به مناسبت سالروز ولادت امام محمد باقر؛
ویژه نامه اینترنتی «محمد بن علی ایها الباقر» منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «محمد بن علی ایها الباقر» به مناسبت سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) در پایگاه اطلاعرسانی ذیطوی منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «محمد بن علی ایها الباقر» شامل موضوعاتی همچون از تبار نور، مهربان چون نسیم، بیکرانههای نیکسیرتی، برگی از فضائل شکافنده علوم ، امام محمد باقر علیه السلام در یک نگاه و سیره تربیتی امام محمد باقر علیه السلام در پایگاه اینترنتی ذی طوی منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژهنامه میتوان به کرامات امام باقر علیه السلام، مقام علمی امام باقر علیهالسلام، اجتهاد در عصر امام باقر علیه السلام، مبارزات سیاسی امام باقر علیه السلام، مناظرات گسترده علمی امام باقر علیه السلام، دنیا و آخرت در سخن امام باقر علیه السلام، برخى از اوصاف شیعیان در کلام باقر العلوم علیه السلام، نگرشهاى اقتصادى امام باقرعلیه السلام، وصایای امام باقر علیه السلام به جابر بن یزید جعفی، آثار و برکات زیارت معصومان، شوخ طبعی و مزاح در سیره و سخن پیشوایان علیهم السلام، نگاهی کلی به شرایط سیاسی حاکم زمان امام باقر علیه السلام، پیدایش زمینه احیای علوم اسلامی در زمان امام محمد باقر علیه السلام و پیشوای پنجم امام محمد بن علی علیه السلام اشاره کرد.
برگی از فضائل شکافنده علوم
در مقالهای از این ویژهنامه آمده است: در سال 57 هجری در شهر مدینه ستاره ای دیگر از ستارگان آسمان امامت و ولایت بدرخشید و با نور خود، عالم را منور کرد.
نام او «محمد» و کنیه اش«ابوجعفر» بود که بعدها به «باقر» ملقب گشت، پدرش امام زین العابدین پیشوای چهارم شیعیان و مادرش«ام عبدالله» دختر امام حسن مجتبی بودند، از این جهت هم از نظر پدر و هم از نظر مادر فاطمی و علوی بوده است، آن حضرت در سال 94 بعد از فوت پدر گرامیاش عهده دار مقام امامت و زعامت شیعیان جهان شد و در سال 114 هجری در شهر مدینه رحلت کرد و در قبرستان بقیع در کنار قبر پدر و جدش به خاک سپرده شد.
دوران پرفروغ امامت آن حضرت با برخی از خلفای بنی امیه همچون ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک و هشام بن عبدالملک مقارن بود.
این دوران گرچه با ظلم و فساد و خوشگذرانی و هوسرانی دستگاه خلافت بنیامیه همراه بود و امام علیهالسلام در شرائط سخت و دشواری به تبلیغ احکام و مبانی اعتقادی اسلام می پرداخت، ولی نسبت به دوران زندگی دیگر ائمه علیهم السلام وضعیتی نسبتا آرام داشت، در آغاز امامت آن حضرت که با حکمرانی ولید بن عبدالملک مقارن بود، دستگاه خلافت بنیامیه درصدد کشورگشایی و گسترش قلمرو حکومت خود بود، از این رو جامعه اسلامی در داخل با فشارهای سیاسی کمتری همراه بود، همچنین «سلیمان» برادر «ولید» در مدت کوتاه خلافت خود درهای زندانهای عراق را گشود و تمام زندانیان بیگناه را که «حجاج بن یوسف» در بند کشیده بود آزاد ساخت و بعد از این دو «عمر بن عبدالعزیز» در زمان خلافتش خدمات زیادی را انجام داد، از جمله خدمات او عبارت از مبارزه با تبعیض و فساد، ممنوع کردن سب علی علیه السلام که از زمان معاویه رواج پیدا کرده بود و برگرداندن فدک به خاندان اهل بیت علیهم السلام.
امام باقرعلیه السلام از این موقعیت نهایت استفاده را برد و زیربنای یک جنبش عظیم علمی و فکری را پایه گذاری کرد که بعد از ایشان در زمان امامت امام صادق علیه السلام به تکامل رسید.
