان مواجه می‌شوند به انان اموزش دهند و از بیان مسائل حاشیه ای و جزیی پرهیز کنند.

یادآور می‌شود؛ حجت الاسلام فلاح زاده هم اکنون ریاست مرکز موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم را برعهده دارد و عضو بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری است./913/د102/ق

ارسال نظرات