تبلیغ آموزه های دینی مهمترین ابزار پیشگیری از تجمل گرایی است
حجتالاسلام سید علی اصغر علوی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، در پاسخ به پرسشهای « تجملگرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟ و چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرفگرایی رواج دارد؟» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت :تجمل گرایی یعنی انسان به واسطه ضعف در ایمان و سطحی نگری، مسائل دنیوی و زرق و برقهای دنیایی را در اولویت اول زندگی خود قرار داده و آن را در تمامی مراحل زندگی، کار و پوشش ظاهری خود به کار میبندد.
وی در ادامه افزود: در حقیقت معنای دیگر آن اشرافی گری است که این را ما در گذشته در میان سلاطین و پادشاهان مشاهده میکردیم، و در آنها رواج داشت و به هیچ وجه در میان مردم عادی نبود.
حجت الاسلام علوی در تبیین علل و عوامل رواج تجمل گرایی بیان داشت: علت اصلی تجملگرایی، تبلیغات سوء در این زمینه است، همچنین وجه دیگر آن بر میگردد به فرهنگ بد موجود در جامعه که برخی نیز خواسته یا ناخواسته بدان دامن زده و در فیلمها و سریالها آن را در میان جامعه انعکاس میدهند، که این روش مورد تأیید علما دین نیست.
وی در ادامه تأکید داشت: بخشی هم به دلیل چشم و هم چشمی افراد نسبت به یکدیگر است، وقتی فردی وارد منزل همسایه و یا آشنایی میشود، با دیدن لوازم منزل آن شخص سعی خواهد کرد او نیز مالک آن وسایل باشد از این رو به هر قیمتی در پی تهیه آن خواهد بود که نتیجه آن گرفتار شدن کل جامعه در دام تجمل گرایی و مصرف گرایی خواهد شد.
این استاد سطوح عالی حوزه در بیان آفتها و پیامد های حاصل از تجمل گرایی در جامعه اظهار داشت: اگر تجمل گرایی در جامعه رواج پیدا کند مشکلات عدیده ای مخصوصاً برای جوانان به وجود خواهد آمد، جوانی که در این برهه از زمان قصد تشکیل زندگی و ازدواج را دارد به دلیل رواج تجمل گرایی و گسترش تشریفات اولیه این امر پسندیده، نمیتواند نسبت به آن اقدام نماید.
وی تصریح کرد: این امر سبب ایجاد مشکلات فراوانی در میان خانوادهها خواهد شد، به طور مثال شخصی که میخواهد دختر خود را شوهر دهد به دلیل چشم و هم چشمی و پیروی از دیگران و به منظور تأمین تمامی اقلام جهیزیه مجبور به قرض از دیگران و رفتن به دین آنها خواهد شد، که در نهایت به دلیل عدم پرداخت هزینه های آن سرافکنده خواهد شد.
این کارشناس مذهبی در بیان آفتهای حاصل از تجمل گرایی در قشر طلبه ابراز داشت: سیره علما بر دوری از تجمل گرایی بود، وقتی زندگی علمای راستین و مراجع بزرگ را مینگریم به راستی به ساده زیستی آنان پی خواهیم برد، از این رو طلاب نیز باید سیره علمای سلف را در نظر گرفته تا بتوانند در درس و بحث خود موفق باشند.
وی در ادامه تأکید داشت: به واسطه نقش الگوپذیری طلاب در میان جامعه، آنان باید در عملکرد خود به گونه ای اقدام نمایند که سبک زندگی آنها حتی زره ای به سمت تجملات سوق پیدا نکند و فقط به دنبال مسائل فرهنگی جامعه باشند.
حجت الاسلام علوی در بیان وجود آیات و روایات فراوان در مذمت تجمل گرایی اظهار داشت: در سوره های قرآن همچون تکاثر و نیز در روایات، ما به گرار شاهد توصیه های فراوانی در این زمینه هستیم، به فرموده آیات و روایات آنهایی که ثروت را فقط از جنبه دنیوی دیده و آن را به عنوان زینت، وسیله ای برای فخر فروشی نسبت به دیگران میدانند، به راستی گرفتار تجمل گرایی شدهاند که به فرموده قرآن این مسأله تبعات زیادی در جامعه خواهد داشت.
این استاد سطوح عالی حوزه در بیان راهکارهایی موجود برای ترک تجمل گرایی اظهار داشت: تبلیغ آموزه های دینی مهمترین ابزاری است که در این دوره زمانی ما میتوانیم از آن استفاده نماییم، تبلیغ یک بار به صورت چهره به چهره و باری دیگر در درون خانواده و شهر است.
وی در پایان تصریح کرد: در این زمینه رسانه های تصویری نیز نقش مهمی را با تولید فیلمها و مستندهایی از زندگی انسانهای ساده زیست اعم از علما و مفاخر دینی که در نهایت سادگی زندگی پر از برکتی را داشتند، و توانستند در این دنیا با زندگی مطابق با آموزه های دینی از تجمل گرایی فاصله گیرند، خواهند داشت.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسشهای زیر بخشی از آن پرسشها است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگیمان رعایتهای لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بیصبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرفهای خوب، ایدههای خوب، در حد رؤیا و حرف باقی میماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجملگرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرفگرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان روی آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهای روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضیها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بیصبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفی در بخشهای مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههای اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانههای مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعیاش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگیاش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/9192/ت302/ن