۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۵
کد خبر: ۲۰۳۸۳۹
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان:

رشد 35 درصدی طلاب ممتاز حوزه علمیه خراسان

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: آمار نشان می‌دهد که تعداد طلاب ممتاز در سطح یک حدود 35 درصد رشد داشته است.
تجليل از برترين هاي حوزه علميه خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پنجمین همایش تجلیل از برترین‌های حوزه علمیه خراسان با حضور تولیت آستان قدس رضوی و طلاب برگزیده و برتر آموزشی پژوهشی در تالار اماکن متبرکه بارگاه ملکوتی علی بن موسی‌الرضا (ع) برگزار خواهد شد.

این همایش که با هدف تقدیر از طلاب فعال و برتر و همچنین ایجاد انگیزه و رقابت سالم میان طلاب حوزه‌های علمیه سطح استان‌های خراسان برگزار می‌شود، از جهاتی حائز اهمیت است.

در این خصوص حجت‌الاسلام مهدوی، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با بیان این که در این همایش از برترین‌های آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه خراسان تجلیل می‌شود، گفت: علاوه بر بخش برترین‌ها، تجلیل از ممتازین حوزه علمیه خراسان نیز در دستور کار قرار دارد.

وی به معیارهای انتخاب طلاب برتر اشاره کرد و ادامه داد: تعداد برترین‌ها از جهت آموزشی در حوزه علمیه خراسان که بر اساس معیارهایی از جمله مباحث آموزشی، پژوهشی، فرهنگی تربیتی و تدریس طلاب در مقاطع پایین تر بوده که بر مبنای این معیار، از 13 برتر آموزشی در سطوح یک، دو، سه و چهار تجلیل خواهد شد.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان اظهار داشت: در بخش برترین‌های پژوهشی که از سه نفر در سطوح سه و چهار تجلیل خواهد شد، بر اساس ملاک‌هایی همچون معدل آموزشی، تحقیقات، پژوهش‌ها و دوره‌های تبلیغی که طی نموده‌اند در انتخاب آنان تأثیر داشته است.

تجلیل از 942 ممتاز حوزه علمیه خراسان

وی افزود: در کنار تجلیل از ممتازین و برترین‌های آموزشی و پژوهشی، تجلیل از دو برترین دیگر در دستور کار قرار دارد که در بخش اول، تقدیر از برترین‌های فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان و در بخش دوم تعدادی از برگزیدگان جشنواره علامه حلی که از برترین‌های این جشنواره نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.

حجت الاسلام مهدوی تصریح کرد: مجموع برترین‌های آموزشی، پژوهشی، فراخوان آثار پژوهشی و جشنواره علامه حلی، 36 نفر از خواهران و برادران در سه استان هستند اما آمار ممتازین ما در سطوح چهارگانه، 942 نفر است که از این افراد به عنوان ممتازین حوزه علمیه خراسان تجلیل خواهد شد.

رشد 35 درصدی طلاب ممتاز حوزه علمیه خراسان

وی با اشاره به آمار طلاب ممتاز سال گذشته، بیان داشت: این رقم نسبت به سال گذشته با 564 نفر ممتاز آموزشی، رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد؛ همچنین، آمار خوبی از طلاب سطح یک وجود دارد که نسبت به سال گذشته، 30 تا 35 درصد افزایش طلاب ممتاز در این سطح به چشم می‌خورد و بیش از این آمار، در مدارس تحت برنامه و تخصصی به دست آمده است.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان این که در سال گذشته 34 ممتاز در مدارس تخصصی و تحت برنامه معرفی شدند، عنوان داشت: این در حالی است که این آمار در سال جاری به 125 نفر رسیده که حاکی از روند رو به رشد و کیفی شدن آموزشی طلاب است.

سامان‌دهی طلاب، عامل رشد کیفی

وی در خصوص برنامه حوزه علمیه خراسان در مسیر ارتقاء کیفی آموزش، عنوان داشت: با توجه به این که برنامه‌ریزی‌ها برای پیشرفت سالانه صورت گرفته و همچنین رصد طلاب در سطوح یک، دو و سه و بحث سامان‌دهی طلاب سطح دو و سه که به عنوان یکی از فعالیت‌های حوزه علمیه شناخته می‌شود طبیعتاً بر روند کیفی آموزشی طلاب تأثیر زیادی داشته است.

حجت الاسلام مهدوی از افزایش رشته‌های تخصصی، تحت برنامه بودن و سامان‌دهی طلاب در سطوح 2 و 3 خبر داد و اظهار داشت: بنا بر این است که رشته‌های تخصصی 15 گانه، تربیت‌کننده افراد متخصص در رشته خاص باشد؛ در واقع، نگاه حوزه علمیه خراسان بر این است تا رشته‌هایی راه‌اندازی شود که مورد نیاز جامعه اسلامی و تأمین‌کننده نیازهای حوزه باشد؛ برخی از این رشته‌ها در حال تدریس و برخی نیز در مرحله تأیید نهایی و راه‌اندازی است.

وی یادآور شد: تفاوتی وجود ندارد خروجی رشته‌های تخصصی بخواهند پاسخگوی چه نیازهای از جامعه اسلامی باشند، چه در معنای عام خود که همان خطابه و تبلیغ و منبر باشد و چه در محافل دانشگاهی و علمی، این قابلیت در این افراد وجود دارد که بخواهند چنین توانایی را به مردم ارائه دهند.

گفتنی است، پنجمین همایش تجلیل از برترین‌های حوزه علمیه خراسان، فردا یازدهم اردیبهشت‌ماه از ساعت 10 صبح در تالار اماکن متبرکه بارگاه منور رضوی برگزار می‌شود.

در این مراسم، دو نفر به نمایندگی از پژوهشگران و برترین‌های آموزشی و پژوهشی به بیان نقطه نظرات خود خواهند پرداخت، مدیر اجرایی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان نیز گزارشی در خصوص مسائل حوزه ارائه خواهد کرد و پس از آن سخنرانی مدیر عالی حوزه علمیه خراسان، آیت‌الله واعظ طبسی انجام خواهد گرفت؛ در پایان نیز مراسم تقدیر از برترین‌ها صورت می‌گیرد./9315/پ202/ب

ارسال نظرات