۱۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۱۳۰۰۵۸
استاد حوزه و دانشگاه؛

اعتکاف سبب دوری از شیطان و آلودگی‌های دنیوی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: معتکف باید این موضوع را در نظر داشته باشد که صرف نخوردن و نیاشامیدن و انجام دادن یا ندادن دیگر اعمال، در اعتکاف مطرح نیست، بلکه به‌وجود آمدن تغییر و تحول در معتکف، بعد از اعتکاف مهم است.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه


حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سید هاشم بطحایی، استاد خارج فقه حوزه علمیه با اشاره به برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور گفت: در آستانه ایام‌البیض و سنت پسندیده اعتکاف قرار داریم، انسان موجودی مهاجر است که به این دنیا آمده تا به یک نتیجه برسد و این دنیا را ترک کند.

وی در ادامه افزود: کاخ نشینان، کوخ نشینان، علما، و جهال همه از این دنیا خواهند رفت چون برای این دنیا آفریده نشده‌اند؛ از‌‌این‌رو است که شاعر می‌فرماید« من ملک بودم و فردوس برین جایم بود، آدم آورد در این دیر خراب آبادم».

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سید هاشم بطحایی اظهار داشت: فرصت هایی هم‌چون ایام نورانی ایام‌البیض در ماه مبارک رجب برای خود سازی به‌وجود می آید که در این فرصت، معتکف با محدود کردن خود در یک فضای ویژه می تواند از شیطان و اشتغالات دنیوی رو گردان شود.

وی خاطر نشان کرد: روزه از شرایط اصلی این عبادت است و معتکف با این عمل با نفس خود مبارزه می کند، خود را در مسجد محصور کرده و فقط برای انجام امور ضروری مسجد را ترک خواهد کرد.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم یادآور شد: معتکف باید این موضوع را در نظر داشته باشد که صرف نخوردن و نیاشامیدن و انجام دادن یا ندادن دیگر اعمال، در اعتکاف مطرح نیست، بلکه به‌وجود آمدن تغییر و تحول در معتکف بعد از اعتکاف مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین بطحایی خاطر نشان کرد:  مناجات شعبانیه، از عبادت‌ها و دعا‌های مأثوره در این ماه است که لازم است معتکفان به آن اهمیت دهند، این دعا انسان را به مرحله‌ای می رساند که خطاب به خداوند می گوید«اگر مرا در جهنم هم بیندازی در آنجا نعره می زنم که خداوند مرا با دشمنان خود در یک جا جمع کرده است» و این امر بعد از عبادت و خود سازی به‌دست می آید که انسان خود را از دوستان خداوند بداند.

وی یادآور شد: با توجه به این که در بلند ترین روزهای سال قرار داریم، و یکی از اعمال اعتکاف روزه است و در این روزها واقعاً روزه گرفتن سخت است، اگر جوانی به خاطر خدا به مسجد رفت و معتکف شد یقین داشته باشد که مورد توجه خداوند قرار خواهد گرفت.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: معتکفان نباید دست خالی از مسجد بیرون بیایند و زمانی که اثاثیه خود را از مسجد بر می دارند در حقیقت باید سنگینی توشه معنوی را احساس کنند.

وی با بیان اهمیت انجام اعمال اعتکاف تصریح کرد: اعمال ام داوود که از اعمال خاص اعتکاف در ماه رجب است، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا ام‌داوود با عمل به توصیه امام صادق(ع) مبنی بر اعتکاف در مسجد و انجام اعمال خاصی که به ام داوود معروف شد، توانست فرزند در بند خود را از زندان منصور دوانیقی نجات دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی در پایان گفت: همچنین قرائت قرآن، ادعیه وارده، پرهیز از مسائل لغو دنیوی و خواندن نما‌زهای مستحبی که انسان را به خدا نزدیک می‌کند و از اعمالی است که مورد تأکید است./905/ ت302/ن

ارسال نظرات