ائمه معصومین علیهم السلام در قلههای رفیع فضیلت و کمال چنان میدرخشیدند که در طول قرنها چشمان تمام بشریت را خیره کردهاند، از این رو دوست و دشمن با دیدن این کمالات و فضائل نسبت به آنان سرتعظیم فرود آوردهاند و لب به تحسین گشودهاند که با مراجعه به کتب مورخین و سیرهنویسان اعم از شیعه و سنی، اعتراف به عظمت آن بزرگواران به وضوح مشهود است، امام باقرعلیهالسلام نیز چنان عظمت معنوی خیره کنندهای داشتند که دانشمندان دیگر مذاهب را به تحسین وادار کرده است از جمله ذهبی و صفدی از دانشمندان بنام اهلتسنن می نویسند: «وکان احد من جمع العلم والفقه والدیانة والثقة والسؤدد وکان یصلح للخلافة؛ امام باقرعلیه السلام از کسانی است که بین علم، فقه، دیانت، وثاقت و متانت جمع کرده و برای خلافت اهلیت داشته است».
چگونگی برخورد با شایعات
در مقاله دیگری از این ویژهنامه میخوانیم: یکی از معضلاتی که در اجتماع میتواند خطر آفرین باشد، رواج شایعات و سخنان بیپایه است که کارکردی بس خطرناک دارد، امام باقر علیه السلام نسخهای را برای نحوه مواجهه با شایعات در اجتماع مورد نظر ارائه می دهد که دستور العملی بسیار کارگشاست.
آن حضرت فرموده است: «وَ فَکِّرْ فِیمَا قِیلَ فِیکَ فَإِنْ عَرَفْتَ مِنْ نَفْسِکَ مَا قِیلَ فِیکَ فَسُقُوطُکَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ عِنْدَ غَضَبِکَ مِنَ الْحَقِّ أَعْظَمُ عَلَیْکَ مُصِیبَةً مِمَّا خِفْتَ مِنْ سُقُوطِکَ مِنْ أَعْیُنِ النَّاسِ وَ إِنْ کُنْتَ عَلَى خِلَافِ مَا قِیلَ فِیکَ فَثَوَابٌ اکْتَسَبْتَهُ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَتْعَبَ بَدَنُک؛ در آنچه درباره تو گفته می شود، اندیشه کن، اگر آنچه دربارهات گفته شده، در خود دیدی، بدان که سقوط تو از چشم بینای خدای عزوجل در هنگامی که از حق خشمگین شدی مصیبتی بزرگ تر است برایت، در مقایسه با اینکه بیم داری از چشم مردم بیفتی و اگر بر خلاف آنچه درباره تو گفته اند، بودی، این کار مردم و اهل شایعه خود ثوابی است که بی رنج و زحمت به دست آورده ای.»
نکتههایی همچون «برخورد متفکرانه و اندیشمندانه در گفتار و رفتار مردم؛ سقوط از چشم بینای الهی، مصیبت بارتر و سخت تر از سقوط از چشم مردم است؛ بی توجهی مردان الهی به گفتههای نادرست مردم، که ره آوردی جز ثواب ندارد؛ معیار سنجش باید خداوند باشد، نه مردم و در جوامع خدا محور و معنویت مدار، شایعات انسان را از پای در نیاورده و ناامید نمیکند» را که می توان در این بخش از گفتار نورانی امام آموخت.
توصیف اهل تقوا
اهل تقوا و کسانی که در زندگیشان آخرتمحور هستند، در زبان امام باقر علیه السلام دارای ویژگیهایی هستند که به این شرح است: امام باقر علیه السلام در توصیف و معرفی اهل تقوا میفرمایند: «وَ اعْلَمْ یَا جَابِرُ! أَنَّ أَهْلَ التَّقْوَى هُمُ الْأَغْنِیَاءُ أَغْنَاهُمُ الْقَلِیلُ مِنَ الدُّنْیَا فَمَئُونَتُهُمْ یَسِیرَةٌ إِنْ نَسِیتَ الْخَیْرَ ذَکَّرُوکَ وَ إِنْ عَمِلْتَ بِهِ أَعَانُوکَ أَخَّرُوا شَهَوَاتِهِمْ وَ لَذَّاتِهِمْ خَلْفَهُمْ وَ قَدَّمُوا طَاعَةَ رَبِّهِمْ أَمَامَهُمْ وَ نَظَرُوا إِلَى سَبِیلِ الْخَیْرِ وَ إِلَى وَلَایَةِ أَحِبَّاءِ اللَّهِ فَأَحَبُّوهُمْ وَ تَوَلَّوْهُمْ وَ اتَّبَعُوهُم؛ و بدان ای جابر، بهراستی که اهل تقوا همانا آنهایی هستند که بینیازند، اندکی از دنیا، آنها را بینیاز کرده و خرج آنها کم است، اگر خیر را فراموش کنی، به یادت آورند و اگر بدان عمل کنی، تو را یاری دهند، شهوت و لذت خود را پشت سر انداخته و طاعت پروردگار خویش را جلوی روی نهادهاند و به راه خیر و به ولایت دوستان خدا چشم دوختهاند و آنان را دوست دارند و بدانها گرویده و از آنها پیروی کردهاند.»
