۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۱۵۴۵۹۴
دبیر ستاد یادواره شهدای روحانی تبیین کرد:

نقش روحانیان رزمی تبلیغی در دوران دفاع مقدس

خبرگزاری رسا - دبیر ستاد یادواره شهدای روحانی کشور گفت: وقتی که یک روحانی خودش فرمانده گروهان یا گردان بود خلأ یک روحانی را در گردان پر می‌کرد جایی که باید قال الصادق و قال الباقر بگوید همین را می‌گفت و جایی که باید هدایت گردانی را به دست بگیرد چنین می‌کرد.
ذوالنور، راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، دبیر ستاد یادواره شهدای روحانی کشور در برنامه مقاومت رادیو معارف با اشاره به نقش روحانیون به عنوان فرماندهی در یگان‌ها و گردان‌ها و تیپ‌ها، یکی از عرصه‌های تأثیر گذاری روحانیت را عرصه فرماندهی در دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: روحانیون فراوانی در سطوح مختلف نقش فرماندهی را به عهده داشتند از فرماندهی کل قوا که حضرت امام بودند تا فرماندهی قرارگاه، تیپ و گردان.

روحانیون فرمانده قرارگاه

فرمانده سابق تیپ مستقل 83 امام جعفر صادق(ع) نقش قرارگاه‌ها را در بعضی اوقات از نیروها مهم‌تر دانست و خاطرنشان کرد: عملیات کربلای 5 را قرارگاه کربلا و قرارگاه قدس فرماندهی کردند، فرماندهی عملیات‌های غرب کشور مثل والفجر 3، کربلای یک که در جبهه های میانی بود و عملیات میمک را قرارگاه نجف بر عهده داشت.

وی ادامه داد: در عملیات کربلای 4 و 5 که قرارگاه کربلا نقش محوری داشت فرمانده این قرارگاه حجت‌الاسلام بشر دوست بود، الآن ایشان مشاور سردار جعفری فرمانده کل سپاه هست و ستاد قرارگاه هم فرماندهش حاج آقای طلابیان بود که الآن امام جمعه بابلسر است.

روحانیان فرمانده و معاون لشکر و فرمانده تیپ

حجت‌الاسلام ذوالنور با اشاره به نقش روحانیت در فرماندهی سطوح بعد از قرارگاه، شهید محمود کاوه را از فرماندهان طلبه در عرصه دفاع مقدس عنوان و اضافه کرد: شهید ردانی پور از رفقای نزدیک به شهید میثمی و متأثر از روحیات ایشان و فرمانده قرارگاه فتح بود و در به وجود آمدن لشکر 14 امام حسین(ع) نقش‌آفرین بودند.

وی با اشاره به دیگر شهدای روحانی که در دفاع مقدس نقش فرماندهی بر عهده داشتند، شهید غلامرضا صالحی، جانشین لشکر 27 حضرت رسول(ص) را یکی از این روحانیون معرفی کرد و افزود: وی در تمام مدت حضور خود در جبهه با لباس خاکی بسیجی حضور داشت و کسی وی را با لباس روحانیت مشاهده نکرد.

دبیر ستاد یادواره شهدای روحانی کشور با بیان رده های فرماندهی روحانیون به بررسی رده های دیگر فرماندهی و حضور روحانیون در این عرصه پرداخت و گفت: حاج آقا احمدی فرمانده تیپ توپخانه 61 محرم بود، وی هم اکنون در ستاد فرماندهی کل قوا فعالیت می‌کند و در محیط نظامی با لباس نظامی و درجه سرداری و در دیگر محیط‌ها با لباس مقدس روحانیت حضور دارد.

فرماندهی سطوح میانی به وسیله روحانیون

وی ادامه داد:‌ در سطوح پایین‌تر نیز روحانیون بسیاری حضور داشتند که می‌توان به فرماندهی محور، گردان و گروهان و دسته اشاره کرد.

حجت‌الاسلام ذوالنور در ادامه خاطرنشان کرد: لشکری به نام لشکر ویژه 6 پاسداران تحت امر قرارگاه رمضان، عقبه‌های دشمن را در موصل و کرکوک و عمق خاک عراق می‌زدند، در این لشکر همزمان سه فرمانده گردان طلبه داشت که کادر فرماندهیشان نیز طلبه انتخاب شده بودند.

وی اضافه کرد: در لشکر ولی عصر(عج)، شهید محمدی آن روحانی فاضل یا شهید درودیان یا در لشکر 27 حضرت رسول اکرم(ص)، حاج آقا محقق که الآن سردار هستند فرمانده گردان حبیب بودند، حاج مهدی طائب که در صدا و سیما هم از ایشان استفاده می‌برند فرمانده گردان بودند.

فرمانده سابق تیپ مستقل 83 امام جعفر صادق(ع) با بیان اینکه در لشکر 25 کربلا گردانی به نام گردان فاتحین بود که تمام نیروهایش طلبه بودند، تصریح کرد: فرمانده این گردان حاج آقای نیکبخت بود، افزون بر این کادر این گردان و ستاد آن همه طلبه بودند.

وی ابراز داشت: در غالب گروهان‌ها بسیار دیده می‌شد که روحانیون در نقش یک فرمانده گروهان حضور داشته باشند.

حجت‌الاسلام ذوالنور افزود: وقتی که یک روحانی خودش فرمانده گروهان یا گردان بود خلأ یک روحانی را در گردان پر می‌کرد جایی که باید قال الصادق و قال الباقر علیهم‌السلام بگوید همین را می‌گفت و جایی که باید هدایت گردانی را به دست بگیرد چنین می‌کرد، جایی که باید حجتی می‌شد برای رزمنده که باید بی‌تردید حرکت کند یا هر شبهه‌ای که در ذهن رزمنده پیش می‌آمد چون امر و نهی‌اش را از یک روحانی شنیده بود احساس طیب خاطر می‌کرد، همان‌طور که در عرصه فرماندهی گردان شهدای زیادی داشتیم، شهدای روحانی زیادی نیز در این رده از فرماندهی داشتیم. /995/پ202/ی

ارسال نظرات