بازی تازه فیلیمو با جیب کاربران؛ اشتراک بدون تبلیغ با قیمت عجیب!

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، یکی از مهمترین بازیگران عرصه نمایشخانگی در ایران، بهتازگی مدلی جدید از اشتراک را به کاربران خود معرفی کرده است؛ اشتراکی بدون تبلیغ که با قیمتهای نجومی عرضه میشود. این اقدام، در حالی صورت گرفته که بسیاری از کاربران معتقدند حتی اشتراکهای معمولی نیز نباید شامل تبلیغات باشند. از طرفی، طبق قوانین ساترا، نمایش تبلیغات در حسابهای اشتراکی ممنوع است. حالا این تصمیم فیلیمو بهعنوان یک مسأله داغ، به بحث روز تبدیل شده و حتی قرار است در هیئتمدیره انجمن صنفی ویاودیها بررسی شود.
حق اشتراک بالا، تبلیغات هم پابرجا؟
فیلیمو اخیراً مدل اشتراکی تازهای را معرفی کرده که به کاربران اجازه میدهد با پرداخت هزینه بیشتر، تجربهای بدون تبلیغ داشته باشند. هزینه این اشتراک برای سه ماه 848 هزار تومان تعیین شده که در قالب اشتراک معمولی با تبلیغ، به 498 هزار تومان میرسد. حتی این رقم هم، با توجه به وضعیت اقتصادی، برای بسیاری از کاربران نامعقول و سنگین تلقی شده است.
در اشتراکهای معمولی فیلیمو، پیش از تماشای هر محتوا، ویدیوهای تبلیغاتی بین 5 تا 12 ثانیه پخش میشود. این در حالی است که بر اساس آییننامههای ساترا، این رویه قانونی نیست. طبق بند 38 آییننامه ارتباطات تجاری ساترا، نمایش تبلیغات برای حسابهای اشتراکی ممنوع اعلام شده است. در نتیجه، این پرسش اساسی برای کاربران مطرح شده که چرا باید برای سرویسی که هزینه اشتراک دریافت میکند، باز هم تبلیغات ببینند؟
مقایسه با نتفلیکس؛ فاصلهای از زمین تا آسمان
برای درک بهتر موضوع، نگاهی به پلتفرم نتفلیکس میاندازیم. این پلتفرم سه مدل اشتراک دارد که اشتراک با تبلیغ آن فقط 4.99 یورو (حدود 250 هزار تومان) قیمت دارد. اشتراک بدون تبلیغ استاندارد، 13.99 یورو (حدود 700 هزار تومان) و اشتراک پریمیوم با امکانات فراوان 19.99 یورو (حدود یک میلیون تومان) قیمتگذاری شده است. (البته این ارقام به صورت حدودی و تقریبی است.)
در تمامی این مدلها، کاربران در قبال آنچه میپردازند، تجربهای شفاف و بدون تبلیغ دریافت میکنند. تفاوت اساسی نتفلیکس با فیلیمو، همین شفافیت در خدمات در برابر هزینه است؛ در حالی که فیلیمو هزینه بالا میگیرد اما تبلیغات را حذف نمیکند مگر با هزینهای گزاف.