امام صادق علیه السلام نیز اهل تقوا را اینگونه معرفی میفرمایند: «إِنَّ اَهْلَ التَّقْوَی اَخَفُّ اَهْلِ الدُّنْیَا مَؤُونَةً وَاَکْثَرُهُمْ مَعُونَةً؛ براستی که اهل تقوا سبکترین هزینه دار اهل دنیایند و به دیگران نیز بیشتر کمک میکنند.»
توصیه آخر
امام باقر علیه السلام به جابر میفرمایند: «فَاحْفَظْ یَا جَابِرُ! مَا أَسْتَوْدِعُکَ مِنْ دِینِ اللَّهِ وَ حِکْمَتِهِ وَ انْصَحْ لِنَفْسِکَ وَ انْظُرْ مَا اللَّهُ عِنْدَکَ فِی حَیَاتِکَ فَکَذَلِکَ یَکُونُ لَکَ الْعَهْدُ عِنْدَهُ فِی مَرْجِعِکَ وَ انْظُرْ فَإِنْ تَکُنِ الدُّنْیَا عِنْدَکَ عَلَى غَیْرِ مَا وَصَفْتُ لَکَ فَتَحَوَّلْ عَنْهَا إِلَى دَارِ الْمُسْتَعْتَبِ الْیَوْمَ فَلَرُبَّ حَرِیصٍ عَلَى أَمْرٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْیَا قَدْ نَالَهُ فَلَمَّا نَالَهُ کَانَ عَلَیْهِ وَبَالًا وَ شَقِیَ بِهِ وَ لَرُبَّ کَارِهٍ لِأَمْرٍ مِنْ أُمُورِ الْآخِرَةِ قَدْ نَالَهُ فَسَعِدَ بِهِ؛ ای جابر، آنچه از دین خدا و حکمتش به تو سپردم، حفظ کن و خیر خود را بخواه و ببین که خدا در زندگیات نزد تو چه مقامی دارد، پس همچنین در نزد او عهدی برای تو است چون به سوی او برگردی، ببین اگر دنیا نزد تو جز آنی است که برایت شرح دادم، پس از آن صرف نظر کن و به خانه آخرت گله پذیر رو کنیع امروز، چه بسیار کسی که بر امری از امور دنیا که بدان رسیده حریص است، و چون بدان رسیده، وبال او شده و سب بدبختی او گردیده است و بسا کسی که برای امری از امور آخرت کراهت دارد و بدان رسد و به آن سعادتمند گردد.»
امام صادق علیه السلام نیز در مورد جهل و عدم آگاهی ما نسبت به بعضی از امور فرمودهاند: «فَکَمْ مِنْ حَرِیصٍ عَلَى أَمْرٍ قَدْ شَقِیَ بِهِ حِینَ أَتَاهُ وَ کَمْ مِنْ تَارِکٍ لِأَمْرٍ قَدْ سَعِدَ بِهِ حِینَ أَتَاهُ؛ چه بسیار حریص بر امری که چون آیدش، بدبختش کند و چه بسیار تارک امری که چون آیدش، سعادتمندش سازد.»
حقیقت آن است که بسیاری از عمر ما، تلاش برای رسیدن به امیال و آرزوهایی میشود که نتیجهای جز وزر و وبال ندارد و اگر انسانی بیدار باشیم، تازه باید دو صد چندان تلاش کنیم، تا از آن رهایی یابیم.
ویژه نامه اینترنتی «محمد بن علی ایها الباقر» به مناسبت سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) در پایگاه اطلاعرسانی ذیطوی منتشر شده است و علاقهمندان به مشاهده و استفاده از این ویژهنامه میتوانند به نشانی اینترنتی http://www.zitova.ir/ مراجعه کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات