۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۱۵۵۹۹۰
استاد حوزه و دانشگاه تبریز:

روحانیت در جریان انقلاب نقش محوری داشته است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نظری با بیان این‌که روحانیت شیعه در معادلات سیاسی و اجتماعی جهان نقشی غیر قابل انکار ایفا می کند، گفت: روحانیت در جریان پیروزی انقلاب اسلامی نقش محوری داشته است.
حجت-الاسلام نظري

حجت الاسلام مجتبی نظری، مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تشریح نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: به جرأت می توان اذعان داشت که پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری روحانیت و مرجعیت، اثباتی بر سخن ماندگار شهید مدرس بوده است.

 

وی با بیان این‌که امام راحل با نهضت حسینی خود خط بطلانی بر تفکر جدایی دین از سیاست زد، خاطرنشان کرد: همانطور که امام راحل در آن دوران خطاب به روحانیت تأکید داشتند؛ در عین حالی که فقیه هستید، جناح سیاست را رها نکنید، تفکر کنید در امور، وارد بشوید در امور، دخالت کنید در امور ، من فقیهم و دیگر کاری ندارم به چیزی نمی شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که روحانیت در جریان پیروزی انقلاب اسلامی نقش محوری و رهبری داشته است، خاطرنشان کرد: نگاهی به تاریخ انقلاب نشان می دهد که در تمامی شهرها روحانیت ملجاء و پناهگاه انقلابیون بوده است، چنانکه در تبریز نیز بزرگانی چون شهید قاضی طباطبایی مبارزات مردم تبریز علیه رژیم طاغوت را هدایت می کردند.

 

حجت الاسلام نظری با اشاره به این‌که تفکر امام راحل در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، روحی تازه بر ایدئولوژی و آرمان‌گرایی انقلابیون تزریق کرد، گفت: امام می‌گفت؛ علمای اسلام وظیفه دارند از احکام مسلّم دفاع کنند، از استقلال ممالک اسلامی پشتیبانی نمایند. از ستمکاریها و ظلمها اظهار تنفر کنند و از پیمان با دشمنان اسلام اظهار انزجار کنند.

 

وی با تأکید بر این‌که مواضع و سخنان شجاعانه و صریح امام راحل تفکر تازهای میان روحانیت به وجود آورد، خاطرنشان کرد: این تحول تا جایی پیش رفت که به علیرغم هزینه سنگین مخالفت روحانیت با نظام سیاسی، این نهضت به طور وسیع و گسترده در سراسر کشور دامن رژیم طاغوت را گرفت و در نهایت موجب پیروزی انقلاب شد.

 

مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز تصریح کرد: گرچه اثبات حضور روحانیت در صحنه مخالفت با رژیم پهلوی جای تردیدی ندارد؛ اما دو شاخص مهم تعداد شهدای روحانی و تعداد روحانیان ممنوعالمنبر، دلایل معتبری برای حضور فعال روحانیت در صحنه بسیج انقلابی علیه رژیم جور حاکم بوده است.

 

وی با بیان این‌که امروز روحانیت شیعه در معادلات سیاسی و اجتماعی جهان نقشی غیر قابل انکار ایفا می کند، گفت: امروز نیز روحانیت با صدور بیانیه‌ای مشارکت گسترده مردم در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی را موجب می شود، چنانکه در روزهای گذشته شاهد صدور پیام‌های مختلف از سوی مراجع عظام تقلید برای حضور حماسی مردم رد راهپیمایی 22 بهمن هستیم.

 

حجت الاسلام نظری در پایان تأکید کرد: مقبولیت نظام در گرو حضور مردم در صحنه و اعتقاد عملی به نظام و پایبندی به خون شهدا است، امروز تقابل رژیم صهیونیستی با مقاومت سوریه و ایران از یک سو و تحریم های اقتصادی دشمنان برای دلسردی مردم از نظام از سوی دیگر موجب شده تا مردم امسال با احساس تکلیف بیشتر در راهپیمایی فردا حضور داشته باشند./935/ت302/ب

ارسال نظرات