۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۸۶۰۵۸
استاد حوزه:

یاد مرگ مؤثرترین راه ریشه کنی غفلت از وجود انسان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام صرافان با اشاره به آیه 28 سوره بقره گفت: یاد مرگ و معاد، شکننده ترین وسیله برای قفل غفلت از قلب و جان آدم محسوب می شود.
یاد مرگ مؤثرترین راه ریشه کنی غفلت از وجود انسان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام اسماعیل صرافان، استاد تفسیر حوزه، صبح امروز در سلسله نشست های سبک زندگی قرآنی در موسسه جامعه الهدی(واحد خواهران جامعه المصطفی)، اظهار کرد: آیه «خَلق لَکم ماَ فِی الارضِ جَمیعاً، اوست خداوندی که همه موجودات زمین را برای شما خلق کرد» ، این نکته را تأکید می کند که زندگی حقیقی از زمانی آغاز می شود که انسان وارد عالم برزخ می شود. خداوند موجودات زمین را برای ما خلق کرده است و هدف خداوند از خلقت دنیا این بوده است که استعدادهای افراد در این عالم شکوفا شود و آماده برای زندگی آخرت شویم.

 

وی با بیان این نکته که بیدار شدن از خواب، نشانه این است که انسان ها برای رسیدن به سعادت ابدی همچنان فرصت دارند، افزود: امام سجاد(ع) در دعای روز چهارشنبه خطاب به پروردگار می فرمایند:«لک الحمدُ ان بَعثنی مِن مَرقدی و لو شِئتَ جَعلته سَرمدا حَمدا دَائما لا ینقطعُ ابَدا، ستایش تنها سزاوار تو می باشد که مرا از خوابگاه برانگیختی و اگر اراده میکردی خوابم را جاودان می ساختی، آن ستایشی دائم که هرگز پایان نیابد. ».

 

حجت الاسلام صرافان با بیان این که انسان زمانی که وارد عالم برزخ می شود، آرزو می کند تا به دنیا برگردد و توشه ای برای آخرت خود آماده کند، گفت: اگر عملی را در دنیا انجام دادید و خواستید بدانید آیا این عملکرد شما صحیح است یا خیر؟ تصور کنید در عالم برزخ قرار دارید. انسان زمانی که وارد عالم دیگر می شود آرزو می کند به دنیا برگردد تا اعمال نیک انجام دهد و وقت های تلف شده خود را جبران کند، نه اینکه وقت خود را برای کارهای بیهوده صرف کند.

 

این استاد حوزه درباره ضرورت یاد مرگ گفت: خداوند در آیه 28 سوره بقره می فرماید: «کَیفَ تکفرونَ بِالله وَ کنتم اَمواتا فَاحیاکُم ثُم یُمیتُکم ثُم یُحییکُم ثُم اِلیه تُرجعون، چگونه به خداوند کافر می شوید؟ شما مردگان(واجسام بی روحی) بودید و او شما را زنده کرد، سپس شما را میراند، و بار دیگر شما را زنده می کند، سپس به سوی او باز گردانیده می شوید.». یاد مرگ و معاد، شکننده ترین وسیله برای قفل غفلت از قلب و جان آدم محسوب می شود.   

 

ربوبیت خداوند، مدیریتی است که خداوند لحظه به لحظه به موجودات عطا می کند

حجت اسلام صرافان در توضیح واژه رب گفت: ربوبیت خداوند، مدیریتی است که خداوند لحظه به لحظه به موجودات عطا می کند. توجه خداوند به کرم کور زیر سنگ کف دریا آن چنان است که گویا جز آن کرم کور مخلوق دیگری در عالم وجود ندارد. خداوند به همه مخلوقاتش اینگونه توجه می کند.

 

امام جمعات مسجد صنعتگران یادآور شد: خداوند انسان را خلیفه خود در زمین قرار داده است. جانشین خداوند باید الهی و ربانی باشد. در روایت آمده است که هنگامی که بنده برای اقامه نماز شب و جلب خوشنودی خداوند، از خواب لذت بخش برمی خیزد، در حالی که آثار خواب هنوز در چشمانش باقی است، خداوند بر فرشتگان مباهات می کند و درباره او می فرماید: آیا نمی نگرید این بنده ام را که از خواب شیرین خود دست برداشته و به نمازی که بر او واجب نکرده ام برخاسته است؟ گواه باشید که من او را آمرزیدم.  

 

وی در پایان خطاب به طلاب خاطرنشان کرد: هر روز یک صفحه قرآن را مطالعه کنید و قرآن را به صورت مباحثه ای بخوانید. آیاتی که با واژه «اذ» آغار می شود، نکته ای را به انسان یادآوری می کنند. این آیات را جدا کنید با دقت مطالعه کرده و بروی آن ها تفکر کنید./930/پ202/ب

ارسال نظرات