۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۷۵۵۶۵۵
مقابله شهید قرنی با تجزیه‌طلبی در گفت و شنود با امیر سرتیپ حسینی؛

کسانی­ که از مسائل امنیتی و نظامی اطلاعی نداشتند در کار قرنی دخالت می­‌کردند

کسانی­ که از مسائل امنیتی و نظامی اطلاعی نداشتند در کار قرنی دخالت می­‌کردند
سرلشگر محمدولی قرنی اولین رئیس ستاد مشترک ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۳ اردیبهشت ۱۳۵۸ توسط گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید. از جمله مهم‌ترین اقدامات قرنی مقابله با تجزیه‌طلبی گروه‌های ضدانقلاب در کردستان بود.

سرلشگر محمدولی قرنی اولین رئیس ستاد مشترک ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 3 اردیبهشت 1358 توسط گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید. از جمله مهم‌ترین اقدامات قرنی مقابله با تجزیه‌طلبی گروه‌های ضدانقلاب در کردستان بود. مخالفت دولت موقت با مواضع و اقدامات سرلشگر قرنی و فضایی که علیه او شکل گرفت، اولین رئیس ستاد مشترک ارتش را ناچار به استعفا کرد.

در سالروز شهادت سرلشگر قرنی در گفت و شنود کوتاهی با امیر سرتیپ حسینی پژوهشگر ارشد دفاع مقدس و از فرماندهان سابق ارتش به شبهاتی پیرامون نقش شهید قرنی در حوادث کردستان پرداخته‌ شد.

امیر سرتیپ حسینی با اشاره به سواب نظامی سرلشگر قرنی گفت: سابقۀ نظامی­گری شهید قرنی به سال­های 1309- 1310 که وارد ارتش شده بود برمی­گردد. او در ارتش سمت­های مهم و متفاوتی را داشت. بنا به همین دلیل به مسائل مربوط به قومیت­ها در داخل کشور و اهداف برخی از جریان­های تجزیه‌­طلب کاملاً آگاهی کسب­ کرده بود، مخصوصاً در زمانی که وی مسئول ادارۀ دوم ارتش بود. بعد از انقلاب سرلشکر قرنی به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش فعالیت خود را آغاز کرد و به­ دلیل آگاهی قبلی از شرایط حاکم بر کردستان توانست خوش بدرخشد. قرنی با توجه به اشراف بر مسائل قومیت­ها در کردستان در برخورد با جریان­های سیاسی ضد انقلاب­ که پادگان­ها را محاصره می­کردند، بسیار آگاهانه حضور پیدا کرد و تدابیر مهمی را اتخاذ کرد و با تصمیم­‌گیری­‌های به ­موقع سد راه  پیش­روی جریان­های سیاسی تجزیه‌­طلب شد.

وی علت استعفاء شهید سرلشکر قرنی را اینچنین شرح داد: اوایل انقلاب تفکراتی در کشور وجود داشت که با اقدامات سرلشکر قرنی مخالف بودند و نظرشان این بود که با گروه­های تجزیه‌­طلب باید مذاکره کرد و به تفاهم رسید. در 45 روزی که سرلشکر قرنی در کردستان مسئولیت داشت خیلی مداخلات در مورد نحوۀ عملکرد ایشان صورت می­گرفت. همین مداخلات در کارهای ایشان به­ همراه تبلیغات شدیدی که علیه وی در داخل کشور مخصوصاً از سوی گروه­های چپ مطرح می­شد، نهایتاً منجر به استعفاء سرلشکر قرنی شد. این استعفاء هم در دولت موقت پذیرفته شد و در ادامه هیات حُسن نیت از طرف دولت موقت به کردستان رفت تا از طریق مذاکره مشکل را حل کنند ولی خوب همین­طور که شهید قرنی پیش­ینی کرده ­بود این اتفاق رخ نداد. چرا که نماینده‌­های جریان­های سیاسی تجزیه طلب  با وزرای دولت موقت که برای مذاکره وارد کردستان شده بودند به توافق نرسیده و در نتیجه درگیری­ها از جانب جریان­‌های تجزیه­‌طلب مجدداً آغاز شد.

