برداشت نادرست از مفاهیم حوزه مهدویت، آسیبزا است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام اصغر کریم زاده، از اساتید بنیاد مهدویت قم، پیش از ظهر امروز در بنیاد فرهنگی آیت الله خامنه ای، آسیب شناسی را جزو معارف مهم شناختی در حوزه معارف دانست و گفت: آسیب شناسی از لازمه های کار مهدویت است.
وی گفت: آسیب شناسی از کلمه پاتولوژی در علم پزشکی گرفته شده و به معنای شناخت بافت های فرسوده است و اولین شخصی که واژه آسیب شناسی دینی را مطرح کرده است، شهید مطهری بود که در مقالات و سخنان خود به خصوص در کتاب حماسه حسینی به آسیب شناسی عاشورا و امام حسین(ع) پرداخته است.
این پژوهشگر مباحث مهدویت در اهمیت بحث آسیب شناسی، تأکید کرد: قبل از انجام و ورود به هر کاری باید یک آسیب شناسی انجام دهیم و هر مسأله ای به اندازه اهمیتش در مسیر خطرات و آسیب هایی قرار دارد و مهم ترین بحث، مباحث مهدویت است.
حجت الاسلام کریم زاده ادامه داد: آسیب شناسی معارف مهدویت یعنی شناخت آسیب هایی که حرکت رو به کمال فرهنگ مهدوی را با سست کردن اعتقادات مردم نسبت به اصل وجود حضرت یا ابعاد شناخت حضرت، کم حرکت کند.
وی با اشاره به این که مسجد مقدس جمکران به عنوان یکی از آسیب های این روزگار در آمده است، ابراز داشت: این مسجد به دستور مستقیم حضرت بنا شده است و اساس مسجد جمکران براساس خواب نیست و خود حضرت دستور داده اند مسجد را خریداری کرده و به نام حضرت بنا کنند.
این استاد حوزه در مورد چاه جمکران و مباحثی که پیرامون آن بیان شده است، گفت: بحث چاه جمکران مسأله ای است که بعداً به این مسجد اضافه شده و اگر کسی می خواهد با امام زمان(عج) به صورت کتبی صحبت کند، دارای آدابی است که علامه مجلسی در بحار الانوار به 8 مورد آن اشاره کرده اند و مهم ترین آسیب این است که یک عده فکر می کنند که جمکران مساوی با چاه است.
وی در ادامه بیان داشت: درباره آداب عریضه نویسی، ابتدا خلوص نیت، وضو، دو رکعت نماز، روزه گرفتن در روز پنج شنبه، نوشتن عریضه در روز جمعه، نوشتن بعد از نماز شب که با حالت تباکی و انداختن این عریضه داخل آب چاه یا آب جاری است، ولی جایی گفته نشده درون چاه جمکران بیندازید در حالی که این چاه اصلاً آبی ندارد و مسجد جمکران تنها میعادگاه عشاق و ارتباط عاشقانه با امام زمان(عج) است.
یکی از آسیب های مهدویت برداشت غلط از مفاهیم حوزه مهدویت
استاد بنیاد مهدویت گفت: در کنار این بحث، حرف هایی در می آید که تبدیل می شود به خرافه و بدعت و جلوی رشد فرهنگ مهدوی را می گیرد چنان که خبرنگار بی بی سی به قم و به چاه جمکران آمده و گفته که شیعیان اعتقاد دارند امام زمان داخل این چاه است و شناخت این قصه ها همان آسیب شناسی است.
وی در ادامه با بیان این که یکی از آسیب های معارف مهدویت، برداشت های غلط از مفاهیمی است که در حوزه مهدویت است، ابراز کرد: یکی از برداشت های غلط، درباره مفهوم انتظار است که در آموزه های اسلامی یا به معنای یک حالت است یا یک عمل معرفی شده است.
وی در ادامه گفت: انتظار در روایات اهل بیت(ع) یک عمل است در حالی که انتظار یک حالت درونی نیز هست و از آنجا که انتظار سخت ترین عمل نامیده شده است، یعنی پویا بودن منتظر و به عشق امام در مسجد، خانه و یا هر کجای دیگر اسم حضرت را اشاعه کردند که از همین مفهوم انتظار برداشت های غلطی می شود.
حجت اسلام کریم زاده اظهار کرد: یکی از این برداشت ها این است که گناه کنید و دست روی دست گذارید و به گسترش ظلم و گناه کمک کنید، همانند تفکر غلط انجمن حجتیه است که این انجمن در سال 1330 توسط آیت الله حلبی برای مقابله با بهائیت شکل گرفته است، که بعد از مدتی مسیرشان عوض شده و با نهضت امام خمینی(ره) جزء مخالفین شدند و تا 62 به فعالیت خود ادامه دادند و تا سال 68 و فوت امام و از سال 84 علناً دوباره شروع به فعالیت کردند.
استعجال در ظهور از دیگر آسیب های مهدویت
حجت الاسلام کریم زاده از دیگر آسیب های مهدویت را استعجال در ظهور دانست، و ادامه داد: ظهور 4 شرط دارد، داشتن برنامه، رهبری قیام، آمادگی عموم و یاران که تنها 2 شرط از 4 شرط آن آماده است و قبل از اینکه این 4 شرط محقق شود، آمادگی عمومی نیست و فقط در حد لفظ است که همین استعجال تبدیل به تعیین وقت ظهور و تطبیق علائم شده است.
وی در ادامه بیان داشت: طرح مباحث غیر ضروری و وجود مدعیان دروغین از دیگر آسیب های بحث مهدویت است که مهم ترین علت در بروز مدعین دروغین، کمی اعتقاد و یقین کسانی است که از مسائل دینی سر در نمی آورند و دچار بدعت و سرگردانی می شوند./939/پ202/ب