کتاب تحقیق الزوراء؛ شرح اثر عرفانی فلسفی علامه دوانی منتشر شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رساله زوراء علامه دوانی (حاوی نظریه مهم و اساسی ارجاع علیت فلسفی به تشأن و ظهور) را میتوان حلقه وصلی بین عرفان نظری و فلسفه دانست. همچنان که واسطه العقد بین «مکتب فلسفی شیراز» و «حکمت متعالیه صدرالمتألهین» به شمار میرود که در نهایت به تبیین فلسفی تجلی و ظهور بجای علیت و تهیه پشتوانه نظری نیرومندی برای عرفان مکتب ابنعربی ـ در حکمت متعالیه ـ انجامید.
این رساله شرح فخرالدین کمال ابن محمدلاری از شاگردان برجسته علامه دوانی و از دستپروردگان مکتب فلسفی شیراز بر شرح علامه بر متن زوراء است.
نویسنده این کتاب را از «مقدمه، ترجمه رساله الزوراء، تمهید (فی تعریف العلة الحقیقة)، تذکرة و استبصار (فی أن المعلول شأن من شئون العلة)، تبصرة ( فی أن المعلول اعتباری محض)، تشبیه (فی أنه کیف یکون الشیء موجودا باعتبار و معدوم بالاخر)، تنبیه (فی إثبات ذات واحده للوجود (الحق المتعال) و ان ما سواه من شؤونه)، تذکرة أخری (فی اتحاد الممکنات فی المعدومیة) و تنبیه (فی أن زوال المعلول هو ظهور العلة بوجه آخر)» گردآوری کرده است.
در مقدمه آمده است: «هر چند مشهورترین قول علامه دوانی در فلسفه و الهیات، مسلک او در باب وجود و ماهیت است که به (ذوقالتاله) یا (ذوقالمتألهین) نامبردار شده است اما از آنجا که مهمترین اثر او که مبین حقیقت مسلک وی و به منزله پلی بین فلسفه و عرفان نظری محسوب میشود و در اواخر عمر وی نیز به نگارش درآمده همانا رساله زوراست که حاوی نظریه مهم و اساسی ارجاع علیت فلسفی به تشأن و ظهور مطرح در عرفان میباشد، میتوان مهمترین قول وی را نیز همین نظریه دانست.»
از دیگر مباحث این کتاب «إزاحة وهم مما سبق و انارة [افادة] فهم فیما یلحق، بسط وطاء (الامتداد الزمانی شأن من شوؤن العلة له احاطة بالجمیع)، تشبیه (فی أن التدریج أنما ینشأ من القصور فی الادراک)، کشف غطاء (فی المسائل الثلاث: احاطه علم الحق بالاشیاء)، تذکرة (فی بیان ظهور حقیقة واحدة بصور مختلفة جزئیة)، تبصرة (فی أن صورة الشیء غیر حقیقته) و تنبیه (وجه الانطباق و الموازاة بین العوالم و مشاهدة الواحد)» است.
در این کتاب همچنین به «شک و تحقیق (فی کیفیة تلبس الحقیقة الواحدة بصور مختلفة)، تشبیه (فی تنظیر ما ذکر بالوجود الذهنی)، زیادة کشف (فی أن للحقایق صعودا و نزولا مع النفس، رمز (التمایز و الکثرة بالنفس و فی النفس و إنها عین)، تنبیه (النفس مادة جمیع الصور و کتاب جامع و اسم اعظم محتد لکثراته) و تکلمه (تنظیر النفس الرحمانی بالنفس انسانی و تبیین وحده المبدأ و المرجع) پرداخته شده است.
این رساله حاوی بیست فصل و یک خاتمه و وصیت (سفارش) است، فصلهای این رساله با نامهای مختلف از جمله تمهید ـ تذکره ـ تبصره ـ تشبیه ـ تنبیه ـ رمز ـ کلمه ـ کشف غطاء ـ بسط وطاء ـ شک و تحقیق ـ زیادة کشف و ازاحة وهم از یکدیگر متمایز شدهاند.
در اینجا خلاصهوار به محتوای هر یک از فصول بیستگانه اشاره میشود:
1 ـ تمهید: در تعریف علت حقیقی شیء و تبیین دو وجه مجعولیت و عدم مجعولیت ماهیت.
2 ـ تذکره و تبصره: در اینکه معلول شیئی از شؤون علت است.
3 ـ تبصره: در اینکه معلول اعتباری محض است.
4 ـ تشبیه: در اینکه چگونه یک چیز به یک اعتبار موجود است و به اعتبار دیگر معدوم و عدم.
5 ـ تنبیه: در اثبات ذات واحد وجود (حق متعال) و اینکه دیگران شؤون و وجوه آناند.
6 ـ تذکره: در اتحاد سنخ ممکنات در معدومبودن.
7 ـ تنبیه: اینکه زوال و معدوم بودن معلول عبارتست از ظهور علت به گونهای دیگر.
8 ـ ازاحه وهم: در اینکه نسبت اول (حق) متعال به ثانی (اولین صادر) اصل و مادر همه نسبتهاست بی هیچ مانندی.
9 ـ بسط وطأ: در اینکه امتداد زمانی نیز شأنی از شؤون علت است که به دیگر شؤون (جز مراتب عالیه و مجرد) احاطه دارد.
10 ـ تشبیه: در اینکه تدریج تنها از تنگی و کوتاهی ادراک ناشی میشود.
11 ـ کشف غطاء: در بیان سه مسئله: درجه احاطه علم حق به اشیاء ـ نحوه وجود حوادث در ذات آنها ـ نسخ.
12 ـ تذکره: در تبیین نحوه ظهور حقیقتی واحد به صورتهای مختلف جزئی و کلی بر ابزارهای ادراکی مختلف.
13 ـ تبصره: در اینکه صورت شیء غیر از حقیقت آن است چون حقیقت چه بسا به صورتهای گوناگون درآید.
14 ـ تنبیه: در وجه انطباق و موازات بین عوالم، مشاهده واحد در کثرتها و ظهور اعمال و تجسم آنها.
15 ـ شک و تحقیق: در اینکه چگونه حقیقت واحد واجد دو یا چند صورت میباشد.
16 ـ تشبیه: در تنظیر مطلب پیشین به وجود ذهنی که در آن جوهر در ذهن به صورت عرض ظاهر میشود.
17 ـ زیادتی کشف: در اینکه حقایق همراه با نفس صعود و نزول دارند و اینکه حقیقتی واحد میتواند به صورت مادی یا مجرد ظاهر میشود.
18 ـ رمز: در اینکه تمایز و کثرت بالنفس و فی النفس است و اینکه عین واحد در اعیان جلوههای متعدد در اذهان دارد.
19 ـ تنبیه: در اینکه نفس، ماده جمیع صور و کتاب جامع و اسم اعظم و محل انگیزش کثرت و تعدد است.
20 ـ تکمله: تشبیه نفس رحمانی به نفس انسان و تبیین وحدت مبدأ و مرجع: بر آن اساس.
شایان ذکر است، کتاب تحقیق الزوراء؛ شرح اثر عرفانی فلسفی علامه دوانی نوشته کمال ابن محمد اللاری در 258 صفحه و با شمارگان 1000 جلد و به قیمت 14000 تومان از سوی انتشارات آیت اشراق به بازار کتاب عرضه شده است. /992/پ202/ق