۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۱۶۹۸۸۹
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

مرکز نظرسنجی و آمارگیری علمی در حوزه‌های علمیه تشکیل شود

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار فعال شدن مرکز نظرسنجی در حوزه علمیه شد و گفت: امروز نیازمند آن هستیم که در جنبه‌ها و زمینه‌های مختلف حوزه علمیه نظرسنجی‌ها و آمارگیری‌هایی صورت گیرد و این امر یک خلاء جدی است که حوزه‌های علمیه با آن مواجه هستند.
حجت الاسلام پارسانيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست علمی «نظرسنجی‌های انتخاباتی و میزان واقع‌نمایی آن‌ها» که یکشنبه عصر در سالن همایش‌های انجمن‌های علمی حوزه و از سوی انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار شد، گفت: انتخابات 88 یکی از مسائل تاریخی و اجتماعی ما است و هر چه زمان بر آن بگذرد بیشتر به بحث گذاشته می‌شود چرا که گروه‌های مختلف اجتماعی درگیر این بحث بودند.

وی با بیان این‌که انتخابات 88 در مواجهه با گروه‌های مختلف اجتماعی شکل گرفته است، ادامه داد: ضرورت دارد تاریخ انتخابات 88 را به گونه‌ای به آیندگان منتقل کنیم که افراد به سهولت دریابند در انتخابات چه گذشته است و مجالی برای ادعاهایی که در آن زمان نسبت به صحت انتخابات مطرح شد در آینده پیش نیاید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که انتخابات 88 را می‌توان با روش‌های معتبر قابل ارزیابی بازسازی کرد، اظهار کرد: کسانی که در انتخابات 88 بودند، اکنون زنده هستند و با یک نمونه‌گیری دقیق می‌توان از روش‌های متنوع ساختار انتخابات را بازسازی کرد و نتایج آن را در اختیار آیندگان قرار داد.

وی اظهار کرد: باید بررسی شود که چه مقدار ظرفیت جابجایی یا حفظ و امانت رأی مردم در انتخابات 88 وجود داشته است، همچنین از طریق سنجش یا مراجعه به افراد به طور مستقیم می‌توان رأی افراد را دریافت، زیرا ما احتیاج به سندهای محکمی برای تاریخ داریم.

حجت‌الاسلام پارسانیا به موضوع نشست علمی یعنی ««نظرسنجی‌های انتخاباتی و میزان واقع‌نمایی آن‌ها» اشاره و ابراز کرد: علت این‌که انجمن مطالعات اجتماعی این موضوع را انتخاب کرد، اهمیت این موضوع برای تاریخ و بررسی ویژگی‌های انتخابات 88 به صورت علمی بود، همچنین در این نشست روش‌های مختلف بررسی حوادث تاریخی برای ماندن برای آیندگان بحث می‌شود.

وی با بیان این‌که در صدر اسلام پیامبر(ص) و حضرت امیر(ع) حادثه غدیر را به گونه‌ای به آیندگان منتقل کردند که متواتر باشد، خاطرنشان کرد: ما نیز باید توجه داشته باشیم که چگونه و به چه نحو می‌خواهیم، حادثه انتخابات 88 را به دیگران برسانیم، تا مانند غدیر متواتر باشد و خبر واحد نشود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه خواستار فعال شدن مرکز نظرسنجی در حوزه علمیه شد و تصریح کرد: امروز نیازمند آن هستیم که در جنبه‌ها و زمینه‌های مختلف حوزه علمیه نظرسنجی‌ها و آمارگیری‌هایی صورت گیرد، و این امر یک خلاء جدی است که حوزه‌های علمیه با آن مواجه هستند و در این زمینه انجمن مطالعات اجتماعی می‌تواند فعال شود./914/پ202/ن

ارسال نظرات