قرنی مدافع روحانیت و انقلاب اسلامی بود / کسانی­ که از مسائل امنیتی و نظامی اطلاعی نداشتند در کار قرنی  دخالت می­‌کردند/ ماجرای شکستن دیوار صوتی در سنندج

امیر سرتیپ حسینی در ادامه در خصوص شکستن دیوار صوتی در سنندج توسط خلبانان ارتش توضیح ­داد: در حوادث کردستان شهید قرنی تمایلی به کشتار و برخورد خشن با مردم نداشت. به همین جهت در تلاش بود تا با ایجاد جنگ روانی و رعب برای گروه­های تجزیه‌­طلب که پادگان‌ها  را محاصره کرده بودند، محاصره آنها را بشکند. اتفاقاً با شکستن دیوار صوتی این محاصره‌­ها از بین رفت و در جریان شکسته ­شدن دیوار صوتی هیچ آماری از کشته ­شدن مردم عادی وجود ندارد و اگر هم به دروغ  از این حادثه کشته­‌سازی می‌­شد فضاسازی جریان­‌های ضد انقلاب و تجزیه­‌طلب بود. به عنوان مثال معمولاً شب­ها از داخل پادگان خمپاره منور پرتاب می­کردند که کسانی­ که پادگان­ها را در کردستان محاصره کردند ببینند و وارد پادگان نشوند و در حقیقت فرار کنند و محاصره پادگان شکسته شود تا نیروها بتوانند از داخل پادگان بیرون بیایند و شهر را از محاصرۀ ضدانقلاب نجات دهند. جریان‌­های تجزیه‌­طلب پوکه این منورها را جمع ­می­کردند و می­‌آوردند تهران و در دانشگاه ­تهران نمایش می­دادند که سرلشکر قرنی و ارتش کشت و کشتار براه انداختند و این پوکه‌­ها هم اثرات به­ جا مانده از حملات ارتش به رهبری سرلشکر قرنی در کردستان است.

امیر سرتیپ حسینی در ادامه علت اصلی استعفای شهید سرلشکر قرنی را با توجه به دست­نوشتۀ شخص شهید قرنی به عنوان استعفاء­نامه، مداخلۀ دولتی در ارتش ذکر می­کند و می­‌افزاید: کسانی­ که از مسائل امنیتی و نظامی اطلاعی نداشتند در کار قرنی  دخالت می­‌کردند. تعداد سربازان را کم می­کردند، یا به سربازان مرخصی می­‌دادند و یا پادگان­ها را تعطیل می­کردند و یا در داخل کادر ارتش تغییراتی انجام می­دادند و یا کارهایی را انجام می­دادند که فرماندهان ارتش مطلع نبودند. چرا که در اول انقلاب ارتش آن انضباطی که باید داشته باشد را با توجه به شرایط به­ وجود ­آمده نداشت. به عنوان مثال آقای مدنی یکی از درجه­داران ارتش بود و بعداً هم به عنوان استاندار در خوزستان وارد بدنۀ دولت شد، ایشان هم یک مداخلاتی می­کرد، تمام این موارد را شهید قرنی در استعفانامۀ خود ذکر کردند.

قرنی مدافع روحانیت و انقلاب اسلامی بود / کسانی­ که از مسائل امنیتی و نظامی اطلاعی نداشتند در کار قرنی  دخالت می­‌کردند/ ماجرای شکستن دیوار صوتی در سنندج

امیر سرتیپ حسینی  در خصوص چرایی ترور شهید قرنی توسط گروه فرقان توضیح داد: سردسته گروهک فرقان یک طلبه به نام اکبر گودرزی بود و گرایشات فکری ضد روحانیت داشت. او یک گروهی شبه نظامی مخالف جمهوری اسلامی تشکیل داد که همگی دست به سلاح­ بردند و یکسری از روحانیت را اعدام­ کردند. اما شهید قرنی از آن­جا که در تلاش برای استقرار قدرت روحانیت در کشور بود و مدافع روحانیت و انقلاب اسلامی بود، مورد پسند گروه فرقان واقع ­نشد، بخاطر همین اولین ترور برعلیه شهید قرنی انجام گرفت که در حقیقت یک تحرک بزرگی ضد تثبیت جایگاه روحانیت در کشور انجام ­شده باشد. بعد از ترور شهید قرنی نوبت به چهره­های شاخص روحانی رسید که تعداد قابل­ توجهی از روحانیون را ترور کردند.

ارسال نظرات