۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۵۰۱۹۰
رییس دانشگاه ادیان و مذاهب:

حزب گرایی از موانع وحدت میان حوزه و دانشگاه است

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، موانع وحدت حوزه را به دو بخش تقسیم کرد و افزود: بخش نخست را می‌توان عدم التزام به فکر واحد در میان حوزه و دانشگاه دانست، بخش دوم این موانع خود رایی و تک روی و همچنین اتکا به منابع حزبی و گروهی است.
حزب گرایی از موانع وحدت میان حوزه و دانشگاه است

حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: وحدت میان حوزه و دانشگاه از روزگار پیشین نیز وجود داشته است و این دو از هم جدا نبوده‌اند چرا که وحدت علم وجود داشته است، اما هنگامی‌که استعمار مشاهده کرد اگر حوزه و دانشگاه یک مرکز واحد باشند نمی‌تواند به اهداف شوم خود برسد این دو را از هم جدا کرد.

وی با اشاره به وجود وحدت میان حوزه و دانشگاه قبل از ورود استعمار گفت: مجموعه آثار دانشمندانی چون خواجه نصیرها و بوعلی‌سیناها را می‌توان در سه دسته الهیات، ریاضیات و طبیعیات تقسیم کرد که این خود بیانگر وجود وحدت است.

حجت الاسلام نواب در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه وجود اشتراک بین این دو پایگاه علمی می‌باشد، به عنوان مثال اشتراک در اعتقاد، اشتراک در فقه و همچنین اشتراک در دفاع از اصول نظام اسلامی و ... را می‌توان از عوامل موثر در این راستا نام برد.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب موانع این وحدت را به دو بخش تقسیم کرد و افزود: بخش نخست را می‌توان عدم التزام به فکر واحد در میان حوزه و دانشگاه دانست، بخش دوم این موانع خود رایی و تک روی و همچنین اتکا به منابع حزبی و گروهی می‌باشد از این رو برای برقراری وحدت باید از هرگونه حزب‌گرایی در حوزه و دانشگاه دوری جست.

وی نقش وحدت حوزه و دانشگاه  را در تولید علوم انسانی موثر خواند و افزوود: همین اندازه که تولید علوم در این زمینه وجود داشته نشان‌دهنده اثر این وحدت است اما باید بدانیم این تولید نه تنها به حد اعلی نبوده بلکه به اندازه‌ای که باید باشد هم تولید نشده است، باید به این نکته توجه شود که اگر رشد علوم انسانی نباشد نظام جمهوری اسلامی هم رشدی نخواهد داشت، مگر می‌شود حکومتی بدون علم رشد کند؟

حجت الاسلام نواب اذعان داشت: شهید مفتح اولین شهید این راه می‌باشد که برای حل این مشکل اقداماتی را شروع کرده بود اما تنها نقش نمادینی در این امر داشت و فرصت پیدا نکرد تا بتواند در این مسیر موفق شود.

وی در پایان با توصیه به طلاب برای فراگیری علوم حوزه و دانشگاه گفت: علوم حوزوی عمق بیش‌تر و قوی‌تری دارد و علوم دانشگاهی دارای متدی مستحکم برای حفظ ظاهر علوم است./9598/ت302/ع

ارسال نظرات